آفتاب

تظاهرات مردمی علیه انتقال سلاح های شیمایی سوریه به ایتالیا

تظاهرات مردمی علیه انتقال سلاح های شیمایی سوریه به ایتالیا

رم - ایرنا - مردم شهر ˈ سان فردیناندو ˈ در جنوب ایتالیا علیه ترانزیت سلاح های شیمایی سوریه در بندر ˈ جویا تائورو ˈ تظاهرات کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، مردم جنوب ایتالیا به همراه دانشجویان ، دانش اموزان، شهرداران و حتی استاندار کالابریا امروز علیه تصمیم دولت این کشور پیرامون ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه به بندر جویا تائورو در این استان تظاهرات کردند.

هنوز تاریخ دقیق انتقال سلاح های شیمایی سوریه به این بندر اعلام نشده اما گفته می شود در ماه جاری میلادی صورت می گیرد.

افکار عمومی ایتالیا در واکنش به انتخاب بندر مذکور به عنوان محل ترانزیت سلاح های شیمایی سوریه مخالفت نشان داده و حتی شهرداران شهرهای مختلف نیز به این اعتراض پیوستند.

ˈ جوزپه رافا ˈ استاندار کالابریا دراین خصوص گفت : تصمیم انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به بندر جویا تائورو غیر قابل قبول و یک سوء استفاده است.

ˈ دومنیکو مودافری ˈ شهردار ˈ سان فردیناندو ˈ اظهار داشت : در 300 متری این بندر واحدهای مسکونی وجود دارد و خانم ˈ اما بونینو ˈ وزیر خارجه بدون مشورت مستقیم با مقامات محلی در این منطقه در این زمینه تصمیم گیری کرده است.

شهرداران شهرهای ˈجویا تائورو ˈ، ˈسان فردینانودوˈ و ˈ روزارنوˈ در دی ماه گذشته در نشستی به بررسی اقدامات مشترک علیه تصمیم دولت پرداختند.

شهردار سان فردیناندو پیشتر تهدید کرد: ما با سایر شهرداران منطقه در حال بررسی اوضاع برای بستن بندرجویا تائورو هستیم تا از ورود کشتی حامل سلاح های شیمیایی سوریه جلوگیری کنیم.

بر اساس گزارشات رسیده ،گفته می شود که کشتی مذکور در اواسط ماه فوریه سلاح های شیمیایی سوریه را به این بندر منتقل می کند.

ایتالیا در چارچوب مشارکت در طرح امحای سلاح های شیمیایی سوریه، بندر جویا تائورو را در اختیار سازمان ملل قرار داده است.

سلاح های شیمیایی سوریه با کشتی دانمارکی ˈArc Futura ˈ بارگیری شده و پس از ترانزیت در بندر جویا تائور در جنوب ایتالیا ، به کشتی آمریکایی ˈCape Rayˈ منتقل خواهند شد تا در آبهای بین المللی نابود شوند.

نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات ترانزیت براساس استانداردهای عالی امنیتی وحفظ محیط زیست انجام می شود و خطری برای مردم و محیط نخواهد داشت و این عملیات کمکی برای ثبات و امنیت منقطه خاورمیانه و مدیترانه است.

وزیر خارجه ایتالیا نیز در این باره گفت: انتخاب این بندر بخاطر مجهز بودن آن برای انجام مهمترین عملیات خلع سلاح در 10 سال اخیر است.

وزارت حمل و نقل ایتالیا نیز اعلام کرد: این بندر بخاطر تخصصی بودن در این زمینه انتخاب شده است و در سال های 2012 - 2013 میلادی سه هزار کانتینر با 60 هزار تن مواد شیمیایی در ان ترانزیت شده است.

اروپام ** 2171/1547
کد N94826

وبگردی