آفتاب
در آستانه انتخابات شهرداریها در ترکیه

جنگ روانی جایگزین رقابتهای حزبی در انتخابات ترکیه شده است

جنگ روانی جایگزین رقابتهای حزبی در انتخابات ترکیه شده است

آنکارا - ایرنا - در آستانه انتخابات شهرداری ها در ترکیه ، تحرکات افشای اسناد فساد مالی و ارتشا ، حمله به مراکز تبلیغاتی احزاب و تهدیدهای سیاسی جایگزین رقابتهای تبلیغات حزبی در این کشور شده است.

به گزارش ایرنا، در آستانه انتخابات شهرداری ها در ترکیه که قرار است دهم فروردین ماه آینده برگزار شود ، روند تحولات در این کشور و تاثیر گذاری و تاثیر پذیری برای جلب آرای مردم بر خلاف انتخاباتهای گذشته بیش از آنچه در جهت تبلیغ به نفع احزاب باشد، در راستای رسوا کردن احزاب رقیب و حمله فیزیکی به دفاتر حزبی و تهاجم لفظی رهبران به یک دیگر، شکل گرفته است.

از آنجاییکه نتایج انتخابات شهرداریها و نسبت میزان پیروزی احزاب می تواند به نوعی در طرز فکر مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری که در تابستان سالجاری میلادی و انتخابات عمومی که در سال آینده میلادی برگزار خواهد شد ، تاثیر خواهد گذاشت، از هم اکنون احزاب سیاسی در صدد اقداماتی هستند که رای احزاب را کاهش دهند.

مهمترین این تحرک، افشای فساد مالی در دستگاه های دولتی ترکیه بود که گفته می شود از سوی عناصر نفوذی ˈجماعت گولنˈ به دستگاههای شهربانی و قضایی بود که در ماه گذشته میلادی صورت گرفت و موجب استعفای چهار وزیر دولت و بازداشت و محاکمه 50 نفر از بازرگانان نزدیک به دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه بود که به محبوبیت حزب حاکم این کشور را کاهش داد.

این در حالی است که ˈجماعت نورˈ به رهبری ˈفتح الله گولنˈ که ساکن آمریکا است در 10 سال گذشته در کنار حزب حاکم ترکیه قرار داشت و همکاری نزدیکی میان جماعت گولن و اردوغان وجود داشت.

در حالیکه دفاتر احزاب سیاسی ˈحرکت ملیˈ و ˈجمهوریخواه خلقˈ در استانبول مورد حمله قرار گرفتند و پلیس آنکارا با انجام عملیاتی مانع از یورش ˈملی گرایان ترکˈ (حزب حرکت ملی) به ساختمان ˈحزب ملی گرایان کردˈ ( صلح و دمکراسی ) شده بود، ˈملیح گوکچکˈ شهردار آنکارا پایتخت ترکیه از حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ به رهبری اردوغان که از 13 سال پیش ریاست شهرداری آنکارا را برعهده دارد، در سخنان شگفت انگیزی اعلام کرد که موج سوءقصدها ترکیه را فرا خواهد گرفت.

ملیح گوکچک شهردار آنکارا گفت : 15 روز پیش از انتخابات محلی ( شهرداری ها ) در ترکیه موج سوء قصدها این کشور را فرا خواهد گرفت.

وی در گفت وگو با روزنامه ˈحریتˈ گفت : قدرت های خارجی و وابستگان داخلی آنها 15 روز پیش از برگزاری انتخابات محلی در ترکیه با حمایت از گروه های افراطی، قصد به راه انداختن تظاهرات خیابانی گروه های مخالف دولت، ترور افراد نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه و نیز برخی مخالفان را دارند.

سخنان رییس شهرداری آنکارا با واکنش تند رهبران احزاب مخالف رو برو شد و رهبران احزاب جمهوریخواه خلق ، حرکت ملی و ˈصلح و دمکراسیˈ با انتقاد از این سخنان، گفتند که توطئه ای علیه احزاب مخالف در راه است.

سخنگویان احزاب مخالف گفتند که رییس شهرداری آنکارا عضو حزب حاکم است و اکنون همه دستگاههای امنیتی و انتظامی ترکیه در کنترل دولت می باشد و اگر اطلاعاتی در مورد فعالیتهای تروریستی دارد چرا در اختیار دولت قرار نمی دهد.

نتایج انتخابات شهرداری ها برای حزب حاکم عدالت و توسعه که اکنون با تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی در این کشور روبرو است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتخابات شهرداری ها که 31 ماه مارس آینده ( 10 فروردین ) در ترکیه برگزار خواهد شد، شاید سرنوشت سازترین انتخابات در این کشور در طول یک دهه گذشته و صحنه رقابت 27 حزب سیاسی باشد.

احزابی که حداقل شش ماه پیش از برگزاری انتخابات تشکیلات استانی خود در سطح ترکیه را سازماندهی، کنگره های عمومی و استانی را برگزار و به پایان رسانده باشند، با تایید دیوان عالی قضایی ترکیه طبق قانون انتخابات، حق شرکت در انتخابات را خواهند داشت .

ناظران آگاه در ترکیه با توجه به آغاز عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشاء در ترکیه و دستگیری شماری از منتسبان به دولت و واکنش بسیار تند دولت آنکارا به این عملیات و نام بردن از آن به عنوان یک کودتا و متعاقب آن تصفیه های گسترده در نیروهای پلیس و قوه قضاییه این کشور، می گویند: انتخابات محلی آینده نقش تعیین کننده ای در سنجش میزان محبوبیت و ماندگاری حزب عدالت و توسعه در صحنه سیاسی ترکیه در آینده خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، در صورت کاهش آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری ها، علاوه بر امکان برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام پارلمانی در ترکیه، مساله نامزدی اردوغان نخست وزیر ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ˈابراهیم اوسلوˈ رییس موسسه نظرسنجی ˈآنارˈ ترکیه که از معتبرترین شرکت های نظرسنجی این کشور است، گفت: حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری ها در معرض آزمونی بسیار سخت قرار خواهد گرفت.

وی در گفت وگو با روزنامه ˈرادیکالˈ چاپ ترکیه با تاکید بر اینکه اگر حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی فروردین ماه کمتر از 40 درصد آرا را کسب کند، در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت، افزود: کسب حداقل 40 درصد آرا در انتخابات محلی به معنای آن است که حمایت مردمی از این حزب کاهش یافته است .

ناظران آگاه با توجه به تنش موجود در صحنه سیاسی ترکیه در طول یک ماه گذشته و پس از تشدید اختلاف بین حزب عدالت و توسعه با جماعت نور به رهبری فتح الله گولن می گویند: ادامه اختلاف دو طرف درگیر به صورت فعلی و تشدید آن می تواند تاثیر منفی در آرا حزب عدالت و توسعه که جماعت گولن یکی از مهمترین حامیان آن بود، داشته باشد.

به گفته ناظران سیاسی در ترکیه، به رغم حضور 27 حزب سیاسی در انتخابات محلی آینده این کشور رقابت اصلی در این انتخابات بین چهار حزب عدالت و توسعه ، جمهوریخواه خلق، حرکت ملی و صلح و دمکراسی که در مجلس ترکیه دارای گروه پارلمانی هستند، خواهد بود و آرا دیگر احزاب سیاسی شرکت کننده چندان تاثیرگذار در انتخابات نخواهد بود.

گفته می شود با نزدیک تر شدن انتخابات، تحرکات سیاسی و افشاگریهای احزاب علیه یکدیگر تشدید شده و تحولات چند ماه آینده به ویژه نتایج انتخابات ریاست جمهوری نقش تعیین کننده ای در سیاستهای داخلی و خارجی ترکیه خواهد داشت.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N93457

وبگردی