آفتاب

تکرار به کارگیری عبارت "اقدام نظامی علیه ایران" از سوی آمریکا

تکرار به کارگیری عبارت "اقدام نظامی علیه ایران" از سوی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که اگر تلاش‌های دیپلماتیک فعلی در قبال ایران شکست بخورد، راه‌حل موضوع هسته‌ای طولانی مدت ایران "احتمالا شامل اقدام نظامی خواهد بود".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: من پیش‌بینی نمی‌کنم که ما بلافاصله دست به اقدام نظامی بزنیم. این یک اظهارنظر کلی است که یعنی اگر ما نتوانیم در عرض شش ماه یا یک سال یا هرزمانی این مسأله را به صورت دیپلماتیک حل کنیم، به حل آن متعهد هستیم و این امر شامل اقدامات نه چندان پایدارتر و پرخطرتر خواهد بود.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود گفت که مذاکرات بین ایران و 1+5 بهترین شانس جهان برای حل "صلح‌آمیز" این مسأله و اجتناب از "خطرهای جنگ" است.

ولی وی به جای اینکه مستقیما بگوید که جنگ، خطر احتمالی شکست روند دیپلماتیک است گفت که اگر مذاکرات با شکست مواجه شود اوباما "اولین کسی خواهد بود" که به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران توسط کنگره آمریکا برمی‌آید.

هارف در پاسخ به این سوال روزنامه اورشلیم پست مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا در صورت موفق نشدن دیپلماسی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع در چارچوب مدت زمان مورد توافق جنگ یا تحریم‌های بیشتر را درنظر خواهد گرفت یا خیر گفت: من نمی‌گویم که اگر در عرض شش ماه به یک توافق دست نیابیم، به جنگ با آنها می‌رویم. به طورکلی گزینه جایگزین حل این مساله از طریق دیپلماتیک، حل آن از طریق ابزار دیگر است. تعداد محدودی سناریو از این مساله حاصل می‌شود:‌ما یا آن را به صورت دیپلماتیک حل می‌کنیم یا روش متفاوتی را برای حل آن اتخاذ می‌کنیم. منطق حکم می‌کند که یک روش متفاوت می‌تواند شامل اقدام نظامی باشد.

انتهای پیام

کد N93401

وبگردی