آفتاب

رییس کل دیوان محاسبات کشور: پیشگیری تخلفات مالی با سخنرانی محقق نمی‌شود

رییس کل دیوان محاسبات کشور: پیشگیری تخلفات مالی با سخنرانی محقق نمی‌شود

رییس کل دیوان محاسبات تاکید کرد: پیشگیری از تخلف مالی با سخنرانی محقق نمی شود و نیازمند برنامه‌های اجرایی است که راه‌اندازی سامانه نظارت الکترونیکی به عنوان یکی از این راهکارها از وزاتخانه‌ها و ادارات تهران آغاز شده است.

رییس کل دیوان محاسبات تاکید کرد: پیشگیری از تخلف مالی با سخنرانی محقق نمی شود و نیازمند برنامه‌های اجرایی است که راه‌اندازی سامانه نظارت الکترونیکی به عنوان یکی از این راهکارها از وزاتخانه‌ها و ادارات تهران آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، امین‌حسین رحیمی چهارشنبه شب (9 بهمن ماه) ‌در نشست شورای اداری هرمزگان با بیان این که وجود سیستم و برنامه از بروز تخلفات جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: با سخنرانی و تحکم‌ها نمی‌توان جلوی تخلفات را گرفت.

او خاطرنشان کرد: در این راستا کنترل‌های داخلی در ادارات نیز به عنوان یک اهرم مهم برای جلوگیری از تخلفات مطرح است چرا که کنترل‌های داخلی در واقع راهی برای تشخیص بیماری است.

رییس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه از تشکیل کمیته پیشگیری از تخلفات در هر استان با حضور رییس دیوان محاسبات، یکی از معاونان استاندار و کارشناسان مربوطه خبر داد.

وی با بیان این که دیوان محاسبات به دنبال آمار و ارقام‌سازی در حوزه عملکردی خود نیست، اضافه کرد: معتقدیم نظارت بر بودجه باید منتهی بر توسعه کشور شود.

رییس کل دیوان محاسبات کشور با بیان این که استان هرمزگان رکورددار برگزاری نشست شورای اداری در بین سایر استان‌ها‌ست، اظهار کرد: این امر می‌تواند اثرات مفیدی را در حوزه اداری داشته باشد.

او با اشاره به قوانین مالی در حوزه اداری، بیان کرد: زمانی که بیت‌المال تضییع شد به هر نحو نمی‌توان آن را برگرداند حتی اگر توسط مدیران و مسوولان به صورت سهوی تضییع شده باشد.

رییس کل دیوان محاسبات کشور با بیان این که بودجه‌ریزی در کشور از ریشه و پایه خراب است، یادآور شد: بودجه‌ریزی باید اجرایی و عملیاتی باشد اما دولت با وجود این که تکلیف قانونی نیز دارد اما تاکنون در کشور شاهد بودجه‌ریزی عملیاتی نبوده‌ایم.

وی افزود: بودجه‌ریزی عملیاتی بر اساس قیمت تمام شده و صرفه و صلاح اقتصادی صورت می‌گیرد و زمانی که بودجه‌ریزی عملیاتی نشود همه به دنبال گرفتن بودجه براساس چانه‌زنی هستند.

رحیمی بیان کرد: در امر پیشگیری از تخلفات اولویت کاری باید براساس پیشگیری از تخلفات باشد که این امر خواهان همکاری دستگاه‌های دولتی با دیوان محاسبات است.

به گفته او آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی توسط دیوان محاسبات و با همکاری ادارات در کشور آغاز شده است.

رییس کل دیوان محاسبات کشور از راه‌اندازی سامانه نظارت الکترونیک توسط دیوان محاسبات خبر داد و افزود: طبق طراحی‌های صورت گرفته چهار هزار نقطه در شهرستان‌های مختلف می‌توانند به این سیستم که در مراحل نهایی خود قرار دارد متصل باشند و از این طریق جلوی برخی از تخلفات ناخواسته را گرفت.

رحیمی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: به عنوان نمونه طبق بررسی‌های صورت گرفته از سال 90 تاکنون مالیات برارزش افزوده از محل فروش فرآورده‌های نفتی توسط بخش‌هایی همانند پالایشگاه‌ها که باید به عنوان مالیات به حساب خزانه وارد می‌شده است، واریز نشده و میزان آن به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: این در حالی است که طی چند روز گذشته پس از اعلام دیوان محاسبات، 750 میلیارد تومان از این رقم به حساب دولت واریز شده است.

انتهای پیام

کد N91098

وبگردی