آفتاب

وزیر دفاع: نظام برای زن ارزش زیادی قائل است/زنان جامعه ارزش خود را باور کنند

وزیر دفاع: نظام برای زن ارزش زیادی قائل است/زنان جامعه ارزش خود را باور کنند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: با شروع نهضت انقلاب و اوج‌گیری آن، شاهد حضور هزاران زنی بودیم که پیشتازان صحنه مبارزه علیه استکبار بودند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: با شروع نهضت انقلاب و اوج‌گیری آن، شاهد حضور هزاران زنی بودیم که پیشتازان صحنه مبارزه علیه استکبار بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار حسین دهقان در اولین گردهمایی اعضای شبکه فرهنگی خواهران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به تاریخچه حضور زنان در جامعه گفت:‌ باید بدانیم که در صدر اسلام نگاه به زنان چگونه بوده است و در دوره معاصر و قبل و بعد از انقلاب به چه صورت بوده است.

وی افزود: خیلی از ما جامعه قبل از انقلاب را که به تبعیت از نهاد حاکمیت و دنیای غرب به صورت زندگی مصرف‌محور بود، درک کرده‌ایم. در آن زمان به زن به عنوان یک انسان نگاه نمی‌شد بلکه برای رفع خواست شهوانی مردان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این فضا تا آنجا پیش رفت که نظریه‌های فمنیستی در باب زنان شکل گرفت که در واقع علیه آنها بود.

وزیر دفاع با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: با شروع نهضت و اوج‌گیری انقلاب، ما شاهدیم که پیشتازان حضور در صحنه مبارزه علیه کفر و طاغوت، زنان جامعه ما بودند. اوج این حضور را در بیانات امام خمینی (ره)، آنجایی که گفتند مرد از دامن زن به معراج می‌رسد، می‌توانیم ببینیم. همه جوامع به طور عموم مدیون انقلاب و رهبری هستند. زنان جامعه ما نیز باید نقش خودشان را در این حوزه باور کنند.

دهقان اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب، زنان نقش مبارزه خود را ادامه دادند و در دوران دفاع مقدس حمایت همه‌جانبه آنان را از مجاهدان انقلاب را شاهد بودیم؛ مادرانی که پسران خود را به جنگ می‌فرستادند، زنانی که همسران خود را آماده جبهه رفتن می‌کردند. چنین روحیه‌ای برآمده از روح ایمان مستقر در جامعه ما بود.

وی با بیان اینکه "نهاد خانواده، مهمترین نهاد جامعه ماست"، خاطرنشان کرد:‌ همانطور که همیشه زنان در عرصه مجاهدت نقش اول را بر عهده داشتند، در آینده نیز باید این‌گونه باشد. نهاد خانواده به عنوان اولین جایگاه اجتماعی رشد، مناعت طبع و شعور است و از همین پایگاه اجتماعی اولیه یک جامعه پویا بوجود می‌آید. پررنگ‌ترین نقش نهاد خانواده را مادر آن خانواده بر عهده دارد و زن خانواده همیشه بصورت مودت و همیاری به کمک دیگر اعضای خانواده می‌آید که این در ذات اوست.

وزیر دفاع در ادامه گفت: اگر علاقه‌مندیم که یک جامعه وسیع و پویا و رو به رشد داشته باشیم و در آینده نیز فرزندانمان افراد صالح و موفقی باشند، باید به نقطه آغازین که همان ساختن بنیاد خانواده است بازگردیم.

دهقان با بیان اینکه "نظام جمهوری اسلامی ما برای زن ارزش زیادی قائل است"، اظهار کرد: خود زنان جامعه باید ارزش خود را باور کنند و می‌توانند به این قضیه در جامعه رأی بدهند. اولین گام این است که آگاهی کامل نسبت به واقعیت و موقعیت زنان در جامعه شکل بگیرد. این مسیر امروز آغاز شده است و امیدواریم به آینده مطلوب ختم شود.

وی با بیان اینکه "طی کردن این مسیر مستلزم بهره‌گیری و بهره‌مندی از دانش و مهارت است"، تاکید کرد: باید بدانیم کجا هستیم و کجا می‌رویم و در این مسیر به چه ابزاری نیازمندیم. در واقع ما به یک هدف روشن مبتنی بر آگاهی و دانش نیازمندیم؛ چراکه قدم زدن در تاریکی به معنای گمشدگی و گمراهی است.

وزیر دفاع با تاکید بر ضرورت استفاده از متخصصان در مسائل فرهنگی، تصریح کرد: مسائل فرهنگی و اجتماعی، بسیار پیچیده هستند و در رابطه با آنها نباید ساده‌اندیشی کنیم. یک ساختمان بلند در طول زمان خودش نیازمند حفظ بنا و حفظ رونمای آن است. مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز چنین است و هم نیازمند زیرساخت‌های مناسب است و هم در طول سال‌ها باید زیبایی و استحکام داشته باشد؛ به همین جهت است که می‌گویم در این راه باید از ابزار دانش و مهارت استفاده کنیم. دانش یعنی وقتی می‌خواهیم وارد موضوعی شویم، آن را بشناسیم بدانیم که می‌خواهیم چه کنیم.

دهقان با بیان اینکه "اعضای خانواده و زنان خانواده بزرگ وزارت دفاع پرچمدار امور فرهنگی این وزارتخانه هستند"، خطاب به زنان و خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع گفت: تک تک شما به عنوان اعضای خانواده وزارت دفاع دیده می‌شوید، پس هر حسی را که در جمع محدود خانواده خود دارید باید به خانواده بزرگتر خود تعمیم دهید. خودتان را به عنوان عضو و عنصری از این خانواده بدانید و بر همین مبنا نقش خود را در جهت رسیدن به اهداف خانواده بزرگ خود که همان وزارت دفاع است، مشخص کنید.

وی همچنین گفت: اگر می‌خواهید رفتار درستی را به جامعه القا کنید، در ابتدا باید بدانید چه چیزی درست است و چه چیزی غلط. ابتدا باید به دنبال این باشیم که خودمان را بسازیم و دامنه رفتار درست خود را گسترش دهیم تا در ادامه بقیه اعضای جامعه نیز در کنار ما رشد کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به در پیش بودن دهه فجر، اظهار کرد: در این دهه شاهد نقش‌آفرینی زنانی هستیم که همدوش و گاهی جلوتر از مردان در حرکت بودند. یعنی نقش خانم‌ها در پیروزی انقلاب کمتر نبوده است.

لاله افتخاری با اشاره به وظیفه زنان در جامعه گفت: مقام معظم رهبری گفته‌اند وقتی یک مرد به میدان مبارزه می‌آید، یک نفر است اما اگر یک زن به میدان بیاید در واقع یک خانواده به مبارزه برخواسته است. این یعنی نقش خانواده در پیروزی انقلاب دیده شده است.

وی ادامه داد: همانطور که در دفاع مقدس دختران و زنان نقش مهمی بر عهده داشتند، باید بدانند که امروز نیز جنگ تمام نشده و باید بتوانند در مقابله با استحاله فرهنگی، تغییر ذائقه و سبک زندگی و فرهنگی که دشمن هدف گرفته است، مبارزه کنند. دشمن برای زنان ما برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌های هسته‌ای مورد نظر آنها تنها بهانه است.

انتهای پیام

کد N91087

وبگردی