آفتاب

برانکو: تصمیمی که کروش درباره رحمتی گرفت به صلاح تیم ملی بود/ به احتمال 90 درصد به ایران برمی گردم

برانکو: تصمیمی که کروش درباره رحمتی گرفت به صلاح تیم ملی بود/ به احتمال 90 درصد به ایران برمی گردم

برانکو هنوز هم می گوید تصمیمی که درباره نیمکت نشینی دایی گرفت، درست بود.

فرخ حسابی/ برانکو ایوانکوویچ این روزها در کرواسی، روزهای آرامی را سپری می کند. سرمربی ایران در جام جهانی 2006 آلمان از روزهای پرچالشی که در ایران داشت، مثل خاطراتی خوب حرف می زند. او می گوید تصمیمش درباره نیمکت نشینی دایی در بازی پرتغال درست بود و البته رفتار برخی با دایی جای هیچ توجیهی نداشت. برانکو همچنین ترجیح می دهد درباره ماجرای لگد معروف علی کریمی به کلمن آب در این دیدار، حرفی نزند. با برانکو از وضعیت این روزهایش شروع کردیم و گذری هم به گذشته زدیم.

آقای برانکو شما سرمربی سابق تیم ملی ایران بودید. دوست داریم بدانیم در حال حاضر چه می کنید و آیا قرار نیست در تیمی مشغول به کار شوید؟

فعلا آزاد هستم و درهیچ تیمی کار نمی کنم. البته مذاکراتی با برخی باشگاهها داشتم، مخصوصا در کرواسی. اما فعلا ترجیح دادم کار نکنم و آزاد باشم. بیشتر استراحت می کنم و درگیری هایی غیر از فوتبال دارم.

ممکن است دوباره به ایران برگردید؟

من با دوستان، برخی از رئیس باشگاهها و حتی بعضی از بازیکنان ایران در تماس هستم. دوستان زیادی در ایران دارم. کشور شما همیشه جزو گزینه های من برای مربیگری است. شاید الان پیشنهادی نداشته باشم ولی در گذشته برخی از باشگاههای ایرانی خواهان همکاری با من شدند. مذاکراتی هم بین ما صورت گرفت و پای میز هم نشستیم. ولی حقیقتش را بخواهید در حال حاضر پیشنهادی از ایران ندارم.

می توانید بگوئید با چه تیم هایی مذاکره کردید؟

این کار حرفه ای نیست که بخواهم اسم تیمی را می آورم به ویژه آنکه مذاکرات ما در نهایت نتیجه ای نداشت. به همین دلیل ترجیح می دهم اسمی از این تیم ها نیاورم.

وضعیت فوتبال ایران را چقدر دنبال می کنید؟

قطعا پیگیر اخبار هستم. البته سرم خیلی شلوغ است. به همین خاطر با جزئیات پیگیر اخبار نیستم ولی کلیت فوتبال ایران و نتایجش را مخصوصا در سطح ملی همیشه پیگیر کرده و می کنم.

نظر شما درباره همگروهی ایران با تیم هایی چون آرژانتین، نیجریه و بوسنی چیست؟ در ایران برخی ها با وجود این قرعه دشوار می گویند باید از همین حالا جشن صعود را گرفت!

(خنده) من برعکس این افراد فکر می کنم. اتفاقا ایران در گروه بسیار دشواری قرار دارد. قطعا تک تک این بازی ها برای ایران دشوار است و نمی تواند به راحتی امتیاز بگیرد. هر سه حریفی که با ایران بازی دارند، قدرتمند هستند. هر چند کار سختی در پیشروی شماست ولی در جام جهانی نمی توان پیش بینی کاملی از نتایج داشت. همه تیم ها برای خوب بازی کردن می آیند. همه تیم ها با نهایت انگیزه می آیند و ممکن است هر نتیجه ای رقم برخورد. تیم ضعیف و قوی چندان در جام جهانی معنایی ندارد.

بعد از همگروهی با آرژانتین لیونل مسی به شدت ذهن ایرانی ها را درگیر خودش کرد. فکر می کنید او چقدر میتواند برای ایران دردسرساز شود؟

بازی مقابل مسی و آرژانتین شرایط بسیار خاصی دارد. قطعا بازی جلوی آنها برای بازیکنان ایرانی افتخار به حساب می آید. آرژانتین تیم فوق العاده ای است. تک تک بازیکنان این تیم عالی هستند. وقتی شما مقابل بهترین بازیکنان دنیا قرار می گیرید، برایتان یک افتخار است.

درباره مسی توصیه ای به بازیکنان ایران دارید؟

قطعا مسی هر چقدر که فضا داشته باشد، به همان اندازه می تواند برای ایران مشکل درست کند ولی کروش اینقدر با تجربه هست که بهتر من آرژانتینی ها را بشناسند. او مسی را به طور کامل می شناسد و همچنین می داند که بازیکنان ایران چه وضعیتی دارند. قطعا کروش خودش می داند چطور مسی را با ایرانی ها مهار کند. او بهترین توصیه ها را به بازیکنان خواهد داشت.

کمی درباره بوسنی حرف بزنیم، تیم شگفتی ساز مقدماتی جام جهانی در اروپا. شما با تیم های بلوک شرق اروپا به طور کامل آشنا هستید.

بوسنی تیم فوق العاده ای دارد. تک تک بازیکنان، مهره های کلیدی هستند و می توانند مقابل هر حریفی عرض اندام کنند. هیچ تیمی در جام جهانی مقابل بوسنی برتری مطلق ندارد. بازیکنان این  تیم در سطح عالی هستند و درتمام خطوط کیفیت بازی شان بالاست.

نظرتان درباره کروش چیست؟

کروش در مربیگری همه چیز را دارد. تجربه عالی و علم بالا. او حد کامل مربیگری و حرفه ای گری است. کروش مسلما نهایت تلاشش را می کند تا دستاورد خوبی با ایران داشته باشد و یک محصول خوب در فوتبال ایران به جا بگذارد. کروش در کارش خیلی جدی است و با انگیزه موفقیت در ایران گام برمی دارد.

تیم ملی ایران نسبت به زمان شما تغییرات زیادی کرده است. چقدر با تیم جدید ایران آشنا هستید؟

جزئیات زیادی از تیم ملی ایران نمی دانم و به طور دقیق بازیکنان را نمی شناسم. اطلاعات من از تیم ملی ایران کلی است. از بازیکنانی شناخت دارم که در زمان من هم بازی می کردند و همچنان در تیم ملی ایران هستند مثل نکونام، جباری، رحمتی و... البته قطعا بازیکنان جوان و با کیفیت زیادی به ایران آمدند ولی من اسم شان را نمی دانم و نمی توانم راجع به کیفیت بازی شان حرف بزنم.

البته باید در جریان باشید که مهدی رحمتی از تیم ملی ایران خط خورده است.

بله شنیده ام که وضعیت او به چه شکل شده. رحمتی بازیکن بزرگی است ولی من نمی دانم چه مشکلی داشته است. مسلما هر تصمیمی که کارلوس کروش درباره او گرفته، به صلاح تیم ملی ایران بوده است. کروش با تشخیص خودش رحمتی را کنار گذاشته است.

وضعیت این روزهای تیم ملی ایران بی شباهت به وضعیت تیم ملی در زمان مربیگری شما نیست. بعضی بازیکنان مصدوم هستند و بعضی هم در تیم باشگاهی خود وضعیت جالبی ندارند...

این مشکل همیشه وجود داشته است و پیش می آید. زمانیکه من سرمربی ایران بودم مشکلات قبل از جام جهانی خیلی زیاد بود. خیلی از بازیکنان کلیدی من مثل کریمی، مهدوی کیا، زندی، هاشمیان و زارع مصدوم بودند. آنها جزو بازیکنان اصلی من بودند و به سختی می شد برایشان یک جایگزین پیدا کرد. اما من به همراه تیم پزشکی نهایت تلاش خود را کردیم تا این بازیکنان برگردند و برای تیم ملی بازی کنند.

البته مشکل اصلی ایران فعلا وضعیت نامناسب بعضی از بازیکنان در رده باشگاهی شان است.

بعضی وقت ها این مشکل پیش می آید که بازی نکنند ولی جام جهانی بحثی متفاوت دارد. جام جهانی جایی است که همه بازیکنان نهایت انگیزه را برای درخشش دارند. آنها با نهایت تلاش در این تورنمنت حاضر می شوند.

پس به نظرتان داشتن انگیزه کافی است؟

البته که تنها انگیزه کافی نیست. حرف شما را قبول دارم. بازیکن باید از نظر روحی و جسمانی آماده باشند و بتوانند خواسته های مربی را اجرا کنند. اما بالاخره انگیزه نکته مهمی است و جام جهانی بازیکنان را به احداکثر انگیزه می رساند تا بتوانند کمبودهای دیگر را جبران کنند.

اگر به جام جهانی 2006 برگردیم، آیا دوباره علی دایی را در بازی پرتغالی بازی نمی دهید؟ شما بعد از بازی مکزیک، او را نیمکت نشین کردید.

علی دایی مقابل پرتغال بازی نکرد.... این تصمیم درست و خوبی بود که گرفتم چون در آن مقطع علی دایی خسته بود و باید در آن بازی استراحت می کرد. دایی قبل از جام جهانی درگیر چمپیونز لیگ و بازی های متعدد باشگاهی بود به همین دلیل فرصت کافی برای ریکاوری نداشت. یحیی گل محمدی هم همین وضعیت را داشت و این دو بازیکن فوق العاده خسته بودند. این آخرین تورنمنت برای علی دایی بود. از سویی در بازی پرتغال ما بازیکنان سرعتی می خواستیم و باید در ضد حمله کارایی زیاد به دست می آوردیم به همین دلیل ترجیح دادم علی کریمی و وحید هاشمیان را نیمکت نشین کنم.

فکر می کنید در آن جام جهانی برخوردها با علی دایی چطور بود؟

علی دایی یکی از بهترین و بزرگترین بازیکنان در دنیا به حساب می آید. او بدون شک مشهورترین بازیکن ایرانی در تمام تاریخ است. در این زمینه، هیچ بازیکنی را در ایران نمی شود با علی دایی مقایسه کرد. او عنوان دار بهترین گلزن ملی در دنیاست. دایی شایسته هر احترامی است. کسی نمی تواند درباره او بحث کند و جایگاهش را زیر سوال ببرد. او بازیکن بزرگی بود و همیشه در زمین اوج جنگندگی و نهایت تلاش را داشت. او سعی می کرد به تیم و هم تیمی هایش انگیزه بدهد و با حرف زدن در تمرین و زمین بازی این کار را می کرد. بی احترامی به علی دایی در آن زمان هیچ توجیهی نداشت.

یک سوال درباره علی کریمی داریم. آیا هنوز به اتفاقات بازی پرتغالی فکر می کنید؟ لگدی که به کلمن زد...

می خواهید من را اذیت کنید؟ چرا شما به سوالاتی درباره سال ها قبل می پرسید؟ چرا به 10 سال قبل برگشته اید. مدام از علی دایی و علی کریمی از من سوال می پرسید. چرا نمی پرسید قرار است چه اتفاقی در برزیل بیفتد؟

این سوال را که پرسیدیدم.

شما نباید به آن سال ها برگردید. من برای دایی و کریمی احترام بسیار زیادی قابل هستم. کریمی در آن زمان در آلمان بازی می کرد و یکی از بهترین بازیکنان من بود. او عملکرد خوبی در تیم ملی و رده باشگاهی داشت. کریمی در جام ملت های چین فوق ستاره ایران بود. در رده باشگاهی اش عالی بازی می کرد. من افتخار زیادی می کنم که با او و علی دایی کار کردم. بهتر است درباره اتفاقات 10 سال پیش دیگر با هم حرف نزنیم.

ما جام جهانی را در پیش داریم و در واقع می خواستیم اتفاقات گذشته را مرور کنیم تا در آینده چنین اتفاقاتی نیفتد.

من با علی دایی و علی کریمی کار کردم و به این همکاری هم افتخار می کنم. البته هر کس نقاط ضعف و قوتی دارد ولی نقاط قوت این دو بازیکن بیشتر از نقاط ضعف شان بود.

آمار می گوید شما یکی از موفق ترین مربیان خارجی تاریخ تیم ملی ایران بوده اید. نظرتان در این باره چیست؟

واقعا خوشحال هستم که ایرانی ها چنین نظری دارند. من مردم ایران را فوق العاده زیادی دوست دارم. دلم برای ایران و مردمش بسیار تنگ شده است. ارتباط بسیار خوبی با آنها داشتم. از نظر حرفه ای دوران کار در ایران برایم بسیار خاص بود. همیشه دوره کاری در ایران را فراتر از نتایجی که به دست آوردم، به یاد می آورم. روزهای بسیار خوبی در کنار هم داشتیم. تیم من بسیار عالی بازی می کرد و ما در راه جام جهانی در گروه خود دوم شدیم و توانستیم در آسیا و در جام ملت ها هم به عنوان تیم اول از گروه بالا برویم. بازی های خوبی انجام دادیم. بازی فوق العاده ای مقابل تیم ملی آلمان داشتیم و در جام جهانی هم عملکرمان قابل قبول بود. فقط و فقط از ایران خاطره خوب دارم و نکته منفی یادم نمی آید.

پس علاقه زیادی دارید برگردید؟

بله به احتمال 90 درصد برمی گردم. البته همه چیز بستگی به مذاکراتم با باشگاهی خواهد داشت که من را بخواهد!(خنده)

43 43

کد N90260

وبگردی