آفتاب
مخالف کلیات بودجه 93

نماینده ملایر: بودجه شرکت‌های دولتی در کمیسیون تلفیق رسیدگی نشد

نماینده ملایر: بودجه شرکت‌های دولتی در کمیسیون تلفیق رسیدگی نشد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به رسیدگی نشدن به بودجه شرکت‌های دولتی با وجود‌ی که دو سوم بودجه را به خود اختصاص داده‌اند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی نعمت چاردولی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1393 گفت: به دلیل ارسال به موقع لایحه بودجه، واریز منابع درآمدی به خزانه، برداشت از خزانه، دور نزدن قانون و ارائه برنامه سالانه از دولت یازدهم تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی سپس با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه سال 1393 گفت: مبنای بودجه که شامل سند چشم‌انداز، برنامه پنج ساله و مطالبات عمومی است معوق مانده است.

چاردولی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به اثر بودجه سالانه توجهی نداشته است گفت: چگونگی رشد شاخص‌های کلانی چون نرخ بیکاری، رشد نقدینگی و نرخ تورم در لایحه بودجه توجهی نشده است. آیا شاخص‌های ارائه شده در این لایحه با تبصره 21 این لایحه همخوانی دارد؟ آیا رشد اقتصادی که هم اکنون منفی 50.5 درصد است که باید به 3 درصد افزایش یابد و یا نرخ تورم که باید از 35 درصد به 25 درصد کاهش یابد با این لایحه تحقق یافتنی است؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اعداد و ارقام تبصره 21 لایحه بودجه نامشخص است، گفت: نمایندگان نمی‌توانند بدون مشخص شدن اعداد و ارقام مربوط به تبصره 21 لایحه بودجه تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: براساس برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه باید اتکا به نفت کم می‌شد اما بودجه سال آینده 50 هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای نفتی اختصاص دارد که احتمال تحقق آن بسیار ضعیف است.

وی با انتقاد از اختصاص اعتبارات عمرانی به پروژه‌های با پیشرفت بیش از 80 درصد گفت: اعتبارات عمرانی پروژه‌های بیش از 80 درصد پیشرفت با اصل عدالت منطبق نیست تکلیف شهرهایی که از چنین پروژه‌هایی برخوردار نیستند چه می‌شود؟ آیا کلان‌شهرها، کلان‌شهرتر نمی‌شوند؟

چاردولی نسبت به تدوین 10 آئین‌نامه در لایحه بودجه سال آینده انتقاد کرد و افزود: متاسفانه طی سال‌های گذاشته به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی آئین‌نامه‌های لایحه بودجه نوشته نشد و در نتیجه قوانین مربوطه نیز اجرا نشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تشریح مشکلات اولویت‌دار کشور که به اعتقاد او در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است گفت: بی‌توجهی به بخش کشاورزی، آب کشاورزی، بیمه کشاورز و بیمه محصولات کشاورزی از جمله این مشکلات است. از روستائیان چطور باید حمایت کرد. یک سال است که حتی یک ریال بودجه و یک متر لوله برای مکانیزه کردن آبیاری زمین‌های کشاورزی اختصاص نیافته است. سال‌هاست که هیچ اعتباری برای راه‌های روستایی پیش‌بینی نشده است تازه علاوه بر این مشکلات آب شرب و بهداشت روستاها دچار مشکل است.

وی اختصاص 200 300 میلیارد تومان بودجه برای آب رسانی به روستاها را ناچیز دانست و افزود: در حالی که در بودجه سال 1392 به حدود 5 هزار روستای با تانکر آب رسانی می‌شد آیا این مبلغ کفایت می‌کند؟

چاردولی نسبت به بی‌توجهی به بازپرداخت مطالبات پیمانکاران و تعطیلی پروژه‌های عمرانی انتقاد کرد.

نماینده مردم ملایر بی‌توجهی به معیشت فرهنگیان، ‌کارکنان، کارگران دولتی و غیردولتی را با توجه به تورم 40 درصدی مورد نقد قرار داد و افزود: من نمی‌دانم با رشد 18 درصدی حقوق در سال آینده فرهنگیان، کارگران و کارمندان چطور خواهند توانست از پس هزینه‌های زندگی‌شان به ویژه‌ هزینه‌های گزاف درمان برآیند.

وی در پایان متذکر شد: مردم به دولت تدبیر و امید دل بسته‌اند. بنابراین دولت باید توجه داشته باشد که در شرایطی که اقشار ضعیف از پس هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز و تلفن برنمی‌آیند افزایش مجدد نرخ حامل‌های انرژی چه تاثیری بر معیشت خانواده‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N89592

وبگردی