آفتاب
در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93:

رسایی: دولت در بودجه 93 هیچ برنامه ای برای اقتصاد مقاومتی ندارد

رسایی: دولت در بودجه 93 هیچ برنامه ای برای اقتصاد مقاومتی ندارد

تهران-ایرنا- حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1393 کل کشور گفت: دولت در لایحه بودجه هیچ برنامه ای برای اقتصاد مقاومتی ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، رسایی روز چهارشنبه در جلسه رسیدگی به لایحه بودجه 93 اظهارداشت: بودجه ای که متکی بر درآمدهای نفتی باشد، چگونه می تواند در برابر تهدیدات آمریکا مقاومت کند.

وی خاطرنشان کرد: سه میلیون نفر در کشور منتظر حل مشکل مسکن مهر هستند زیرا رییس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی وعده حل آن را داد.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم ادامه داد: رییس جمهوری پس از کسب رای 53 درصدی لب مرزی، راهکاری برای حل این مشکل در بودجه سال 93 ارایه نکرده است.

وی از رییس جمهوری و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که تلاش کردند لایحه بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس شود، تشکر و در عین حال از افزایش بودجه شرکت ملی نفت ایران از کل بودجه عمومی دولت، انتقاد کرد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیا نمی خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می تواند منابع و مصارف کل دولت در بودجه عمومی از منابع و مصارف یک شرکت دولتی کمتر باشد.

رسایی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه 93 به طور کامل به مجلس ارایه نشد و تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها چند روز پیش به دست مجلس رسید.

وی گفت: تاخیر در ارایه تبصره هدفمندی یارانه ها موجب شد کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و نتیجه تعجیل غیر متعارف در تحویل بودجه به نمایندگان، اعتراض نمایندگان را در جلسه امروز مجلس به دنبال داشت.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان این که رسانه ها نقدی های فنی و خوبی به لایحه بودجه دارند، گفت: برخی از این سوال های بی پاسخ مانده است که من این پرسش ها را در قالب بندهایی مطرح می کنم.

رسایی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال 93 ، بودجه شرکت نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است، آیا نمی خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه منابع و مصارف کل دولت در بودجه عمومی ازمنابع و مصارف یک شرکت دولتی کمتر است.

رسایی افزود: شرکت ملی نفت یک بنگاه اقتصادی است که به برکت نهضت ملی صنعت نفت، ملی اعلام شد؛ طبق بند الف تبصره 2 قانون بودجه سال 93 دولت این شرکت را سهامی اعلام کرده، بدون این که توضیح دهد این کار بر اساس کدام اصل قانون اساسی انجام گرفته است.

وی یادآور شد: برخی از این اشکال ها در دولت های گذشته نیز وجود داشت اما امید می رفت این دولت آنها را رفع کند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه 93، بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور، یعنی شرکت سهامی نفت ایران نه شرکت ملی نفت از پرداخت سود سهام به دولت معاف شده است؛ طبق چه منطق حقوقی، اقتصادی و مالی و محاسبات سود یک شرکت دولتی متعلق به خودش است و نباید از باب درآمد عمومی به خزانه واریز شود.

وی تصریح کرد: بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور، یعنی همین شرکت سهامی نفت از پرداخت مالیات معاف است؛ مالیات یکی از مصادیق درآمد عمومی است و اگر بزرگ ترین بنگاه اقتصادی کشور را از این امر معاف کنیم، چگونه می توان انتظار پرداخت مالیات از سایر اشخاص را داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که چگونه می توانیم اقتصاد مقاومتی را بدون تکیه بر نفت محقق کنیم؟، اظهار داشت: زمانی که شرکت ملی نفت را سهامی کرده ایم و از آن مالیات و سود سهام نگرفته ایم، طبیعی است نیمی از درآمد دولت به این شرکت تعلق می یابد، آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیمی دیگر متعلق به ملت ایران باشد، آیا این مفهوم عدالت سازی تخصیص منابع است؟

رسایی افزود: بر این اساس، بند الف تبصره 2 قانون بودجه سال 93 با اصول53 و 52 و 45 قانون اساسی مغایر است.

وی تاکید کرد: نفت ،گاز و معادن کشور طبق اصل 45 قانون اساسی کشور از انفال محسوب می شوند ما درحال حاضر به جز نفت و گاز چند نوع ماده معدنی دیگر داریم، یک ردیف درآمد به نام انفال مرتبط با اصل 45 قانون اساسی در کجای بودجه تقدیمی دولت قرار دارد؟

وی ادامه داد: چرا دولت در پاسخ به این سؤال ها و نقدها سکوت کرده است؟

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین گفت: اگر این انتقادات به بودجه وارد است آیا مجلس وظیفه برطرف کردن آن را ندارد؟ به جای چانه زنی با دولت بر سر 37 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در مورد 315 هزار میلیارد تومان درآمد و 292 هزار میلیارد تومان هزینه شرکت ملی نفت بحث شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به توافق ژنو و بیان ارتباط آن با لایحه بودجه سال آینده پرداخت و گفت: اشکالات سیاسی و حقوقی توافقات ژنو که با من با علم و یقین بابت پذیرش اجمالی آن از سوی دولتمردان به ملت ایران تسلیت گفتم، بسیار است.

رسایی خاطرنشان کرد: شاید بتوان به مفاد مراکز تحقیقاتی و صنعتی مهر پلمب زد اما نمی توان به دهان منتقدان این توافقنامه مهر پلمب زد.

وی ادامه داد:شاید بتوان بر متن سخنان پشت درب های بسته مهر پلمب زد و ملتی را نامحرم دانست اما نمی توان بر قلم های که به نقد این توافقنامه در رسانه ها می پردازند مهر پلمب زد.

رسایی تاکید کرد مگر می شود ترازوی دو ستونی عملکرد مالی یک رویداد مالی مرتبط بر اقلام میلیاردی فناوری یک کشور را محرمانه تلقی کرد؟

در این هنگام نمایندگان در مخالفت با سخنان رسایی به دلیل غیر مرتبط بودن این موضوعات با کلیات لایحه بودجه فریاد دو - دو سر دادند.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد که در ساعات پایانی جلسه نوبت صبح ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، تذکر نمایندگان را وارد دانست و از رسایی خواست تا سخنان خود را درباره کلیات بودجه بیان کند.

سپس رسایی با حذف بخش های مربوط به مذاکرات هسته ای و توافق ژنو به سخنان خود ادامه داد.

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب درمورد مذاکرات هسته ای گفت: نقل قول از رهبری که خلاف نیست؛ رهبری فرمودند من به مذاکرات خوش بین نیستم، اما تجربه آن هم ایراد ندارد، ملت باید بیدار باشد و بداند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ملت بیدار باشید.

رسایی با طرح این سوال که «آیا در بودجه سال آینده برای سبد کالا فکری شده است؟»، گفت: زمانی که یارانه به حساب شخصی افراد واریز می شد، آقایان آن را گداپروری توصیف می کردند آیا اکنون که قرار است سیستم کوپن فروشی و دلالی به میان بیاید این روش گداپروری نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آن موقع که گفتید خزانه خالی است، این 1500 میلیارد ریال که برای سبد کالا لازم بود از کجا آوردید؟ آن موقع که تیم اسمش را نمی برم، پشت میز مذاکرات بود و چشم های مردم نگران بود، از خزانه خالی سخن گفتید که مردم فکر کنند اگر قرار است چرخ زندگی آنها بچرخد باید چرخ هسته ای نچرخد حالا برای یک مشت دلار آمریکایی که می خواهند در قبال تحقیر ما بدهند ما نمی دانیم که این پول را چطور قرار است هزینه کنیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان این که نمی تواند بندهایی از نطق خود را قرائت کند به شعار قانون گرایی دولت اشاره کرد.

رسایی افزود: بودجه سال آینده با وجود تاکید برنامه پنجم توسعه بودجه ای عملیاتی و شفاف نیست و اطلاعات مربوط به هدفمندی یارانه ها در آن ارایه نشده است و نمایندگان کمیسیون تلفیق هم از آن بی اطلاع هستند.

وی با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، گفت: لایحه بودجه برای تحقق اقتصاد مقاومتی هیچ برنامه ای ندارد، سیاست گذاری ندارد و متکی بر درآمد نفت و مصرف گرایی است.

به اعتقاد رسایی، 194 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که 148 هزار میلیارد تومان آن هزینه ای است.

این نماینده اصولگرای مجلس اظهار داشت: سه میلیون خانواده منتظر حل معضل مسکن مهر هستند و بودجه رییس جمهوری که با مطرح کردن مسکن مهر رای لب مرزی آورده، برای این موضوع هیچ پیش بینی ای نکرده است.

سیام(3)**9103**9132**1336
کد N89123

وبگردی