آفتاب

آلبرایت: توافق ژنو اجازه تحقیقات درباره سانتریفیوژها را به ایران می‌دهد

آلبرایت: توافق ژنو اجازه تحقیقات درباره سانتریفیوژها را به ایران می‌دهد

وزیر خارجه پیشین آمریکا در گزارشی جدید گفت که توافق هسته‌یی موقت ایران با گروه 1+5 به ایران اجازه خواهد داد که به تحقیقات و پیشرفت‌های خود درباره کار سانتریفیوژ‌ها و غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود اظهار کرد: که توافق موقت با ایران، توسعه سانتریفیوژ‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز را که تا کنون با هگزا فلوراید اورانیوم تغذیه نشده‌اند به تاخیر خواهد انداخت. هگزا فلوراید ترکیبی است که برای تولید سوخت هسته‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش روزنامه‌ی "لس‌آنجلس تایمز" آلبرایت در ادامه گفت که این توافق که از 20 ژانویه به مرحله اجرا در آمده است به ایران اجازه خواهد داد در طول شش ماه آینده به تحقیقات خود در زمینه انواع متعدد سانتریفیوژ‌های پیشرفته که در حال حاضر در نطنز وجود دارد ادامه دهد. ایران هم‌چنین قادر است به تحقیقات خود بر روی سانتریفیوژ‌های دیگر در آن چه وی مکان‌های اعلام نشده خواند ادامه دهد.

وی تاکید کرد: این توافق در واقع آن اندازه که انتظار می‌رود بر تحقیقات و پیشرفت‌های هسته‌یی ایران تاثیر نخواهد داشت.

آلبرایت در ادامه گزارش خود افزود که امیدوار است در توافق نهایی ایران و 1+5، شش قدرت جهانی محدودیت‌های شدیدتری را بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌یی ایران اعمال کنند.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، این توافق موقت با هدف متوقف کردن پیشرفت‌های هسته‌یی ایران به مدت شش ماه تا یک سال در 24 ژانویه به تصویب رسید که در طول این مدت قرار است مذاکرات گروه 1+5 و ایران در تلاش برای تعیین محدودیت‌های طولانی‌تر در برنامه‌های هسته‌یی ایران ادامه یابد.

این بازرس پیشین هسته‌یی سازمان ملل تاکید کرد که این موضوع باید شدیدتر مورد بررسی قرار گیرد.

تحقیقات بر روی سانتریفیوژ‌ها، از آن جایی که این ماشین‌های پیشرفته می‌توانند با سرعت بیش‌تری سوخت هسته‌یی تولید کنند بسیار حائز اهمیت است که به ادعای غرب می‌تواند ظرفیت دستیابی ایران به امکان تولید بمب هسته‌یی را در مدت زمان کوتاه‌تر فراهم کند.

مقامات دولت آمریکا در 13 ژانویه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند ایران در حال حاضر هگزا فلوراید اورانیوم را برای آزمایش پنج نوع سانتریفیوژ؛ شامل IR-1، IR2M ، IR4، IR-5 و IR-6 مورد استفاده قرار داده است.

مقامات آمریکایی هم‌چنین اذعان کرده‌اند که توافق مذکور به ایران اجازه ادامه کار بر روی سانتریفیوژهای دیگر را می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که هدف آن‌ها توقف نصب سانتریفیوژهای جدید و جلوگیری از دستیابی ایران به دانش تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی بود.

آلبرات علاوه بر این گفت: اگر چه مقامات آمریکایی تمایل خود را برای عقب راندن برنامه‌های هسته‌یی ایران اعلام کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آن‌ها در مذاکرات نهایی قصد اعمال محدودیت‌های شدیدتر بر تحقیقات و پیشرفت هسته‌یی ایران دارند یا خیر.

او با اشاره به این که ایرانی‌ها به طور شفاف بر مقصد خود برای ادامه کار بر سانتریفیوژها تاکید دارند گفت که احتمالا یک جنگ سخت در پیش است. هفته گذشته حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران تصریح کرد که هیچ مانعی را بر سر راه پیشرفت‌های علمی کشورش نخواهد پذیرفت.

انتهای پیام

کد N86811

وبگردی