آفتاب
اندیشکده آمریکایی:

اعمال تحریم های جدید موجب تبدیل ایران به کشوری هسته ای می شود

اعمال تحریم های جدید موجب تبدیل ایران به کشوری هسته ای می شود

تهران – اندیشکده آمریکایی ˈ رندˈ از سناتورهای بانفوذ آمریکا خواسته از ایده تحریم های بیشتر علیه ایران دست بردارند و تصریح کرده که ˈ اعمال تحریم های جدید به عنوان عامل تضعیف هدف مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک و عقب نشینی این کشور از مصالحه است.ˈ

این اندیشکده آمریکایی نوشت که اعمال تحریم ها پس از حصول توافقنامه ژنو تنها به مقامهای ایران نشان می دهد که امتیازات تهران، فشارهای بیشتری را به دنبال خواهد داشت و در آن موقع است که انعطاف کمتر به استدلالی منطقی تبدیل خواهد شد.

تحلیلگر سیاست خارجی اندیشکده ˈرندˈ در این مقاله تاکید کرده است اعمال تحریم های جدید به منزله شکست توافقنامه ژنو و امتیازی غیررسمی برای تبدیل ایران به کشوری هسته ای در آینده است.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی ، انتخاب ˈحسن روحانیˈ به ریاست جمهوری ایران عاملی مهم در تسهیل روند امضای توافقنامه ژنو بود و از آنجا که وی درصدد حل و فصل تقابل هسته ای ایران با جهان است، اعمال تحریم های جدید صرفا باعث شکست توازن حساس و ظریفی می شود که وی درصدد ایجاد و حفظ آن در داخل کشور است.

اندیشکده رند افزوده است: روحانی ˈتوماس جفرسونˈ دمکرات نیست بلکه یک روحانی محافظه کار، طرفدار حکومت ایران و برای حل مساله هسته ای ایران به اندازه کافی واقع بین و معقول است.

این اندیشکده آمریکایی خاطرنشان کرده است که طرفداران اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران تصور می کنند که با اعمال فشار بیشتر احتمالا حکومت ایران با برچیدن کل برنامه خود موافقت خواهد کرد. برخی نیز گمان می کنند که تشدید تحریم ها باعث تغییر رفتار ایران، از جمله حمایت از گروه هایی مانند حزب الله، خواهد شد اما، باید گفت، گرچه حکومت ایران تحت فشار شدید است اما باثبات است شاید صادرات نفت کاهش و تورم افزایش یافت اما، شاکله اقتصاد ایران هرچند ضعیف اما، همچنان کارامد است. البته، تنها این تحریم ها نبود که به اقتصاد ایران لطمه زد بلکه، مدیریت نامناسب ˈمحمود احمدی نژادˈ رئیس جمهوری سابق این کشور نیز مقصر بود.

اندیشکده رند افزوده است: تضمینی وجود ندارد که دولت روحانی بتواند ایران را از شر تحریم ها خلاص کند اما، چینش تکنوکراتیک وی احتمالا به بهتر شدن مدیریت اقتصاد کشور منتهی خواهد شد.

روحانی با کاهش انزوای ایران در سطح بین المللی و بهبود وجهه این کشور امکان تحرک بیشتر حکومت این کشور را فراهم کرد.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی ، مجازات حکومت ایران بدون اتخاذ یک راهبرد عملی و شدنی شاید موجب اتخاذ سیاست های مثبت در داخل شود اما، بعید است موجب تحقق اهداف بلند مدت آمریکا شود.

اعمال تحریم های جدید تنها کار مذاکره کنندگان آمریکا را دشوارتر خواهد کرد، احتمالا به اعتبار آمریکا در میان سایر اعضای گروه پنج بعلاوه یک لطمه بیشتری خواهد زد، آمریکا را به عنوان طرف سازش ناپذیر به نمایش خواهد گذاشت و در نتیجه، حمایت بیشتر روسیه و چین را از ایران به دنبال خواهد داشت.

این اندیشکده آمریکایی نوشته است: جهان به دقت در حال نظاره درام هسته ای ایران است. چین و روسیه با اعمال تحریم ها به منظور حل مسالمت آمیز مساله هسته ای ایران موافقند و با ایده استفاده از تحریم ها برای اعمال نفوذ بر سیاست های خارجی دولت های مخالف آمال آمریکا و تحریم حکومت های مشابه حکومت های خود مخالفند. مواضع ایران و روسیه درباره سوریه همسو است و این مواضع ممکن است حتی اکنون که روحانی رئیس جمهوری ایران است، به هم نزدیک تر شود. تحریم ها عملا باعث تقویت جایگاه ایران در میان قدرت های جهانی مانند روسیه خواهد شد. علاوه بر این، روحانی می تواند بگوید که وی با حسن نیت با آمریکا تعامل کرد اما، صرفا با مجازات بیشتر مواجه شد. در نتیجه، ایران این فرصت را پیدا می کند که سایر کشورها را متقاعد کند که زمان کاهش شاکله تحریم ها فرارسیده است. تحریم ها اهرمی نیست که به طور اتوماتیک باعث تقویت جایگاه آمریکا شود و باید همراه با دیپلماسی و درک عمیق تر انگیزه های ایران، چین و روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

اندیشکده رند افزوده است: ژنو چارچوب خوبی را برای حل چالش هسته ای ایران فراهم کرد. گرچه تحریم ها ممکن است تاثیری مهم بر مذاکرات داشته باشند اما، پیروزی نهایی با دیپلماسی است.



**هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها ، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام 1088 ** 1575
کد N86224

وبگردی