آفتاب

توافق صلح میان دولت فیلیپین و جبهه آزادی‌بخش مورو

توافق صلح میان دولت فیلیپین و جبهه آزادی‌بخش مورو

توافق صلح میان دولت فیلیپین و جبهه آزادی بخش مورو نور امیدی را برای پایان دادن به چند دهه درگیری‌های خشونت‌بار در دل مردم این کشور آسیایی که تحت تسلط مسیحیان است،‌ به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی بی سی، دولت فیلیپین با ‌آخرین بخش از معاهده صلح با شورشیان که در جنوب این کشور با نیروهای دولتی می‌جنگند، موافقت کرده است.

این چهارمین بخش از معاهده صلح دولت با جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو محسوب می‌شود که از اکتبر 2012 در دستور کار دولت مانیل قرار دارد.

در این معاهده همچنین به چگونگی تسلیم تسلیحات اعضای مورو در ازای تسلط و حکمرانی بر مناطقی از جنوب فیلیپین اشاره شده است. این توافقنامه که در کوآلالامپور مالزی به دست آمد، راه را برای معاهده صلح نهایی و جامع هموار کرده است.

در جریان درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و نیروهای جبهه مورو، ده‌ها هزار تن طی چهار دهه گذشته جان باخته‌اند.

میریام کورنهل فرر، رئیس هیات مذاکره‌ کننده از سوی دولت مانیل گفت: این توافق پایانی موثر بر این مذاکرات رسمی محسوب می‌شود.

وی افزود: البته باید گفت که اقدامات نهایی دیگری در دستیابی به معاهده صلح نیاز است و با این توافق یک چالش بزرگتر پیش‌روست.

رئیس هیات مورو در این مذاکرات نیز گفت: گام‌های اساسی برداشته شده است؛ برای دستیابی به صلح، صلحی واقعی در میندانائو، ما باید نیروهای خود را به عقب بکشیم.

جبهه مورو در سال 1977 با هدف تشکیل یک دولت مستقل در فیلیپین تشکیل شد و خواسته‌اش از سوی دولت مانیل رد شد.

انتهای پیام

کد N80735

وبگردی