آفتاب

نماینده سوئیس:تحریم ها علیه ایران باید به طور کامل لغو شود

نماینده سوئیس:تحریم ها علیه ایران باید به طور کامل لغو شود

برلین - ایرنا - نماینده حزب ملت در پارلمان سوئیس، با تاکید بر اینکه تحریم ها علیه ایران باید به طور کامل لغو شود،گفت:اروپایی ها نمی توانند تنها با بکار بردن کلمات زیبا ایران را به یک شریک قابل اعتماد تبدیل کنند و باید برای رسیدن به هدف خود دست به اقدامات عملی مشخص بزنیم.

به گزارش ایرنا،ˈرولاند رینو بوشلˈ،در گفت و گو با روزنامه تاگس آنسایگر در رابطه با اظهارت رییس جمهوری سوئیس در مورد ضرورت لغو کامل تحریم های این کشور علیه ایران بعد از دیدار با حسن روحانی در حاشیه اجلاس داووس،گفت: به عنوان یک کشور بی طرف اعمال تحریم علیه کشورها را به طورکلی مشکل زا می دانم و معتقدم تحریم ها علیه ایران باید به طور کامل لغو شود.

این نماینده مجلس سوئیس با اشاره به میزبانی کشورش از مذاکرات هسته ای و نشست های بین المللی از جمله نشست سوریه،گفت:به همین خاطر ما بایستی در تقویت ارائه خدمات خوب به همه کشورها تمرکز داشته باشیم و این درحالی است که اعمال تحریم ها مانعی بر سر راه ایفای چنین نقشی خواهد بود.

رینو بوشل با تاکیدبراینکه به طور قطع ما باید به صورت دقیق و با تدبیر درمورد لغو تحریم ها بحث کنیم،خاطرنشان کرد:کار درست این است که یک گام اساسی به سوی ایران برداشته و تحریم ها علیه این کشور را به صورت کامل لغو کنیم.

این نماینده سوئیسی اظهار داشت:به اعتقاد من ما در مقایسه با دیگر کشورها باید یک گام فراتر برداریم تا اینکه دنباله روی دیگران باشیم به ویژه اینکه ایران اخیرا سعی در این داشته که رابطه خود را با جامعه بین المللی عادی کند.

وی با بیان اینکه لغو تحریم ها رابطه سوئیس و تهران را به صورت قابل توجهی بهبود خواهد بخشید،گفت:اروپایی ها نمی توانند تنها با بکار بردن کلمات زیبا ایران را به یک شریک قابل اعتماد تبدیل کنند و باید برای رسیدن به هدف خود دست به اقدامات عملی مشخص بزنند.

نماینده مجلس سوئیس با اشاره به اینکه فرصت بسیار خوبی ایجاد شده تا زمینه را برای ایجاد و احیای روابط بهتر فراهم کنیم،گفت:اینکه مدام بخواهیم انگشت خود را به عنوان هشدار به سوی ایران دراز کنیم،این اقدام کارساز نیست.

وی در ادامه با اشاره به دعوت رییس جمهوری ایران از شرکت های اقتصادی بین المللی برای حضور در ایران،خاطرنشان کرد:ایران بازار بسیار بزرگی در منطقه است که کالاهای بسیار زیادی هم نیاز دارد و بعد از توافق ژنو در واقع مشکل جدیدی برای بسیاری از شرکت های خارجی ایجاد شده و آن این است که همه این روزها متقاضی ورود به بازار ایران هستند و رقابت سنگینی بین کشورها و شرکت ها ایجاد شده است.

رینو بوشل همچنین با اشاره به کیفیت بالای کالاهای تولیدی در سوئیس و اینکه رابطه تجاری سوئیس و ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: شرکت های اقتصادی ما می توانند در حوزه های خودروسازی، انرژی، داروسازی،شیمی و همچنین بانکداری در ایران فعالیت خود را توسعه دهند.

وی ادامه داد:بانک های سوئیسی می توانند با توسعه همکاری های خود در زمینه دریافت و انتقال ارز ناشی از درآمدهای ایران از محل فروش نفت و گاز، مفید باشند.

این نماینده مجلس سوئیس در ادامه بابیان اینکه سخنان روحانی در اجلاس داووس را با دقت شنیده است،گفت:رییس جمهوری ایران با دعوت از سرمایه گذاران خارجی به کشورش،ذهنیت بسیار مثبتی در من ایجاد کرد.

این نماینده مجلس با ابراز امیدواری به اینکه شورای فدرال سوئیس به عنوان مرجع نهایی تصمیم گیرنده درمورد لغو تحریم ها علیه ایران،درخواست رییس جمهوری برای لغو کامل تحریم ها را به اجرا درآورد،تاکید کرد که شانس بسیار خوبی برای این اتفاق وجود دارد.

رینو بوشل همچنین در رابطه با نقش سوئیس به عنوان میانجیگر بین ایران و آمریکا، گفت:اگر روزی ما دیگر مجبور به ایفای این نقش نباشیم،معنایش این است که اتفاق خوبی افتاده است.

وی افزود: هدف اصلی میانجیگر باید این باشد که کاری کند تا دیگر به او نیازی نباشد و آب شدن یخ روابط ایران و آمریکا نشان از این دارد که چنین سناریویی امکان پذیر شده است.

اروپام** 2051** 1701**1856
کد N80052

وبگردی