آفتاب

تحلیلگر هندی: بحران سوریه بدون همکاری ایران حل نخواهد شد

تحلیلگر هندی: بحران سوریه بدون همکاری ایران حل نخواهد شد

دهلی نو- ایرنا- تحلیلگر سرشناس هندی معتقد است که حل بحران سوریه بدون مشارکت ایران ممکن نیست و دبیرکل سازمان ملل اشتباه بزرگی را در لغو دعوت خود از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو-2 مرتکب شد.

خانم آرتی بالی سردبیر میز بین المللی گروه رسانه ای سهارا که مجموعه ای بزرگ از رسانه های دیداری شنیداری و نوشتاری درهند است روزشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا در دهلی نواظهارداشت:ایران یک قدرت سیاسی و نظامی مهم در خاورمیانه و یک طرف بسیار مربوط در تحولات سوریه است و به همین جهت بحران سوریه بدون مشارکت جدی تهران درگفتگوهای بین المللی بر سر این بحران حل نخواهد شد.

وی افزود:نمایندگان بیش از 40 کشور جهان از جمله آمریکا با یکدیگر در کنفرانس ژنو-2 درمورد روش های مختلف ممکن برای حل بحران سوریه تبادل نظر می کنند ولی از آنجا که یک طرف عمده در موضوع سوریه یعنی ایران در آن حضور ندارد چشم انداز این گفتگوها بسیار ضعیت است.

این تحلیلگر سرشناس تحولات بین المللی، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را به تسلیم در برابر فشار آمریکا در لغو دعوت خود از ایران برای حضور در نشست ژنو-2 متهم کرد وگفت: همه ناظران سوریه از دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو-2 به عنوان یک اقدام عاقلانه برای حل بحران سوریه استقبال کردند ولی آنان بعدا از لغو این دعوت وی بسیار مایوس و نسبت به امکان حل بحران سوریه بدبین شدند.

وی افزود: این امر یکبار دیگر نشان داد که این بزرگترین نهاد بین المللی درواقع زیر نظر آمریکا و نه مطابق میل جامعه جهانی عمل می کند.

خانم آرتی بالی، عربستان سعودی و اسرائیل را به ترویج و تشدید افراطگرایی سنی در سوریه متهم کرده و گفت: سالها است که عربستان سعودی و اسرائیل با یکدیگر در ترویج و تشدید افراطگرایی سنی در نه تنها جهان عرب بلکه کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، بنگلادش و حتی هند به منظور ایجاد درگیری بین سنی و شیعه و بدینوسیله تضمین ادامه حکومت نامشروع خود در خاورمیانه همکاری می کنند و بحران سوریه تنها یکی از نتایج این همکاری شوم است.

وی افزود: ظهور گروههای تروریستی سنی چون القاعده و طالبان که اکنون به صورت بزرگترین خطر برای امنیت خیلی از کشورها در غرب و شرق در آمده اند نیز از نتایج همکاری توطئه آمیز بین اسرائیل و عربستان سعودی می باشد.

خانم آرتی بالی، بر ضرورت همکاری غرب با ایران برای مهار این خطر روزافزون تاکید کرد و گفت: ایران در طی تاریخ نقش بسیار مهمی را در تثبیت وضعیت درخاورمیانه و مهار گروههای افراطی در این منطقه ایفا کرده است ولی آمریکا روابط خود را با عربستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به منظورمهار نفوذ روزافزون این کشور در جهان اسلام تشدید کرد ولی این به عنوان بزرگترین اشتباه آمریکا در خاورمیانه ثابت شده است چون عربستان در طی حدود 30 سال گذشته نتوانسته است که نقش موثری را در برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه ایفا کند.

آساق**2164 ** 589**1856
کد N79776

وبگردی