آفتاب
صدای روسیه:

ایران توان احیای طرح نابوکو را برای صادرات گاز به اروپا دارد

ایران توان احیای طرح نابوکو را برای صادرات گاز به اروپا دارد

مسکو- ایرنا- یک رسانه روسی از امکان احیای طرح خط لوله گاز نابوکو خبر داد و اعلام کرد: ایران می تواند طرح نابوکو برای صادرات گاز به اروپا را احیا کند تا کشورهای اروپایی بخشی از گاز مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

به گزارش ایرنا، رادیو دولتی صدای روسیه روز جمعه در گزارشی با اشاره به لغو تحریم نفتی ایران ازسوی غرب به نیاز شدید کشورهای اروپایی به منابع انرژی جدید به ویژه منابع نفت و گاز ایران پرداخت.

در این گزارش با اشاره به انعکاس گسترده لغو تحریم نفتی ایران از سوی اروپا گفته شد: اما هیچکس به نکته بسیار مهم آغاز صادرات گاز ایران به کشورهای اروپایی اشاره نمی کند.

در گزارش رسانه روسی آمده است: هر چند طرح خط لوله گاز نابوکو بطور رسمی کنار گذاشته شده است اما احیای آن در صورت تامین گاز خط لوله از میدان گازی پارس جنوبی به هیچ وجه دشوار نیست.

به گزارش صدای روسیه، میدان گازی پارس جنوبی دارای ذخایر بسیار بزرگ گاز است که می تواند بطور کامل نیاز نابوکو را تامین کند.

در این گزارش یادآوری شد: اتحادیه اروپا که از تحریم آمریکا علیه ایران حمایت کرد، اکنون نمی تواند با تغییر دولت ایران و کاهش شدید تنش ها در باره برنامه هسته ای این کشور از فرصت به دست آمده برای استفاده از گاز ایران در رقابت با گاز روسیه صرف نظر کند.

اتحادیه اروپا از چند سال پیش طرح گازی نابوکو را برای خرید گاز از کشورهای حوزه دریای خزر مطرح کرده بود و حتی چندین قرارداد هم برای اجرای این طرح امضا شده بود.

ارزش تقریبی این طرح 9/7 میلیارد یورو برآورد شده بود و طبق توافق ها، کشورهای اتریش ، مجارستان ، بلغارستان ، رومانی ، ترکیه و آلمان هر یک با سهم مساوی 16.67درصد قرار بود در این طرح مشارکت کنند.

قرار بود امور اجرایی طرح خط لوله نابوکو در سال 2011 میلادی آغاز شود و نخستین صادرات از طریق این طرح هم در سال 2014 انجام گیرد، اما با توجه به عدم تامین منابع گازی و فشار آمریکا خط لوله گاز نابوکو اجرایی نشد.

اروپام/2242**518 **1575
کد N77330

وبگردی