آفتاب

دیدار رئیس‌جمهوری چین با رئیس مجلس ملی فرانسه

دیدار رئیس‌جمهوری چین با رئیس مجلس ملی فرانسه

رئیس‌جمهوری چین با رئیس مجلس ملی فرانسه دیدار کرد و خواستار گسترش روابط میان دو کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، با تاکید بر گسترش روابط دیپلماتیک میان پکن و پاریس در نیم قرن گذشته، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین بیان کرد که دو کشور فعالیت‌هایی را برای گرامیداشت این اتفاق تاریخی تدارک دیده‌اند و دیدار کلود بارتولون، رئیس مجلس ملی فرانسه از چین می‌تواند فرصت مناسبی برای آغاز این مناسبات باشد.

در سال 1964 با وجود موانع بسیار، مائو زودونگ، رئیس‌جمهوری وقت چین و ژنرال مارشال دوگل تصمیم گرفتند تا روابط دیپلماتیک در سطح سفارتخانه‌ها بین دو کشور را گسترش دهند و موجب شد تا فرانسه اولین قدرت غربی باشد که با جمهوری خلق چین آغاز به همکاری سیاسی می‌کند.

در این دیدار، شی جینپینگ ابراز امیدواری کرد که پکن و پاریس از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و سال 2014 آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه میان دو کشور باشد.

رئیس‌جمهوری چین درباره مناسبات دوجانبه اظهار کرد: دو کشور باید به یکدیگر احترام بگذارند و اطمینان داشته باشند و این روابط را استراتژیک بدانند تا روابط دوجانبه با ثبات‌تر و قابل پیش‌بینی باشند.

وی همچنین به دو کشور پیشنهاد کرد تا در زمینه‌هایی همچون انرژی هسته‌ای، هوانوردی، فضانوردی، برنامه‌ریزی شهری، اقتصاد، انرژی و حفاظت از محیط زیست از ظرفیت‌های همدیگر کمال استفاده را ببرند تا نتایج مثبت و برد – برد برای دو طرف ایجاد شود.

رئیس مجلس ملی فرانسه نیز بیان کرد که پاریس توجه زیادی به اصلاحات و اقداماتی دارد که کشور چین برای پیشرفت از سال گذشته انجام داده است. وی همچنین از نقش مهم پکن در جهان استقبال کرد.

کلود بارتولون ادامه داد که دولت، مجلس و احزاب سیاسی فرانسه از روابط با چین بسیار خشنود هستند.

انتهای پیام

کد N77119

وبگردی