آفتاب

آسوشیتدپرس: مذاکرات درباره سوریه بدون ایران بی نتیجه است

آسوشیتدپرس: مذاکرات درباره سوریه بدون ایران بی نتیجه است

تهران – خبرگزاری ˈ آسوشیتدپرس ˈ روز پنجشنبه در تحلیلی با اشاره به قدرت منطقه ای ایران در خاورمیانه نوشت هرگونه مذاکره درباره سوریه بدون حضور ایران احتمالا بی نتیجه است.

آسوشیتدپرس نوشت سایه سنگین غیبت ایران در گفت و گوهای ژنو 2 که از چهارشنبه در سوییس آغاز شده، تقریبا بر هیچکس پوشیده نیست.

این خبرگزاری افزود: نشست ژنو در حالی بدون حضور حامی منطقه ای سوریه (ایران) آغاز شد که همه حامیان گروههای مخالف سوری، شامل عربستان سعودی، قطر و ترکیه، در این نشست حضور یافته اند.

ˈدیوید کورترایتˈ، مدیر پژوهشهای سیاسی در موسسه مطالعات بین المللی صلح، می گوید ˈتصمیم برای حذف ایران از گفت و گوها در مونترو، یک اشتباه بزرگ سیاسی بود. ایران به عنوان پشتیبان دولت سوریه، نفوذی چشمگیر در دمشق دارد.ˈ

اما در حالیکه گفت و گوهای سوریه روز پنجشنبه موقتا متوقف شد، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در نشست جهانی داووس اعلام کرد که تهران آماده است بر سر مسایل مختلف، از جمله سوریه، با همسایگان خود همکاری کند. آقای روحانی بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد در سوریه نیز تاکید کرد.

اشتباه نادیده انگاشتن ایران، در حالی صورت گرفت که دولت سوریه با توجه به برتری نسبی خود از نظر نظامی، دلیلی نمی بیند که بخواهد به تاسیس دولت انتقالی تن در دهد. این در حالی است که آمریکا و گروههای مخالف، تاسیس دولت انتقالی را هدف نشست ژنو می دانند.

موافقان حضور ایران، می گویند اگرچه منافع تهران در بقای دولت سوریه است، اما کمترین نفع دعوت از مقامهای ایرانی این بود که همایش ژنو 2، شکل همه گیرتر و همه جانبه تری به خود می گرفت و اگر این همایش، به دستاوردهای خرد و جزئی، مانند چگونگی کمک رسانی به نیازمندان درون مرزهای سوریه می رسید، ایران نیز با آن همکاری می کرد و نمی توانست به آن بی تفاوت باشد یا با آن مخالفت کند.

از سویی، ˈولید معلمˈ، وزیر امور خارجه سوریه غیبت ایران را ˈاشتباه بزرگˈ نامیده و گفت ˈامکان ندارد بتوان نقش بزرگ ایران در آوردن صلح به منطقه را نادیده گرفت.ˈ

حتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که با ایران بر سر سوریه اختلاف نظر صد در صد دارد هم اعتراف کرده است که ایران می تواند نقشی تاثیرگذار در سوریه داشته باشد.

آمریکا، عربستان و مخالفان سوریه، می گویند دولت کنونی نباید هیچ نقشی در دولت انتقالی یا دولتهای بعدی سوریه داشته باشد. این موضعی است که دمشق آن را بشدت رد کرده است.

دیوید کورترایت با رد این برداشت که ایران بر حکومت فردی خاص در سوریه پافشاری خواهد کرد، می گوید: هدف ایران این است که دولت سوریه در آینده، دولتی دوست با ایران باشد و از حقوق جامعه علویان در سوریه نیز پشتیبانی کند. مخالفت با حضور ایران، اما موافقت با حضور عربستان بدین معناست که ایالات متحده در سوریه جانبداری آشکار می کند و این کار می تواند به افزایش اختلافهای مذهبی و ناامنی در منطقه منجر شود.

ˈایهام کاملˈ، کارشناس موسسه ˈگروه اوراسیاˈ در لندن نیز می گوید: ما باید واقع بین باشیم؛ همایش ژنو 2 به توافق قطعی و صلح در سوریه نخواهد انجامید. ما در دنیای تازه ای هستیم که دیگر در آن، خروج بشار اسد از قدرت در کوتاه مدت، واقع بینانه نیست. بنابراین باید هدف را بر ایجاد پایه های دمکراسی در سوریه قرار دهیم.

ایهام کامل تاکید می کند که حضور ایران و روسیه برای ایجاد دمکراسی در سوریه حتما لازم خواهد بود.

ˈکارل بیلتˈ، وزیر امور خارجه سوئد، دیپلمات دیگری است که دعوت نکردن از ایران را اشتباه می داند. وی که سابقه نمایندگی ارشد سازمان ملل در امور بالکان پس از جنگ را برعهده داشته است، می گوید: شما دارید میان دشمنان صلح ایجاد می کنید. شما همایش ترتیب نمی دهید که میان دوستان صلح ایجاد کنید بنابراین هرکس که به نوعی به موضوع سوریه ربط پیدا می کند، باید پای میز مذاکره باشد.

مترجمام**9163**1577
کد N76454

وبگردی