آفتاب

روحانی: ایران دست دوستی به سمت همه ملت‌ها دراز می‌کند

روحانی: ایران دست دوستی به سمت همه ملت‌ها دراز می‌کند

همشهری آنلاین: رئیس جمهور کشورمان در گفتگو با تلویزیون سوئیس گفت: به همه سرمایه‌گذاران و به همه صاحبان صنایع و به همه بازرگانان دنیا اعلام می‌کنیم، زمینه برای فعالیت اقتصادی در ایران آماده است.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
رئیس جمهور کشورمان در گفتگو با تلویزیون سوئیس گفت: به همه سرمایه‌گذاران و به همه صاحبان صنایع و به همه بازرگانان دنیا اعلام می‌کنیم، زمینه برای فعالیت اقتصادی در ایران آماده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای روحانی در این گفتگو ضمن تاکید بر صلح جویی مردم ایران خواستار بهبود روابط با همه ملت‌های جهان شد.

داریوس روژبن مجری شبکه تلویزیونی آر تی اس سوئیس از رئیس جمهور کشورمان پرسید، سوئیس میزبان مجمع اقتصادی جهان، مذاکرات هسته ای ایران و کنفرانس صلح درباره سوریه است. پیام شما به ملت سوئیس چیست؟

روحانی گفت: من می‌خواهم به مردم با فرهنگ سوئیس بگویم که اینکه بسیاری از موضوعات مهم جهان و بین المللی در سوئیس مطرح می شود و سوئیس میزبان این مذاکرات است، این نشانه استقلال و بی طرفی این کشور و الگوی دموکراسی این کشور و محیط آرام و امن است که باعث می شود شرایط مساعد برای ابراز افکار مختلف در اینجا مهیا شود. بنابر این ملتهای مختلف دولتهای مختلف می توانند اینجا با هم صحبت کنند و از پس مشکلات خود برآیند و همه آنهایی که می خواهند از پس مشکلات بر آیند مایلند به این کشور بیایند. شرایط سوئیس برای این اهداف مناسب است. به نظر من این فرهنگی ستودنی است و من به همین منظور به ملت سوئیس تبریک می گویم.

مجری شبکه گفت: کنفرانس صلح درباره سوریه در شهر مونترو کارهایش را آغاز کرد. گفتگوها بسیار پرتنش بود آیا ممکن است این کنفرانس به شکست انجامد؟

رئیس جمهور ایران گفت: البته به نتیجه رسیدن این گفتگوها بسیار مشکل است اما من مایلم همه تلاشها، در صورتی که این تلاشها در مسیر اراده ملت سوریه باشد و به خونریزی در سوریه پایان دهد، به نتیجه برسد. اما در پاسخ به این سئوال که آیا این کنفرانس میتواند به این اهداف دست یابد من تردیدهای زیادی دارم.

مجری این شبکه گفت: یکی از مشاوران شما به من گفت هیچ تصمیمی بدون ایران گرفته نمی شود. آیا این صحت دارد؟

رئیس جمهور ایران گفت: من نمی خواهم این تعبیر را بکنم. ایران کشوری مهم و تاثیر گذار در منطقه است. حضور ایران در هر جمعی می تواند مهم و موثر باشد تا معضلات سوریه سریعتر و راحت تر حل و فصل شود.

خبرنگار آر تی اس گفت: جان کری در این کنفرانس گفت بشار اسد در دولت انتقالی شرکت نخواهد کرد. واکنش شما چیست؟

آقای حسن روحانی گفت من فکر می کنم در سوریه فقط مردم سوریه می توانند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. هیچ کس نمی تواند برای آینده سوریه قضاوت کند. ملت سوریه خودشان باید قضاوت کنند و باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. به همین علت اولین گام باید پایان دادن به خونریزی باشد و کشورها به تروریسم کمک نکنند.

داریوس روژبن سئوال کرد: شما می گویید تروریسم، شما جنبش‌های مورد حمایت قطر و عربستان را محکوم کرده اید. به گفته شما، اهداف قطر و عربستان سعودی چیست؟

رئیس جمهور ایران پاسخ داد آنها یا هر کشور دیگری که از تروریستها حمایت کنند، هر هدفی که داشته باشند، می خواهند نفوذ خود را در منطقه بیشتر کنند. به نظر من آنها به این هدف نخواهند رسید زیرا حمایت از تروریسم، معضلی را ایجاد می کند که دامن کمک کنندگان را خواهد گرفت. آنهایی که فکر می کنند از طریق خونریزی و از طریق ترور می توانند به اهداف خود دست یابند، در اشتباه هستند.

خبرنگار این شبکه سوئیسی گفت: در منطقه شاهد تغییر اتحادها هستیم. رفتار دولت اوباما با شما تغییر کرده است. آیا صلح دائمی با اوباما امکان پذیر است؟

روحانی گفت همه چیز وابسته به عملکرد است. اگر دولت آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای از بین تخاصم آماده کند، ایران هم اگر ببیند حرکت مثبتی از طرف آمریکا آغاز شده، پاسخ مثبت خواهد داد .

البته معضلات بین ایران و آمریکا بسیار زیاد است و در زمانی کوتاه حل و فصل نمی شود. اما ما همه باید به فکر حل و آینده مثبت باشیم گر چه این کار بسیار سخت و مشکل است.

داریوس روژبن گفت: جان کری اینجا در داووس حضور خواهد داشت. شما می دانید که این نماد مهمی است. آیا ممکن است شما با او دست بدهید؟ شما با او دست می دهید؟

آقای روحانی گفت ما برنامه ای برای ملاقات در این سفر نداریم.

این خبرنگار ادامه داد: جهانیان از خود می پرسیدند آیا با باراک اوباما دست خواهید داد؟ اگر روزی در دیدار با شما دست خود را به سمت شما دراز کند، شما با او دست خواهید داد؟

آقای روحانی گفت: هیچ چیز در دنیای سیاست ناممکن نیست. ما باید همه تلاش کنیم شرایط بیشتری را برای صلح بیشتر در جهان، ارتباط نزدیکتر بین ملتها با جهان ایجاد کنیم و همه باید قبول کنیم با احترام متقابل و منافع متقابل می توانیم به اهداف درست دست پیدا کنیم.

خبرنگار شبکه آر تی اس پرسید: اگر به گذشته باز گردیم و به مسئله تصرف سفارت آمریکا در تهران اشاره کنیم، از نظر بسیاری از کارشناسان گرفتن این سفارت لحظه ای کلیدی در انقلاب بود و از نظر بسیاری از ایرانیان این مثل گرفتن زندان باستیل (در انقلاب کبیر فرانسه) بود. از نظر آمریکاییها این واقعه ای غیرقابل قبول است. آیا روزی این صفحه ممکن پایان یابد و برگ جدیدی آغاز شود؟ آیا سفارتخانه آمریکایی ممکن است در تهران گشایش یابد و سوئیس دیگر نماینده آمریکا در تهران نباشد؟

آقای روحانی گفت : به هر حال ما گذشته های بسیار سختی داشته ایم اما هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست. برای دستیابی به اهداف بلند باید تلاش زیادی کرد، نباید از هیچ تلاشی دریغ کرد. به نظر من به هر حال هیچ دشمنی تا ابد ادامه نمی یابد و هیچ دوستی نیز همیشگی نیست. بنابر این همه باید تلاش کنیم دشمنی ها را به دوستی تبدیل کنیم و این اقدام متقابل و تلاش از دو طرف ضروری است و باید دو طرف اعتماد سازی کنند. ایران دست صلح و دوستی به سمت همه ملتهای جهان دراز می کند و خواستار روابطی دوستانه و حسنه با همه ملتهای جهان است.

مجری این شبکه پرسید شما می گویید هیچ چیز غیرممکن نیست. شما این اصطلاح را می پسندید.

آقای روحانی گفت: همین طور است هیچ چیز غیرممکن نیست. همه چیز شدنی است در صورتی که اراده کافی ، مسیر درست، انتخاب شود و ما دنبال منافع مشترک باشیم . هر دولت و هر ملتی، اگر بخواهد به فکر برد-باخت باشد، در پایان ناموفق خواهد بود.

آر تی اس عنوان کرد: شما می گویید ملت بزرگ ایران با تاریخ پر افتخار. کشور بزرگ ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد. در مجمع اقتصادی جهان، سرمایه گذاران زیادی آرزو دارند در کشور شما سرمایه گذاری کنند. شما به آنها چه می گویید؟

رئیس جمهور ایران در پاسخ گفت: ما به همه سرمایه گذاران و به همه صاحبان صنایع و به همه بازرگانان دنیا اعلام می کنیم که شرایط ایران امروز شرایط جدیدی است. زمینه برای سرمایه گذاری زمینه برای فعالیت اقتصادی در ایران آماده است ایران دارای منابع بسیار بزرگ انرژی است. ایران دارای معادن بسیار بزرگی است و زمینه های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم است.

مجری آر تی اس پرسید به عنوان آخرین سئوال از شما می پرسم شما در توئیتر پیام می گذارید. آیا واقعا خود شما این مطالب را می نویسید؟ شما پیامهایتان را به جهانیان می فرستید؟

آقای روحانی گفت من این کار را نمی کنم. اما دوستانی دارم که در توئیتر و فیسبوک بسیار فعال هستند.

مجری گفت شما روحانی هستید. شما تجربه بسیار زیادی دارید. شما ارتش را فرماندهی کرده اید. اما ایران در حال تغییر است. در یک جمله چه چیزی در ایران در حال تغییر است؟ چه چیزی می ماند و چه چیزی تغییر می کند؟

آقای روحانی پاسخ داد ملت ایران از ابتدا و بعد از سالهای طولانی مبارزه به دنبال استقلال و آزادی بوده است، به دنبال حکومت مردم سالاری در چارچوب فرهنگ دینی خود بوده است. این اصول همواره باقی خواهد ماند اما بسیاری از تحولات در راه است و شما در همین شش ماه گذشته دیدید که چهره ایران در دنیا چهره جدیدی است و مردم اراده کرده اند تا شرایط بهتری برای تعامل با جهان ایجاد کنند. البته این دریچه ای که مردم باز کرده اند، اگر پاسخ مثبت نبینند، همیشه باز نخواهد ماند اما امیدواریم سایر قدرتها و دولتها به ملت ایران پاسخ مثبت دهند.

کد N76119

وبگردی