آفتاب
رضاداد در گفتگو با مهر:

مقایسه فیلم فجر با دیگر جشنواره‌ها بی‌معنی است/ دفاع از جایگاه مردمی جشنواره

مقایسه فیلم فجر با دیگر جشنواره‌ها بی‌معنی است/ دفاع از جایگاه مردمی جشنواره

دبیر جشنواره فیلم فجر اين جشنواره را به دليل نوعی همبستگی و پيوستگی با جشن های انقلاب و همچنين از نظر اجتماعی بزرگترين معرف دهه فجر و مردمی ترين جشنواره جهان دانست.

علیرضا رضاداد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه جشنواره فیلم فجر و تفاوت آن با دیگر جشنواره ها گفت: من همه جشنواره ها را حلقه های مکمل یکدیگر می دانم و بسیار معتقدم که این حلقه های مکمل می توانند در سپهر فرهنگی کشور نقش تکاملی ایفا کنند.

وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور ما اگرچه وجود دارد اما محدود است هرچقدر این فعالیت ها گسترش پیدا کند می توانند به یکدیگر متصل باشند و سپهر فرهنگی کشور را تعقیب کنند و هرکسی با هر ذائقه، سلیقه، اعتقاد و رویکردی می‌تواند جایگاه خود را در این سپهر فرهنگی پیدا کند.

رضاداد در مقایسه جشنواره فیلم فجر با جشنواره‌های دیگر سینما که وجهه مردمی بیشتری دارند، بیان کرد: نحوه برخورد جشنواره فیلم فجر با مردم و مخاطب نحوه برخورد حرفه‌ای است یعنی در خرید بلیت و حضور در سالن سینما و سایر مشخصات، یك رفتار حرفه‌ای با مخاطب شکل می‌گیرد و این نحوه رفتار با شیوه نمایش جشنواره‌های دیگر مثل جوان، حقیقت، دفاع مقدس یا عمار و جشنواره های موضوعی و منطقه ای دیگر كه نمایش فیلم در آنها غالبا به رایگان انجام می‌گیرد، متفاوت است.

وی ادامه داد: نمایش در جشنواره فیلم فجر مقدمه اكران است و جشنواره‌های دیگر چه بسا پایان نمایش آنهاست یا حتی فیلم‌های نمایش داده شده یا پخش شده از تلویزیون در آن جشنواره‌ها پخش می‌شود اما فجر نمایش اول است و اگر نمایش اول نباشد فیلم خارج از مسابقه می رود، پس اصولا مقایسه فجر با هر جشنواره دیگری معنی ندارد. فجر حتی تابع قاعده توافق نمایش محدود با مالك فیلم است. همچنین به دلیل وجود همین مالکیت و حقوق مادی و معنوی که بر فیلم های فجر مترتب است این فیلم ها نمی توانند در هر مکانی نمایش پیدا کنند درحالیکه در جشنواره های دیگر آثار در سالن ها و مکان های غیر حرفه ای و غیر استاندارد هم نمایش پیدا می کنند و صاحبان آثار نسبت به این شکل از نمایش اعتراضی ندارند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه بیان کرد: فجر یکی از مردمی ترین جشنواره های جهان است و شما می توانید شدت علاقه مردم به سینما را برای حضور در ایام برگزاری جشنواره ببینید چون نوعی همبستگی و پیوستگی با جشن های انقلاب دارد و شاید به لحاظ اجتماعی بزرگترین معرف دهه فجر است.

رضاداد در پایان با تاکید بر ملی بودن جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: این جشنواره قرار است آثار برتر سینمای ایران را در هر سال به نمایش درآورد و با جشنواره های دیگر از این حیث هم متفاوت است البته فیلم فجر هم رویکردها و اولویت هایی دارد که در انتخاب ها و داوری ها به طور طبیعی به آنها توجه می شود.

 

کد N74404

وبگردی