آفتاب

عباسپور: برخورد سلیقه‌ای، آفت جامعه است/نقدکننده و نقدشونده باید سعه صدر داشته باشند

عباسپور: برخورد سلیقه‌ای، آفت جامعه است/نقدکننده و نقدشونده باید سعه صدر داشته باشند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "در جامعه تحصیلکرده، پتانسیل نقد بالا می‌رود"، گفت: وظیفه مسئولان است که از پتانسیل موجود در جامعه در چارچوب قانون استفاده کنند؛ البته در این راستا هم نقدکنندگان و هم کسانی که مورد انتقاد قرار می‌گیرند باید سعه صدر داشته باشند.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "در جامعه تحصیلکرده، پتانسیل نقد بالا می‌رود"، گفت: وظیفه مسئولان است که از پتانسیل موجود در جامعه در چارچوب قانون استفاده کنند؛ البته در این راستا هم نقدکنندگان و هم کسانی که مورد انتقاد قرار می‌گیرند باید سعه صدر داشته باشند.

علی عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "در قانون اساسی و قوانین مدنی و مصوب کشور، حوزه ورود و دخالت قوه قضاییه و همچنین دستگاه‌های دیگر از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... مشخص شده است"، افزود: خارج از مواردی که قوه قضاییه می‌تواند وارد عمل شود، جامعه آزاد است تا عملکرد مسئولان و دستگاه‌های مختلف را نقد کرده و راجع به آن اظهارنظر کند.

وی با تاکید بر اینکه "همه در کشور باید به شکل قانونمند حرکت کنند"، خاطرنشان کرد: اگر همه ارکان دولت و دستگاه‌ها و قوای کشور قانون‌مدار حرکت کنند، هرکس تکلیف خود را خواهد دانست.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه "قانون بد بهتر از بی‌قانونی است"، تصریح کرد: در هر صورت وجود قانون موجب می‌شود همه افراد جامعه تکلیفشان را بدانند، حتی اگر آن قانون به نظر عده‌ای بد باشد. اگر قانونی در جامعه وجود نداشته باشد شاهد هرج و مرج و بی‌نظمی و برخوردهای سلیقه‌ای خواهیم بود.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "بی‌نظمی در جامعه تمام فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد"، افزود: در صورت وجود قانون است که افراد یک جامعه می‌دانند چطور نظرات و انتقادات خود را در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... بیان کنند.

وی با تاکید بر اینکه "وجود قانون، تکلیف همه را روشن می‌کند"، گفت: اگر در حوزه‌های خاصی قانون نداشته باشیم، حکومت به عنوان مسئول اداره جامعه برای برطرف کردن خلاء موجود با ارائه طرح یا لایحه می‌تواند در مجلس قانون مورد نیاز را تصویب کند.

عباسپور اضافه کرد: وجود اختلاف‌نظر در نحوه برخورد با انتقادها از عملکرد مسئولان، یا به این خاطر است که قانون به اجرا در نمی‌آید یا دلیلش این است که خلاء قانونی وجود دارد. گاهی قانون وجود دارد اما برداشت سلیقه‌ای از آن می‌شود که در این صورت وظیفه مجلس یا شورای نگهبان است که آن قانون را تفسیر کند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "اگر اقدامات و حرکت‌ها بر اساس قانون باشد، دیگر از برخوردهای سلیقه‌ای با انتقادها و اظهارنظرها گلایه نخواهیم داشت"، گفت: برخورد سلیقه‌ای، آفت جامعه است که می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی، اقتصادی و ابراز نظر در این حوزه‌ها اشکال ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه "اگر نقد منصفانه و در چارچوب قوانین کشور باشد موجب پویایی خواهد شد"، تصریح کرد: نظام ما دیکتاتوری نیست چون انقلاب و قانون اساسی ما بر اساس حضور مردم در صحنه شکل گرفته است. اگر نقد نباشد، جامعه از حالت نشاط و شکوفایی استعدادها فاصله می‌گیرد که این موضوع به ضرر جامعه خواهد بود.

عباسپور با اشاره به وجود حدود چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور، اظهار کرد: ایران کشوری تحصیلکرده به حساب می‌آید. وجود قشر تحصیلکرده در دانشگاه، پتانسیل نقد را بالا می‌برد و مسئولان وظیفه دارند از این پتانسیل در چارچوب قانونی استفاده کنند چون از یک طرف باعث می‌شود اقدامات مفید و مثبت مسئولان بازتاب بیشتری پیدا کند و از طرف دیگر اشکالات و اشتباهاتی که رخ داده است شفاف و روشن شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "در جامعه علمی و تحصیل‌کرده، نقد باید در چارچوب احترام متقابل و به دور از توهین و بی‌احترامی به دیگران باشد"، گفت: پاسخ به انتقادها نیز باید صریح و روشن باشد و نقدکنندگان تحمل شنیدن پاسخ طرف مقابل را داشته باشند. بنابراین هم انتقادکننده و هم آن‌کس که مورد انتقاد است باید سعه صدر داشته باشد تا از نقدها به نتیجه مطلوب یعنی افزایش نشاط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه برسیم.

انتهای پیام

کد N70875

وبگردی