آفتاب

سخنگوی کاخ سفید: به تعهدات‌مان در راستای کاستن از تحریم‌ها علیه ایران عمل می‌کنیم

سخنگوی کاخ سفید: به تعهدات‌مان در راستای کاستن از تحریم‌ها علیه ایران عمل می‌کنیم

سخنگوی دولت آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه اجرای "برنامه اقدام مشترک" از سوی ایران و تایید آن توسط آژانس، این برنامه از روز دوشنبه 30 دی‌ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد: روز دوشنبه 30 دی‌ماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران اقدامات اولیه خاصی را که به انجامش در توافق ژنو متعهد شده بود انجام داده است. در نتیجه اجرای برنامه اقدام مشترک از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: آژانس به طور خاص این مساله را در گزارش مکتوب و گزارش‌های بعدی به کارشناسان فنی گروه 1+5 تایید کرده است که ایران در کنار سایر اقدام‌هایش، فرایند غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف کرده، و فعالیت سانتریفیوژهای مربوطه را متوقف کرده و اورانیوم با درصد غنای 20 درصد را رقیق کرده و در سایت‌های فردو و نطنز سانتریفیوژهای دیگری را راه‌اندازی نکرده است.

کارنی افزود: این اقدامات نخستین بار در حدودا یک دهه گذشته است که نشان می‌دهد ایران تدابیر لازم را برای متوقف کردن فرایند مربوط به برنامه هسته‌یی‌اش انجام داده است.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ایران باید هم‌چنین شفافیت عمل بیش‌تری را در برخوردها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی‌اش نشان دهد که این امر از طریق بازرسی‌های مستمر و ارایه اطلاعات گسترده به آژانس محتمل است. روی هم رفته این اقدامات قاطع نشان دهنده گامی مهم به سوی جلو است. در واکنش به اقدام‌های قاطع ایران، آمریکا و شرکای 1+5 یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا از امروز دوشنبه به عمل به تعهدات خود در راستای کاستن معتدلانه از تحریم‌ها علیه ایران عمل خواهند کرد.

او تاکید کرد: به طور هم‌زمان ما هم‌چنان به اعمال جدی تحریم‌ها علیه تهران در شش‌ماه آینده ادامه خواهیم داد.

کارنی گفت: در پی اقدام‌هایی که امروز صورت گرفت، 1+5، اتحادیه اروپا و ایران هم‌چنین فرایند مذاکرات در راستای دستیابی به توافقی بلند‌مدت و هم‌جانبه را آغاز خواهند کرد که هدف آن از میان بردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران را دنبال می‌کند. آمریکا متعهد است که از یک دیپلماسی قاطع و منظم برای دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز استفاده کند تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی شود.

انتهای پیام

کد N70575

وبگردی