آفتاب

زیباری: عراق می‌تواند پل همکاری و تفاهم اعراب و ایران باشد

زیباری: عراق می‌تواند پل همکاری و تفاهم اعراب و ایران باشد

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که روابط کشورش با ایران به ضرر کشورهای عربی یا کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه‌ی عکاظ - چاپ عربستان گفت:‌ روابط ما با ایران به ضرر کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا بین مساله ورود ارتش به الانبار و حمله به لیبرتی و سفر اخیر نوری المالکی، نخست وزیر عراق به ایران ارتباطی وجود دارد؟ بیان کرد: هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. سفر مالکی به تهران از مدت‌ها پیش و به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برنامه‌ریزی شده بود.

زیباری درباره روابط تهران –بغداد و ادعای دیکته‌کردن‌های ایران به عراق گفت: این برداشت‌ها کاملا اشتباه است. عراق سرور خودش است و کسی برآن اعمال نفوذ نمی‌کند.

وی ادامه داد: ایران همسایه ما است و مرزهای مشترکی با عراق در نزدیک به 1300 کیلومتر دارد. هم‌چنین بین ما مسایل زیادی در خصوص ترسیم مرزهای زمینی، رودخانه‌یی، دریایی و غیره وجود دارد علاوه بر آن منافع اقتصادی و تجاری و دینی و فرهنگی میان دو طرف وجود دارد.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: روابط ایران و عراق به ضرر کشورهای عربی یا کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیست. اکثر کشورهای حوزه خلیج (فارس) روابط خوب و توسعه‌یافته‌ای با ایران دارند و عراق می‌تواند پلی برای همکاری و تفاهم میان کشورهای عربی و ایران باشد.

او درباره میزان بحران در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران به دلیل آن چه که دخالت تهران در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده شد، گفت: به دلیل نگرانی‌های امنیتی و تلاش برای دخالت در امور داخلی، بحران‌هایی وجود دارد اما باید برای حل این مسایل به گفت‌وگوهای مستقیم ادامه داد.

زیباری افزود: اکنون همه جهان در راستای حل مساله هسته‌یی ایران به واسطه گفت‌وگو و مذاکره گام بر می‌دارد نه با روش مقابله. هم‌چنین امنیت کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای عراق بیش‌تر از سایر کشورها حائز اهمیت است چرا که ما منافع حیاتی و سازنده متقابلی داریم.

انتهای پیام

کد N67712

وبگردی