آفتاب

روزشمار دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم؛ آغازی برای پایان یک بحران

روزشمار دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم؛ آغازی برای پایان یک بحران

تهران-ایرنا- دیپلماسی فعال دولت یازدهم، حدود یکصد روز بعد از روی کار آمدن این دولت به توافقی با عنوان « برنامه اقدام مشترک ژنو» برای حل بحران غیرضرور هسته ای منجر شد که از فردا 20 ژانویه (30 دی) اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگاران سیاسی ایرنا، برنامه هسته ای ایران که از 10 سال قبل همواره یکی از مهم ترین اخبار رسانه های جهان بوده است، از ابتدای کار دولت یازدهم وارد مرحله تازه ای شد.

پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد 92 با گفتمان اعتدال و توسعه، مسوولیت پرونده هسته ای به وزارت امور خارجه سپرده شد. حدودا یک ماه بعد از ارجاع مسوولیت به این وزارتخانه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهرماه امسال و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و توافق کردند وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک اولین نشست را برای بررسی راهکار دیپلماتیک حل موضوع هسته ای ایران برگزار کنند.

ظریف در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مساله هسته ای اعلام و بر حق قانونی ملت ایران در برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز و حق غنی سازی در ایران تأکید کرد.

وزارت امور خارجه بعد از این دیدار، تمام تلاش خود را برای حل سریع تر موضوع هسته ای ایران به کار بست که نتیجه آن دست یافتن به توافق ژنو در سوم آذر سال جاری یعنی حدودا سه ماه بعد از ارجاع این موضوع به وزارت امور خارجه بود.

گروه سیاسی ایرنا در راستای بررسی این اقدامات، همچنین حفظ دقیق تر تاریخ تحولات برنامه هسته ای به عنوان یکی از مهم ترین برهه های تاریخ معاصر، روزشمار رویدادهای هسته ای دولت یازدهم را به شرح ذیل منتشر می کند.

البته این روزشمار تنها قطعه کوچکی از مجموعه تلاش های دولتمران عرصه دیپلماسی در دولت تدبیر و امید در راستای اقدامات دولت های پیشین و تاریخ 10 ساله پرفراز و نشیب پرونده هسته ای ایران است که انتظار می رود با پیشرفت روند مذاکرات و اتخاذ گام های بعدی هر یک از طرفین تکمیل شود.



**** 5 مهرماه/27 سپتامبر، دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 بامداد جمعه پنجم مهرماه در نیویورک دیدار و توافق کردند؛ ژنو روزهای 23 و 24مهر میزبان این مذاکرات باشد.

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا نیز در حاشیه این نشست نیز برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با یکدیگر گفت و گو کردند.



*** 5 مهر/27 سپتامبر، نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از روی کارآمدن دولت جدید

با انتصاب رضا نجفی به مقام سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی 10 روز پس از مذاکرات وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک، وی در محل نمایندگی دائم ایران در وین با نمایندگان آژانس دیدار و گفت و گو کرد.

در این دور از مذاکرات او مسوولیت گروه مذاکره کننده ایرانی و هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ریاست تیم آژانس را برعهده داشتند.

روسای دو تیم مذاکره کننده، پس از حدود 6 ساعت مذاکره، این دور از مذاکرات را بسیار مثبت توصیف کردند.



*** 23 و 24 مهرماه/ 15 تا 17 اکتبر، دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5؛ نشست ژنو 1

ایران در این نشست پیشنهاد خود را با عنوان ˈپایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدیدˈ بصورت پاور پوینت ارائه داد.

محمد جواد ظریف در دور اولیه نشست حضور داشت و چهار دور بعدی را طی دو روز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اداره کرد.

علاوه بر مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، داود محمدنیا و محمد امیری تیم پنج نفره مذاکره کننده ایران را تشکیل می دادند.

عراقچی در حاشیه نشست با ˈوندی شرمنˈ مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا نیز دیدار دوجانبه ای داشت.

آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره این دور از مذاکرات را صریح ترین، شفاف ترین و دقیق ترین دور مذاکرات تاکنون با ایران دانستند.

ظریف و اشتون در پایان مذاکرات بیانیه مشترکی صادر و در آن پیشنهاد جدید تهران را با هدف تنش زدایی گام مهمی به سوی جلو توصیف کردند. همچنین طرفین توافق کردند جزئیات مذاکرات تا قبل از رسیدن به توافق اولیه رسانه ای نشود اما مذاکرات را اساسی و در حال پیشرفت دانستند.

قرار شد کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم های کشورهای 1+5 و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده (7 و 8 نوامبر/16 و 17 آذر) برای بررسی اختلاف نظرها و تدوین گام های عملی با یکدیگر دیدار کنند.

رسانه های خارجی به نقل از دیپلمات ها، پیشنهادات ایران را بسیار منطقی تر و دقیق تر از گذشته دانستند و نوشتند: این پیشنهادات جایگزین لفاظی های ایدئولوژیکی دورهای پیشین مذاکرات شد.

در همین حال رژیم صهیونیستی از کشورهای مذاکره کننده خواست به ایران اعتماد نکنند و رایزنی ها را با واشنگتن برای تشدید فشار و لغو نکردن تحریم های ایران افزایش داد.

سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی تحت فشار اسرائیل و لابی طرفدارش در آمریکا نیز فعالیت ها را علیه به نتیجه نرسیدن توافق آغاز کردند.



*** 6 آبان/28 اکتبر، سفر عراقچی به وین و دیدار با آمانو؛ تلاش برای تدوین مدالیته جدید

ایران همزمان با پیگیری مذاکرات با گروه 5+1 مسیر کارشناسی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را نیز با جدیت دنبال کرد. در این راستا عراقچی (6 آبان/ 28 اکتبر) با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین دیدار و گفت و گو کرد.

عراقچی در این دیدار تاکید کرد ایران با «رویکرد جدید» به مذاکرات اتمی با غرب وارد شده است. وی همچنین مباحث مطرح شده را بسیار مثبت دانست و گفت: ایران پیشنهاداتی را ارائه داده تا در نشست کارشناسان ایران و آژانس درباره این پیشنهادات بحث شود. آمانو نیز دست یابی به «پیشرفتی مشخص» را برای هر دو طرف مهم ارزیابی کرد.

بعد از دیدار عراقچی با آمانو، مذاکرات ایران و آژانس آغاز شد. ریاست هیات فنی مذاکره کننده ایران با آژانس برعهده رضا نجفی بود و هرمان ناکارتس نیز ریاست گروه مذاکره کننده آژانس را برعهده داشت.

این دور از مذاکرات دو روز به طول انجامید و روز سه شنبه 7 آبان پایان یافت. طرفین مهمترین دستاورد این نشست دو روزه را دست یافتن به متن جدید توافق دانستند که جایگزین 10 دور مذاکره و چارچوب قبلی می شود. همچنین بر اساس بیانیه مشترک طرفین قرار شد دور بعدی مذاکرات 11 نوامبر (20 آبان) در تهران برگزار شود.



*** 16، 17 و 18 آبان/ 7،8 و 9 نوامبر، دور سوم مذاکرات؛ نشست ژنو 2

محمد جواد ظریف بعد از سفری به فرانسه برای دور دیگری ازمذاکرات وارد شهر ژنو سوئیس شد. این نشست با گفت و گوهای ظریف و اشتون پیش از آغاز رسمی مذاکرات آغاز شد و با مذاکرات نمایندگان ایران با نمایندگان 6 کشور ادامه یافت.

ایران، نمایندگان گروه 1+5 و دیپلمات های حاضر در نشست دست یافتن به توافق را نزدیک می دانستند و بعد از اولین روز طرفین مذاکرات را خوب و سازنده توصیف کردند.

همچنین ظریف در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان اظهار امیدواری کرد طرفین تا روز جمعه بتوانند بیانیه مشترکی دست یابند. همزمان با منتشر شدن جزئیاتی از توافق ایران و گروه 5+1 ˈبنیامین نتانیاهوˈ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را اشتباهی تاریخی توصیف کرد.

هیات ایرانی نشست های چند جانبه ای با هیات های آمریکایی، چینی و روس داشت و طرفین از تهیه پیش نویس بیانیه مشترک خبر دادند و گفتند احتمال می رود بیانیه مشترک تا پایان روز جمعه در صورت همکاری طرف مذاکره کننده تکمیل شود.

تصمیم گیری ها که مراحل حساس تر رسید، اشتون «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا را به نشست ژِنو دعوت کرد و همزمان دیگر وزرای امور خارجه کشورهای عضو 1+5 در ژنو حضور یافتند.

ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه هنگام ورود به ژنو گفت: من به این دلیل به ژنو آمده ام که این مذاکرات دشوار اما برای امنیت کل منطقه و جهان مهم است؛ تاکنون پیشرفت های بسیاری حاصل شده اما توافق هنوز نهایی نشده است. کری نیز در حالیکه مشغول تسهیل در روند مذاکرات به اصطلاح صلح در اراضی اشغالی بود، به سوی ژنو حرکت کرد.

اشتون صبح جمعه با وزرای امور خارجه 6 کشور در ژنو دیدار کرد تا پیش از آغاز تدوین توافق نامه با آنها رایزنی کرده باشد. با حضور کری و دیگر وزرای خارجه در ژنو، مذاکرات به صورت سه جانبه بین ظریف، اشتون و کری برگزار شد و طرفین سه دور نشست سه جانبه را پشت سر گذاشتند.

با تشدید رایزنی ها و افزایش نشست ها ظریف سفر از پیش برنامه ریزی شده خود به ایتالیا برای دیدار با همتای ایتالیایی اش خانم اما بونینو را لغو کرد.

چگونگی اجرای توافق و توقف بخشی از فعالیت های هسته ای ایران در ازای لغو یا کاهش بخشی از تحریم ها به مساله اصلی طرفین تبدیل شد.

با آنکه دست یافتن به توافق محتمل به نظر می رسید، زمزمه هایی از مخالفت طرف مذاکره کننده نیز شنیده شد و در نهایت فابیوس وزیر خارجه فرانسه در حالیکه همه شرایط برای رسیدن به توافق نزدیک بود، با زیاده خواهی این توافق را برهم زد .

ظریف و اشتون در نشست خبری مشترک از دست نیافتن به توافق و ادامه مذاکرات تا 10 روز آینده خبر دادند.

با آنکه توافق اولیه در این دور از مذاکرات حاصل نشد، طرفین گفت و گوها را بسیار سازنده دانستند. جان کری گفت: بدون تردید ما به پیشرفت های سازنده ای دست یافته ایم. اشتون نیز این مواضع را تکرار کرد.

چند روز بعد از پایان مذاکرات، ظریف اعلام کرد طولانی شدن روند مذاکرات ژنو بیشتر مربوط به اختلاف درونی کشورهای غربی است و افزود: طبیعی است هر شش کشور از زاویه متفاوتی به مذاکرات نگاه کنند. وی همچنین گفت اگر قرار بود در مذاکرات 90 درصد پیشرفت حاصل شود؛ 70 درصد از این پیشرفت به دست آمده است.



***11 نوامبر/20 آبان، سفر آمانو به تهران؛ امضای تفاهم نامه جدید ایران و آژانس

بر اساس توافق ایران و آژانس که در نشست پیشین به دست آمده بود آمانو 20 آبان به تهران سفر کرد. آمانو و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران متن بیانیه مشترک ایران و آژانس را در تهران امضا کردند. این بیانیه به نام چارچوب همکاری به همراه ضمیمه شش صفحه ای به امضای صالحی و آمانو رسید.

بر اساس این بیانیه ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارائه خواهد کرد. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 20 آبان ماه در تهران بیانیه مشترکی را با عنوان «چهارچوب همکاری» به همراه یک ضمیمه 6بندی امضا کردند که براساس آن بازرسان آژانس اجازه بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک و معدن گچین را در بندرعباس اجازه یافتند.

این ضمیمه 6 بندی به شرح زیر است:

1- اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﻌﺪن ﮔﭽﯿﻦ در ﺑﻨﺪرﻋﺒﺎس ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ دوﺟﺎﻧﺒﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.

2 - اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﺪه ﺑﻪ کارخانه تولید آب ﺳﻨﮕﯿﻦ ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ دوﺟﺎﻧﺒﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.

3 - اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت درﺑﺎره همه راﮐﺘﻮرهای ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺟﺪﯾﺪ.

4 - اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت در زﻣﯿﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺎﻧﺰده ﺳﺎﯾﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ ﻧﯿﺮوﮔﺎههای هسته ای در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

5 - ﺷﻔﺎف ﺳﺎزی اظهارات اﯾﺮان درﺑﺎره ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت ﻏﻨﯽ ﺳﺎزی اﺿﺎﻓﯽ.

6 - ﺷﻔﺎف ﺳﺎزی ﺑﯿﺶ ﺗﺮ اظهارات اﯾﺮان در زﻣﯿﻨﻪ ﻓﻦ آوری ﻏﻨﯽ ﺳﺎزی ﻟﯿﺰری.





*** 20 تا 23 نوامبر/29 آبان تا 2 آذر، چهارمین دور مذاکرات ایران؛ نشست ژنو 3

گروه مذاکره کننده هسته ای ایران 29 آبان برای سومین دور نشست ها وارد ژنو شد. این دور از مذاکرات با سخت ترین گفت و گوها در ژنو همراه بود. هیات ایرانی برای نهایی کردن متن توافق هشت دور گفت و گو را با اشتون پشت سر گذاشت که از طرف همه کشورهای 5+1 در مذاکرات حاضر می شد.

در این دور نیز وزرای امور خارجه شش کشور مانند دور پیشین در روز آخر در محل مذاکرات حاضر شدند و ظریف سه دور گفت و گوی سه جانبه با اشتون و کاری برگزار کرد. در حالیکه گفت و گوهای حساس و فشرده تا شامگاه شنبه ادامه داشت؛ بامداد یکشنبه زمزمه های رسیدن به توافق شنیده شد و طرفین برای امضای آن هتل کنتیننتال را ترک و به مقر اروپایی سازمان ملل متحد رفتند.

فابیوس به عنوان اولین نفر دست یافتن به توافق را اعلام کرد؛ بعد از او ویلیام هیگ، ظریف در حساب کاربری اش در توئیتر، جان کری در توئیتر و کاترین اشتون آن را در پاسخ به خبرنگاران اعلام کردند.

بسیاری از رسانه های جهانی دست یافتن به این توافق را شگفتی افرین دانستند و شبکه خبری ˈان بی سیˈ آمریکا نوشت: با در نظرگرفتن سابقه 10 ساله در شکست مذاکرات با ایران این موفقیت با سرعت خارق العاده ای تنها بعد از سه دور مذاکرات به دست آمد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از توافق تاریخی ژنو 3 میان ایران و 1+5 با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت، گفت: برنامه غنی سازی ایران بدون فشار بین المللی ادامه خواهد یافت و به سمت رفع همه تحریم ها حرکت خواهیم کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: قدم و توافق اولیه را با ایران برداشتیم و قدم های بعدی در راه است و به توافق های بیشتری خواهیم رسید.

بر اساس این توافق هیچ یک از مراکز غنی سازی ایران تعطیل نشده، فردو و نطنز به کار خود ادامه می دهند، برنامه آب سنگین اراک با وضعیت کنونی ادامه یافته، ولی توسعه و گسترش بیشتری در طول شش ماه آینده نخواهد داشت؛ هیچ ماده ای از کشور خارج نمی شود. ایران به صورت داوطلبانه باید غنی سازی را در حد 5 درصد ادامه دهد.

در پی دست یافتن به توافق صبح یکشنبه (3 آذر) رییس جمهوری با ارسال نامه ای به حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، دستاوردهای قطعی توافق اولیه ایران با گروه 1+5 را به محضر ایشان و ملت شریف ایران تبریک گفت.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه حجت الاسلام والمسلمین روحانی درباره روند مذاکرات هسته ای، با تقدیر و تشکر از هیات مذاکره کننده ایرانی تأکید کردند: بی شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده است.

شماری از کشورهای همسایه و منطقه از جمله هند، لبنان، ترکیه، عراق، سوریه، امارات متحده عربی، قطر و کویت از این توافق استقبال کردند. بعضی از مقامات بین المللی مانند ˈبان کی کونˈ دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار التزام طرفین به توافق شدند.

ˈموشه یعلونˈ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی را اشتباه تاریخی و تسلیم در برابر چرب زبانی های دیپلماتیک و لبخندهای ایران با هدف خرید وقت خواند. بنیامین نتانیاهو نیز اظهارات پیشین خود مبنی بر اشتباه بودن توافق را تکرار کرد.



*** 17 آذر/ 8 دسامبر، بازدید ناظران آژانس از تاسیسات اراک

در راستای اجرای بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به نام ˈچارچوب مشترکˈ ناظران آژانس روز شنبه 16 آذر وارد تهران شدند، گروه دو نفره ناظران آژانس همچنین روز یکشنبه 17 آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند.

سازمان انرژی اتمی ایران با توجه به حسن نیت تهران برای رفع ابهام ها و تأکید بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشور به درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک پاسخ مثبت داد. این سومین بازدید، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تأسیسات آب سنگین اراک خواهد.



*** دوشنبه 18 آذر/ 10 دسامبر، آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

هیات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، مذاکرات خود را با هیات کارشناسی گروه 1+5 به ریاست «استفان کلمنت» دستیار ویژه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تعیین ساز و کار برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو در وین آغاز کرد.

این مذاکرات کارشناسی تا روز پنجشنبه 21 آذر ماه /12 دسامبر ادامه داشت؛ لیکن در این روز به دلیل اقدام وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر افزون نام 19 فرد و شرکت به فهرست تحریم ها علیه ایران، هیات ایران، مذاکرات کارشناسی در وین را متوقف و برای مشورت به تهران بازگشت.



*** تماس اشتون و کری با محمد جواد ظریف

در پی اقدام وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر افزودن نام 19 شرکت جدید به تحریم های ایران و ترک مذاکرات کارشناسی توسط هیات ایرانی، وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه ایران تلفنی تماس گرفت و ظریف مراتب نارضایتی تهران را از اقدام آمریکا در این گفت و گو اعلام کرد.

همچنین وزارت امور خارجه ایران از گفت و گوی تلفنی ظریف و اشتون و تبادل نظر در زمینه اجرای برنامه اقدام مشترک خبر داد.



*** سه شنبه 26آذر/17 دسامبر، سفر عراقچی به بروکسل؛ دیدار با اشتون

بعد از گفت و گوهای تلفنی ظریف با وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عراقچی برای دیدار و رایزنی با اشتون به بروکسل رفت. در پی این دیدار که روز سه شنبه 26 آذر انجام شد، عراقچی گفت: در پی دیدار روز گذشته با خانم اشتون و انتقادهایی که به نحوه عملکرد دولت آمریکا در موضوع هسته ای داشتم و پس از اطمینان او از جدیت 1+5 برای پیشبرد توافق ژنو، مقرر شد مذاکرات کارشناسی بر سر ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو از سر گرفته شود.



*** 28، 29، 30 آذر/19،20 و 21 دسامبر، دور دوم مذاکرات کارشناسی

بعد از رایزنی های دستگاه دیپلماسی ایران با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا، روسیه و مسوولان اروپایی، دور دوم گفت و گوهای کارشناسی در ژنو از سر گرفته شد. ˈحمید بعیدی نژادˈ مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ریاست هیات ایرانی و استفان کلمنت دستیار ویژه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست هیات کارشناسی 5+1 بر عهده داشتند. کارشناسان هسته ای، بانکی، نفتی و حمل و نقل در هیات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند. این دور از مذاکرات که با سختی و پیشرفت اندک ادامه یافت به دلیل نزدیکی به تعطیلات پایان سال نو مسیحی متوقف شد.



*** 9دی/ 30 دسامبر، دور سوم مذاکرات کارشناسی

دور سوم مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1 روز دوشنبه 9 دی برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو پی گرفته شد. این دور از مذاکرات به دلیل پیش رو بودن تعطیلات سال نو مسیحی یک روز بود و توافق هیات های کارشناسی دو طرف را در پی داشت. عراقچی بعد از این نشست اعلام کرد برخی مسایل باید در سطح سیاسی حل شود. وی از دیدار با ˈهلگا اشمیتˈ معاون کاترین اشتون برای حل و فصل مسایل باقیمانده سیاسی خبر داد.

ریاست هیات کارشناسی ایران را در این دور از گفت و گوهای کارشناسی «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برعهده دارد و کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، حمل و نقل و بیمه، وی را همراهی می کنند.

ریاست هیات کارشناسی گروه 1+5 نیز برعهده استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون بود .



*** 91 و 20 دی 1392/ 9 و 10 ژانویه 2014، دیدار عراقچی و اشمید

در پی حل و فصل مسائل کارشناسی بین ایران و گروه 5+1 عراقچی و اشمیت برای حل مسائل سیاسی باقیمانده در دو دو روز با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

ˈوندی شرمنˈ مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا که در حال سفر به مسکو بود نیز روز پنج شنبه در ژنو توقف کرد. اولین دور مذکرات نشست سه جانبه عراقچی، شرمن و اشمید بود. بعد از آن عراقچی و اشمید سه دور مذاکرات دوجانبه را پی گرفتند که در پایان آن به راهکارهایی برای حل مسائل سیاسی رسیدند. قرار شد پایتخت کشورهای مختلف و ایران نظر خود را در مورد این راهکارهای سیاسی تا دو روز بعد اعلام کنند.



*** 22 دی/ 12 ژانویه، اعلام زمان اجرای توافق ژنو

عراقچی روز یکشنبه 22 دی در نشستی خبری از دست یافتن ایران و 1+5 به توافق برای اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک در روزه 20 ژانویه/30 دی خبر داد.

به گفته ˈسیدعباس عراقچیˈ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران 2/4میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران براساس جدول زمانبندی مشخص شده ، طی هشت قسط آزاد خواهد شد.

نخستین قسط در اول فوریه (12 بهمن) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط دوم در اول مارس (10 اسفند) به مبلغ 450 میلیون دلار، قسط سوم در 7 مارس (16 اسفند )به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط چهارم در 10 آوریل (21 فروردین 93) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط پنجم 15 آوریل (26 فروردین)450 میلیون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ های 14 می (24 اردیبهشت)، 17 ژوئن (27 خرداد ) و 20 جولای - ژوئیه (20 تیر 93) هر یک به مبلغ 550 میلیون دلار پرداخت خواهد شد که در مجموع 4.2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در واقع، تا پایان امسال یعنی 15 اسفند، یک میلیارد و 550 میلیون دلار از مبالغ بلوکه شده ایران آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد که بانک مرکزی هر خریدی را می تواند با آن انجام دهد.

راقچی اظهار داشت: در کنار این مبلغ، ایران 9 تا 10 میلیارد دلار می تواند دست به خرید اقلام دارویی و غذایی بزند که کانال آن ایجاد شده است و به امید خدا به راحتی انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: البته علاوه براین مبالغ، موارد دیگری چون 400 میلیون دلار برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور، هزینه های درمان و سهم ایران از سازمان های بین المللی نیز پرداخت خواهد شد. گروه 1+5 بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، همچنین باید تلاش ها برای کاهش خرید نفت خام ایران را متوقف کند و تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با آن تعلیق شود.

1+5 همچنین متعهد شده است تحریم های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها ، صنعت خودرو و قطعات هواپیما و نیز خدمات مرتبط با موارد یادشده را تعلیق کند.

تهران نیز در طی دوره شش ماهه اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو که از روز دوشنبه 30 دی آغاز می شود، غنی سازی 20 درصد خود را به صورت داوطلبانه تعلیق می کند، اما غنی سازی تا سطح پنج درصد همچنان ادامه خواهد داشت.

ایران همچنین نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد خود را در طول 6 ماه و ماهانه 15 کیلو گرم را به اکسید تبدیل می کند و نیم دیگر آن را نیز در طول سه ماه هر سه هفته یک سیلندر، رقیق سازی خواهد کرد.



*** 28 دی / 18 ژانویه ورود رییس بخش B دپارتمان پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران

ماسیمو آپارو رییس بخش B دپارتمان پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور گزارش دهی آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران به نهاد تابعه بین المللی خود (آژانس ) بامداد شنبه وارد تهران شد.

هیات بازرسان آژانس به ریاست آقای آپارو در 20 ژانویه (30 دی ماه) شروع اقدامات داوطلبانه ایران را به آژانس گزارش خواهند کرد و بدین ترتیب اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو به طور رسمی آغاز می شود.

از: زهرا هژبری و منصوره شوشتری

سیام**9157**1572
کد N67032

وبگردی