آفتاب

داوود اوغلو: شورای امنیت سازمان ملل باید مسؤل تراژدی سوریه باشد

داوود اوغلو: شورای امنیت سازمان ملل باید مسؤل تراژدی سوریه باشد

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده که یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها در پاسخگویی به بحران سه ساله سوریه، شورای امنیت سازمان ملل است که نتوانسته تاکنون اقدام مناسبی برای پایان بخشیدن به این بحران انجام دهد و اگر این روند ادامه یابد، جهان اولین و بزرگترین تراژدی بشری در قرن بیست و یکم را شاهد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان سفر به شهری واقع در جنوب شرق این کشور، گفت: روزی خواهد آمد که دبیرکل سازمان ملل به سوریه می‌رود تا از مردم این کشور عذرخواهی کند. همانطور که دبیر وقت سازمان ملل به بوسنی رفت و به خاطر کشتارهای صورت گرفته، از مردم آن عذرخواهی کرد. همه مسوول بحران سوریه هستند حتی کشورهای همسایه. شورای امنیت سازمان ملل یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که وظیفه پاسخگویی به بحران سوریه را دارد.

در اولین دور مذاکرات برای از میان برداشتن بحران سوریه و صلح در این کشور، وزرایی از عراق، اردن، لبنان و ترکیه در دفتر کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان در ژنو گردهم آمدند و تلاش کردند تا حمایت بین‌المللی را از مردم سوریه و همزمان با افزایش آوارگان سوری تسریع بخشند. این نشست در چهارم سپتامبر 2013 برگزار شد. دومین دور این نشست‌ها که در مرکز کمک‌های شهر هاران ترکیه برگزار شد، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، آنتونیو گوترس، رئیس کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل و نمایندگانی از اردن، مصر و لبنان حضور داشتند.

داوود اوغلو همچنین به این نکته اشاره کرد که نشست آتی در سطح وزرا در خصوص کشورهای هم‌مرز سوریه قرار است ابتدا در اردن و سپس در عراق برگزار شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در جریان دیدار از اردوگاه آوارگان سوری در شهر هاران به این نکته اشاره کرد که این تجمع آوارگان در منطقه پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه با هدف ارسال پیامی به جامعه بین‌الملل و جامعه بشری است.

وی افزود: در این پیام ما اعلام می‌کنیم که اجازه ندهید بحران سوریه به یک تراژدی برای کودکان، کهنسالان و زنان تبدیل شود.

رئیس کمیسیونر آوارگان در سازمان ملل بر موضع خود به سایر کشورها تاکید کرد که تمامی کشورهای همسایه سوریه باید مرزهای خودشان را بر روی خیل عظیمی از آوارگان باز کنند و اعلام کرد: کشورهایی که میزبان آوارگان سوری هستند، نباید آنها را با دردهایشان تنها بگذارند. اردن، لبنان و ترکیه بیش از سایر کشورهای همسایه،‌ آوارگان سوری را پذیرفته‌اند و آنکارا پیشتر مبلغ دو میلیارد دلار برای کمک به آوارگان سوری هزینه کرده است. حدود 210 هزار آواره سوری در ترکیه زندگی می‌کنند. علاوه بر ترکیه، مصر و اردن، عراق و لبنان تلاش می‌کنند تا هم به کمک‌های بشردوستانه و هم تامین سرپناه برای آوارگان سوری بپردازند.

رئیس کمیساریایی عالی آوارگان سازمان ملل همچنین اشاره کرد که جامعه بین‌الملل باید موضعی واقعی در قبال تقسیم کردن کمک به آوارگان سوری داشته باشد.

وی افزود: جامعه بین‌الملل باید در قبال سوریه متحد باشد و نباید تنها بر کشورهای همسایه و میزبان متکی باشد. بحران سوریه مساله‌ای نیست که کشورهای همسایه سوریه بتوانند از عهده آن برآیند.

انتهای پیام

کد N66475

وبگردی