آفتاب
در نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سنگال مطرح شد

ایران و سنگال به پایتخت‌های یکدیگر سفیر می‌فرستند

ایران و سنگال به پایتخت‌های یکدیگر سفیر می‌فرستند

وزیر خارجه سنگال از تصمیم کشوشر برای بازگشایی سفارتخانه در تهران خبر داد و گفت: به محض تعیین سفیر سنگال در تهران این سفارتخانه بازگشایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مانکوراندای که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، ظهر روزشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره چشم انداز روابط دو کشور و تسهیلات برای تجار ایرانی در سنگال اظهارکرد: روابط ایران و سنگال بین سالهای 2011 تا 2013 قطع شد، قبل از آن روابط ایران و سنگال گسترده و چندجانبه و در همه زمینه‌ها بود. ایران سیستم فشار برق قوی در سنگال راه‌اندازی کرده است، همچنین درزمینه تولید اتومبیل، آمایش سرزمینی، کشاورزی و... اقدامات زیادی صورت گرفته، کارخانه تولید اتومبیل با همکاری ایران‌خودرو ایجاد شده که فعالیت خوبی دارد و ایرانی‌ها در نمایشگاه‌های مختلف در داکار حضور دارند و امکانات و زمینه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد که امیدواریم شاهد گسترش هرچه بیشتر همکاری ها و توسغع روابط در آینده باشیم.

وی با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و سنگال که قرار است در داکار برگزار شود، این کمیسیون را فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف برشمرد.

وی درباره بازگشایی سفارتخانه سنگال در تهران گفت: در گفت‌وگوهایی که داشتیم این موضوع را بررسی کردیم و در حال بررسی وضعیت هستیم که شرایط لجستسکی را فراهم کنیم و به محض این‌که سفیرمان تعیین شود این سفارتخانه بازگشایی خواهد شد.

وزیر خارجه سنگال در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورش در قبال بحران سوریه و کشورهای منطقه با بیان این‌که «ما این بحران‌ها را در مصر و سوریه دنبال می‌کنیم» افزود: بحران سوریه باید راه‌حل سیاسی داشته باشد و ما از برگزاری نشست ژنو 1 و 2 حمایت کرده و از راه‌حل مبتنی بر مذاکره حمایت می‌کنیم. راه‌حل نظامی برای بحران سوریه راه‌حل خوبی نیست و نمی‌تواند شرایط را برای سوریه باثبات و دمکراتیک کند.

وی با اشاره به درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز گفت: ما از فلسطینی‌ها و آرمان‌های ملت فلسطین و این‌که هر دو طرف به میز مذاکره بازگردند حمایت می‌کنیم و تلاش خود را در سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و جنبش غیرمتعهدها دنبال می‌کنیم تا حمایت خود را از آرمان ملت فلسطین اعلام کنیم. سازمان ملل برای ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه باید نقش اصلی را ایفا کند. شورای امنیت نیز باید درباره درگیری بین اسرائیل و فلسطین نقش مهمی ایفا کند تا ملت فلسطین در صلح و ثبات در منطقه زندگی کنند. گفت‌وگوها در جریان است.

وی به تحولات کنونی در مصر نیز اشاره کرد و افزود: ما از گفت‌وگوهایی که در مصر در جریان است و همچنین همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور حمایت می‌کنیم و امیدواریم مصر به نقش مهم و ثبات قبلی برسد و نقش اصلیی خود را در منطقه حساس خاورمیانه دوباره به دست آورد.

وزیر خارجه سنگال ادامه داد: از گسترش تروریسم در منطقه ساحل و مالی نگران هستیم. جامعه بین‌الملل باید با تروریست‌ها مقابله کند تا این منطقه همراه با صلح و ثبات باشد و گروه‌های تروریستی از این منطقه بیرون رانده شوند و کشورهای منطقه ما در صلح و ثبات به حیات خود ادامه دهند.

وی از ایران به خاطر انجام گفت‌وگوها با گروه 1+5 حمایت و ابراز امیدواری کرد که پرونده هسته‌ای ایران هرچه سریع‌تر بسته شود و ایران بتواند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در اختیار سنگال قرار دهد و در عین حال تاکید کرد که همکاری بین تهران و داکار و همچنین بین ایران و کشورهای قاره آفریقا ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه سنگال همچنین در ابتدای این نشست با بیان این‌که کشورش برای ایران اهمیت بسیار بالایی قائل است، بر آمادگی سنگال برای برگزار نشست کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: ایران کشور بسیار بزرگی است که نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کند و ما مواضع مشترکی در بسیاری از زمینه‌ها داریم که می‌توانیم در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی و اقتصادی این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وزیر خارجه سنگال همچنین از توافق ایران و 1+5 در ژنو ابراز خشنودی کرد.

به گزارش ایسنا، مجمدجواد ظریف نیز با بیان این‌که سنگال با توجه به ثبات و عضویت در سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش غیرمتعهدها اهمیت بسیاری برای ایران و جامعه بین‌الملل دارد» خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستیم روابط جمهوری اسلامی ایران و سنگال پس از یک غفلت کوتاه دوباره از سر گرفته شده است.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه سنگال به تهران زمینه‌ها را برای گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی فراهم کرده است.

وی با اشاره به حوزه‌ها و مواضع مشترک ایران و سنگال خاطرنشان کرد:‌ سنگال از حامیان دیرینه مردم فلسطین در عرصه‌های بین‌المللی بوده و همین طور نقش مهمی در سازمان همکاری‌های اسلامی ایفا می‌کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امکانات گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های شرکت‌های ایرانی ازقبیل خودروسازی و سایر صنایع در سنگال فراهم شده است.

وی با اظهار امیدواری از گسترش روابط دو کشور، گفت‌وگو با همتای سنگالی خود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به زودی شاهد اعزام سفیر از جمهوری اسلامی ایران به داکار و از سنگال به تهران خواهیم بود. همچنین این سفر می‌تواند زمینه‌های گسترش همکاری‌ها و روابط را میان دو کشور فراهم کند.

ظریف افزود: به زودی اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در داکار برگزار خواهد شد؛ این اجلاس زمینه‌ها را برای گسترش هرچه بیشتر روابط ایران در سنگال فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان قبل از دیدار با همتای سنگالی خود با ربانی رییس شورای صلح افغانستان و جانشین رییس جمعیت اسلامی افغانستان نیز دیدار داشت.

انتهای پیام

کد N66218

وبگردی