آفتاب

مدیران صنایع سوئد: بورس‌ دانشجویان خارجی را برگردانید/ آیا تحصیلات‌عالی در سوئد دوباره رایگان می‌شود؟

مدیران صنایع سوئد: بورس‌ دانشجویان خارجی را برگردانید/ آیا تحصیلات‌عالی در سوئد دوباره رایگان می‌شود؟

از دو سال قبل که سوئد تحصیلات رایگان برای اتباع کشورهای غیر اروپایی را محدود کرد تعداد این دانشجویان به شدت در این کشور کم شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، سوئد بعد از دانمارک  دومین کشور اسکاندیناوی بود که تحصیلات اتباع غیر اروپایی و کاریابی آنان بعد از فارغ التحصیلی را محدود کرد. 

اما گویا این موضوع به مذاق مدیران صنایع سوئد خوش نیامده است؛ سایت  لوکال گزارش داد شماری از مدیران عامل شرکتهای بزرگ سوئدی از جمله ولوو،اریکسون،اسکانیا و مدیران ارشد دو دانشگاه سوئدی،طی مقاله ای که در روزنامه DN سوئد منتشر شد،ضمن انتقاد از پولی شدن دانشگاههای سوئد و در نتیجه افزایش شدید هزینه های تحصیل و زندگی برای دانشجویان غیراروپایی،نگرانی خود را از کاهش چشمگیر شمار دانشجویان غیراروپایی در سطح دانشگاههای سوئد و در نتیجه کاهش نیروی مستعد کاری در بازار کار ابراز کردند .

آنها با ارائه پیشنهادی به دولت خواستار افزایش ارائه بورس های تحصیلی و اجازه اقامت دستکم به مدت 5 سال به دانش آموختگان غیراروپایی در سوئد پس از پایان تحصیلات شان در سوئد شدند.آنها همچنین یادآور شدند که در کشورهای نظیر آلمان و هلند،دانش آموختگان غیراروپایی پس از پایان تحصیلات شان می توانند بین 6 تا 12 ماه در کشور بمانند و به دنبال کار بگردند درحالیکه در سوئد این فرصت به آنها داده نمی شود که در درازمدت منجر به کمبود شدید نیروی مستعد کاری در سوئد خواهد شد.

مطالعات این مسئولان سوئدی نشان داده است که سوئد 80 درصد از دانش آموزان از خارج از اتحادیه اروپا را از دست داده است نسبت دانشجویان خارج از اروپا در سوئد به کمتر از دو درصد رسیده است که به مراتب پایین تر از میانگین اتحادیه اروپا یعنی پنج درصد است.

این مدیران پیشنهاد داده اند که بورسیه های دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا دوباره بر قرار شود چرا که این موضوع می تواند به ماندن سوئد در رقابت اقتصادی و علمی دنیا کمک شایانی کند؛

"با افزایش بودجه بورس های تحصیلی وایجاد فرصت های بهتر برای دانشجویان برای ماندن پس از پایان تحصیلات و پیدا کردن کار ،شانس سوئد  به این که یک بازیگر رقابتی در عرصه جهانی اقتصاد باشد افزایش خواهد یافت .چه در بخش آموزش و پرورش و چه صنعت، برای دانشجویان سراسر جهان باید روشن شود که سوئد یک کشور جذاب است که تحصیلات ،پیشرفت علمی و تسهیلات کاری را تضمین می کند."

47301

کد N66044

وبگردی