آفتاب

مخالفتها با اصلاحات قضایی اردوغان ادامه دارد

مخالفتها با اصلاحات قضایی اردوغان ادامه دارد

یک رسانه چاپ ترکیه از تظاهرات گروهی از حقوقدانها در شهر آنکارا در اعتراض به طرح دولت برای اصلاح هیئت عالی قضات و دادستانها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تودی زمان از تظاهرات گروهی از حقوقدانهای ترکیه‌ ای مقابل ساختمان پارلمان در شهر آنکارا خبر داد و نوشت معترضان با سر دادن شعارهایی همچون "شما دیگر نمی‌ توانید مشکلات خود را بپوشانید و لطفا دست از سر قوه قضاییه بردارید و بگذارید تا کار خود را انجام دهد" اعتراض خود را به طرح دولت رجب طیب اردوغان برای اصلاح هیئت عالی قضات و دادستانها اعلام کردند.

پس از افشای فساد مالی اخیر که یک پای آن بانک دولتی "هالک بانک" بود، اردوغان تلاش زیادی برای کنترل اوضاع کرده و کوشیده ضمن بازسازی دستگاه پلیس که به اخراج صدها افسر و کارمند پلیس انجامید، اصلاحاتی را نیز در دستگاه قضایی به اجرا بگذارد.

حزب حاکم "عدالت و توسعه" به رهبری اردوغان طرحی را ارائه کرده که به موجب آن نفوذ دولت در تعیین قضات و دادستانها افزایش می یابد. طبق این پیشنهاد، یک نماینده از وزارت دادگستری به ریاست شورایی انتخاب می شود که کار آن تعیین سمتهای کلیدی در دستگاه قضایی است.

به اعتقاد منتقدان اردوغان، این اقدام در راستای کاهش قدرت و نفوذ "شورای عالی قضات و وکلا" انجام می شود، شورایی که پس از بروز فساد مالی در ترکیه نوک پیکان انتقادها را متوجه عملکرد دولت کرد و خشم نخست وزیر را برانگیخت. با این حال احزاب اپوزیسیون و قضات عالیرتبه ضمن مخالفت با طرح مذکور، آن را مغایر با قانون اساسی ترکیه می دانند.

کد N64662

وبگردی