آفتاب
روحانی در افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی: / اجمالی

خون از سیمای امت اسلامی می چکد/ به نام جهاد چهره اسلام را منحرف و واژگونه معرفی می‌کنند

خون از سیمای امت اسلامی می چکد/ به نام جهاد چهره اسلام را منحرف و واژگونه معرفی می‌کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه جهان امروز جهان زخم خورده ای است و از سیمای امت اسلامی خون می چکد، تصریح کرد: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تنازع، اختلاف و شکاف بین مسلمین و تعمیق آن در میان امت اسلامی و اسلام هراسی در سراسر جهان هستند تا سدی جلوی دعوت پیامبر اسلام ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: هفته وحدت را به محضر حضار محترم، مهمانان عزیز، علمای سراسر دنیای اسلام تبریک و تهنیت عرض می کنم.

وی با بیان اینکه سیره پیامبر (ص) سرمشق و الگوی همه ما مسلمانان است، افزود: همان طور که سور قرآنی را در یک تقسیم بندی به سور مکی و مدنی تقسیم می کنیم سیره پیامبر را هم از یک نگاه باید به مکی و مدنی تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: مکه زادگاه اسلام است و مدینه پایگاه اسلام، در مکه پیامبر بر تربیت انسان ها بر یک تراز نوین پرداخت تا انسان ها را به سطح مسلم و مومن برساند. در مکه هدف بیشتر ساخت انسان و تربیت انسانها بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آن دورانی که مسلمان شدن یک مزیت اجتماعی به حساب نمی آمد، مسلمان شدن نوعی جهاد بود، افزود: پیامبر (ص) در مکه به فرد فرد انسانها بیشتر توجه داشت اما هدف او تنها و تنها ساختن افراد بر تراز مسلم و مومن نبود و هدف دیگری مد نظر بود و آن ساخت یک جامعه اسلامی و یک دولت اسلامی بود. در مکه با شرایطی که بود مرحله دوم رسالت پیامبر (ص) و دعوت پیامبر (ص)امکان پذیر نبود، در واقع مدینه محل رسالت و امامت بود، پیامبر عظیم الشان در مدینه با هجرت این رسالت را عملی کرد.

وی ادامه داد: در زمانی که بحث قراردادهای اجتماعی مطرح نبود و قرن ها طول کشید جوامع غربی به قراردادهای اجتماعی بپردازند پیامبری که مامور رسالت بود با پیمان عقبه، مشورت با مردم و در مرحله دوم یعنی امامت و ساختن جامعه توحیدی به ما نشان داد اسلام در پی یک مردمسالاری دینی بود. پیامبر (ص) هم در مکه و هم در مدینه اش کلمه التوحید را قدم به قدم در جامعه به پیش برد.

روحانی با بیان اینکه پیامبر کاری کرد که دو قبیله ای که تنازع تاریخی و قومی شان بالا بود به دو قوم واحد تبدیل شدند، افزود: پیامبر (ص) مکه و مدینه را یکی کرد و کل حجاز را به جامعه توحیدی و اسلامی خود دعوت کرد. دعوت پیامبر (ص) با عقل و تدبیر و اخلاق حسنه و سیره محمدی بود.

وی ادامه داد: پیامبر، سخنگویان و مشاورانش را از نژاد و قبایل و قومیت های مختلف برگزید، از بلال و سلمان و دیگران. پیامبر کاری کرد عرب و غیرعرب یکی شد، سیاه و سفید را یکرنگ کرد و توانست وحدتی مستحکم، منسجم و محسوس را در سایه فرهنگ توحید اسلام بسازد.

روحانی با اشاره به اینکه هفته وحدت، هفته توحید است، ادامه داد: هفته ای که همه به یک نفر توجه می کنیم، آنکه بنیان گذار تمدن بزرگ بشری بود و رحمتی برای همه عالمیان بود. ما شاید راههای مختلفی را برای دستیابی به فرهنگ اسلام برگزیده باشیم اما باید یادمان باشد مبدا یکی است و مقصد یکی خواهد بود. ما از راههای مختلف و مذاهب مختلف به دنبال یک حقیقتیم و آن حقیقت توحید و توحید حقیقت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز نیازمند پیروی از سیره پیامبر (ص) در مکه و مدینه هستیم، ادامه داد: ما نیازمندیم تا سیره مکی را بیشتر دنبال کنیم تا تک تک انسان ها آماده نشوند مدینه النبی ساخته نخواهد شد. اگر به دنبال جامعه مدینه النبی هستیم اول باید راه مکه را طی کنیم و با یک هجرت یثرب را به مدینه النبی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه جهان امروز جهان زخم خورده ای است و از سیمای امت اسلامی خون می چکد، تصریح کرد: جهان اسلام امروز نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف ها دارد. دشمنان اسلام و دشمنان مسلمین همواره این دو هدف شوم را دنبال کرده اند یعنی ایجاد تنازع، اختلاف و شکاف بین مسلمین و تعمیق آن در میان امت اسلامی و اسلام هراسی در سراسر جهان را تبلیغ می کنند تا سدی جلوی دعوت پیامبر اسلام ایجاد کنند.

روحانی ادامه داد: گروه هایی که نه از فرهنگ اسلام نه از حقیقت اسلام و نه از اخلاقیات اسلام مطلع هستند به نام اسلام و به نام جهاد چهره اسلام را منحرف و واژگونه معرفی می کنند و اختلافات بین مسلمین را بیشتر می کنند، آنهایی که دنبال منافع خود هستند یعنی کشورهای غربی و قدرت های بزرگ می خواهند بر منابع مسلمانان به ویژه در حوزه انرژی، نفت و گاز چیره شوند و می خواهند حضور نظامی و سلطه فرهنگی خود را توجیه کنند. آنها که می خواهند غاصبان و متجاوزان صهیونیست بر منطقه ما تسلط یابند این هدف شوم را عمق می دهند و اسلام هراسی را در میان افکار عمومی جهان تبلیغ می کنند.

ادامه دارد...

کد N64559

وبگردی