آفتاب
رئیس‌جمهور در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:

فکر تقویت تروریست‌ها در منطقه با هدف ازمیان بردن یک حکومت اشتباه است

فکر تقویت تروریست‌ها در منطقه با هدف ازمیان بردن یک حکومت اشتباه است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شده بود،‌اظهار کرد: جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شده بود،‌اظهار کرد: جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر(ص)، امام صادق(ع) و همچنین هفته وحدت به تمامی مسلمین جهان گفت: سیره پیامبر درس، سرمشق و الگویی برای همه مسلمانان است.

رئیس جمهور افزود: همانطور که سور قرآن را ما در یک تقسیم بندی به مکی و مدنی تقسیم می‌کنیم، سیره پیامبر اسلام را از یک دیدگاه باید به مکی و مدنی تقسیم کنیم. مکه به عنوان زادگاه اسلام و مدینه به عنوان پایگاه اسلام است.

روحانی افزود: در مکه پیامبر به تربیت انسان‌ها در یک تراز نوینی پرداخت تا انسان‌ها را به سطح مسلم و مؤمن برساند و در واقع در مکه هدف بیشتر ساخت انسان‌ها و تربیت انسان‌ها بود. در آن دوران که مسلمان شدن یک مزیت اجتماعی به حساب نمی‌آمد در واقع مسلمان شدن نوعی جهاد بود. پیامبر در مکه به فرد فرد انسان‌ها بیشتر توجه داشت اما هدف تنها و تنها ساختن افراد در تراز مسلم و مؤمن نبود هدف دیگری نیز مدنظر بود و آن ساختن یک جامعه اسلامی و دولت اسلامی بود.

وی با اشاره به شرایط مکه در آن زمان گفت: در واقع مکه مکان رسالت پیامبر اسلام بود و در مدینه ما شاهد رسالت و امامت بودیم. امامت پیامبر در مکه در مقام عمل با توجه به شرایط آن زمان مکه عملی نبود و در اینجا بود که با هجرت پیامبر یثرب را برگزید.

رئیس جمهور ادامه داد: در آن روزگاران که بحث قراردادهای اجتماعی مطرح نبود و قرن‌ها و قرن‌ها طول کشید تا جوامع علمی انسانی به بحث قراردادها توجه کنند، پیامبر که از جانب خداوند مامور رسالت و امامت بود با قرادادهای اجتماعی،‌ پیمان‌های عقبه و با مشورت با مردم در مرحله دوم یعنی امامت و ساختن جامعه توحیدی به ما نشان داد که اسلام درپی مردم سالاری دینی است. پیامبر در مکه و مدینه از کلمه توحید قدم به قدم جامعه را به توحید کلمه رساند و کاری کرد که دو قبیله که در آن زمان نزاع تاریخی بین آنها وجود داشت و کسی فکر نمی‌کرد روزی کنار هم بنشینند، تبدیل به یک قوم واحد شوند. دعوت پیامبر با عقل، تدبیر، اخلاق حسنه و سیره محمدی بود.

روحانی گفت: پیامبر سخنگویان و مشاورانش را از نژادها، قبایل و قومیت‌های مختلف برمی‌گزید؛ از بلال حبشی تا سلمان فارسی، پیامبر عرب و غیرعرب را یکی کرد، پیامبر کاری کرد که سیاه و سفید یک رنگ شوند و او توانست وحدتی مستحکم‌، منسجم در سایه فرهنگ بلند توحیدی و اسلام بسازد.

وی با بیان اینکه هفته وحدت، هفته توحید است ‌گفت: این هفته همه ما به یک نفر توجه می‌کنیم و آنکه آورنده پیام بود، بنیانگذار تمدن بزرگ بشری بود، او که رحمت برای همه عالمیان بود.

رئیس جمهور گفت: ما ممکن است راه‌های مختلفی را برای دستیابی به فرهنگ اسلام و اجرای آن برگزیده باشیم ولی یادمان باشد که مبدا و مقصد همه ما یکی خواهد بود. ما از طرق‌، راه‌ها و مذاهب مختلف به دنبال یک حقیقتیم و آن حقیقت توحید و توحید حقیقت است. ما همه دنبال یک مقصد هستیم، ‌نیازمند پیروی از سیره پیامبر عظیم‌الشان اسلام در مکه و مدینه هستیم. ما نیازمند این هستیم که سیره مکی پیامبر را در دنیای امروز بیشتر دنبال کنیم و فرد فرد انسان‌ها را بسازیم چرا که تا موقعی که تک تک انسان‌ها آماده نشوند مدینه‌النبی ساخته نخواهد شد. اگر به دنبال ساخت مدینه‌النبی و جامعه اسلامی مطلوب هستیم باید راه مکه را طی کنیم و با یک هجرت یثرب را به مدینه‌النبی تبدیل کنیم.

روحانی گفت: جهان امروز جهان زخم‌خورده‌ای است که از سیمای امت اسلامی خون می‌چکد، جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد و دشمنان اسلام و مسلمانان همواره این دو هدف شوم را دنبال می‌کردند که با ایجاد تنازع، اختلاف، شکاف و تعمیق آن در بین امت اسلامی و همچنین اسلام‌هراسی در سراسر جهان و افکار عمومی سدی جلوی دعوت پیامبر اسلام که باید به گوش جهانیان برسد ایجاد کنند.

وی افزود: متاسفانه گروهک‌هایی که از فرهنگ اسلام، حقیقت اسلام و ابعاد اخلاقی اسلام مطلع نیستند به نام اسلام و جهاد چهره اسلام را منحرف و واژگون به جهان معرفی می‌کنند و اختلاف‌ها و شکاف‌ها را بین مسلمانان بیشتر می‌کنند. آنها به دنبال منافع خود هستند، قدرت‌هایی بزرگ که به دنبال منافع خود هستند و می‌خواهند به منافع مسلمانان به ویژه دربخش انرژی (نفت و گاز) چنگ بیندازند، آنها که می‌خواهند حضور نظامی و سلطه سیاسی و فرهنگی خود را در منطقه توجیه کنند، آنها که می‌خواهند پاسبان‌ها، متجاوزان و صهیونیسم‌ها به منطقه ما تسلط پیدا کنند و جنایت‌های آنها به فراموشی سپرده شود به این دو هدف شوم یعنی تعمیق اختلافات و اسلام‌هراسی دربین افکار عمومی جهان همواره می‌دمند.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود در جمع مهمانان بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در طول پنج سال گذشته در کنار حل معضلات داخلی برای مقابله با این دو هدف همواره دارای برنامه و در مقام عمل گام‌هایی را برداشته است.

وی افزود: دشمنان اسلام می‌خواستند که جنگ جدیدی را در منطقه ایجاد کنند و برای این کار زمینه‌ها را آماده کرده بودند، قدرت‌ نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده بودند و افکار عمومی جهان را برای خونریزی، اشغال جدید و نوعی حمایت جدید از رژیم غاصب صهیونیستی به وجود بیاورند و اولین قدم دولت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری از ایجاد جنگ جدید در منطقه بود و در این راستا تمام توان دولت، دیپلماسی خارجی و تمام ابزاری که در اختیار داشت با تماس مداوم با کشورهایی که در این راستا همسو بودند و با خونریزی جدید مخالف بودند دست به دست هم داده شد و منطقه را از یک جنگ، نزاع و اشغال جدید دور کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد این جنگ کار بزرگی صورت گرفت گفت: اگر همکاری‌های نزدیک سوریه و روسیه نبود این هدف در منطقه محقق نمی‌شد.

روحانی افزود: دومین قدم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هدف سلطه‌گران در راستای مقابله با اسلام‌هراسی بود که آنها به دنبال ایجادش هستند. در تبلیغات گسترده ناصحیح در طی دهه‌های گذشته همواره اسلام و مکتب اسلام به عنوان مکتب خشونت و افراطی‌گری و نعوذبالله مکتبی که مردم را به تروریست و ارعاب دعوت می‌کند، معرفی شده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی پرچم مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را به دست گرفت و در مجمع جهانی سازمان ملل مساله مقابله با افراطی‌گری و خشونت را مطرح کردیم.

وی با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران به عنوان جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این طرح توسط رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مطرح شد که در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار بگیرد و ظرف چند ماه این هدف محقق شد و در مجمع عمومی سازمان ملل این طرح به اتفاق آرا و بدون رای‌گیری به تصویب رسید و همان کشورهایی که به ناروا تبلیغ می‌کردند که کشورهای اسلامی و ایران درپی خشونت و افراط هستند، ناچار شدند که به این طرح رای دهند.

روحانی گفت: این اولین گام در راستای مقابله با اسلام‌هراسی بود چیزی که دشمنان اسلام سالیان دراز به تبلیغ آن علیه اسلام بودند.

رئیس جمهور گفت: این دولت، مردم و ملت با انتخاب اعتدال و تدبیر به دنیا اعلام کردند که راه ما، راه میانه‌روی است. اگر پیامبر(ص) اسوه ماست او راه اعتدال و میانه‌روی را به ما آموخته است. او با چهره‌ای اخلاقی و انسانی و نه تنها با مسلمانان حتی با غیرمسلمانان نیز با رحمت و مهربانی رفتار می‌کرد.

وی با اشاره به پیمان عقبه و همچنین پیمان پیامبر(ص) با قبایل مدینه گفت: پیامبر اسلام حتی با یهودیان و دیگران هم پیمان بست و حکومت خود در مدینه را بر مبنای پیمان با دیگران و قراردهای اجتماعی تثبیت کرد. او به ما آموخته است که چگونه رفتار و حکومت کنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در سال‌های اخیر ایران‌هراسی به شدت ترویج می‌شد و به بهانه دستیابی ایران به فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز آن را تشدید کرده بودند، گفت: ایران‌هراسی به این علت صورت گرفت و ادامه می‌یابد که ایران را به عنوان پایگاهی برای اسلام، ترویج اسلام و انقلاب اسلامی می‌بینند چرا که ایران منهای اسلام و منهای انقلاب اسلامی چیزی نبود که غرب به دنبال ایران‌هراسی باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور ادامه داد: دولت برای اینکه این بهانه را بگیرد در یک مذاکرات و تعامل مؤثر و سازنده توانست به اولین توافق در این ارتباط دست پیدا کند و اولین اثر و ثمره این توافق این بود که برای بسیاری از افکار عمومی جهان مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران چیزی را برای مخفی کردن در زمینه فن‌آوری هسته‌ای ندارد و فن‌آوری هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز و برای مقاصد صلح‌آمیز است.

روحانی با بیان اینکه در این اقدام یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران مقابله با طرح ایران‌هراسی بود، گفت: امروز برای جهانیان مشخص شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دنبال سلاح هسته‌ای و سلاح کشتارجمعی نبوده و نیست و طبق فتوای رهبری این کار محرم و تحریم‌ شده است بلکه این ملت و کشورها در سال‌های گذشته قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هفته وحدت برای این است که همه با این دو هدف دشمن یعنی ایجاد اختلاف، شکاف، درگیری و تنازع در بین مسلمانان و همچنین اسلام‌هراسی در سراسر دنیا مقابله کنند.

روحانی افزود: آنچه که امروز در منطقه مشاهده می‌کنید به معنای آن است که آنچه که تا کنون برای وحدت دنیای اسلام قدم برداشته‌ایم کافی و کارآمد نبوده است، ما باید گام‌های بلندتری برداریم و ریشه‌های این تنازع را برچینیم. برخی از ریشه‌های این تنازع مربوط به خارج از جهان اسلام است و برخی دیگر مربوط به انحرافات فکری در دنیای اسلام است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان اینکه همواره ریشه کشتار و تروریسم ترس است، گفت: کسی که کشتار می‌کند فردی است که فکر می‌کند منافع فردی و گروهی و جمعی‌اش در حال از بین رفتن است و ترسوترین فرد بین‌ آدم‌هاست.

وی افزود: ما باید ریشه‌های اختلاف و ارعاب را بیابیم چرا که این موضوع ریشه‌های فرهنگی، ‌اقتصادی و اجتماعی نیز دارد و امروز این رسالت بر دوش علما، فرهیختگان، ‌بزرگان، ‌اندیشمندان و محققان جهان اسلام و دولت‌های اسلامی است.

روحانی ادامه داد: اگر دولتی فکر می‌کند که با تقویت تروریست‌ها می‌تواند حکومتی را در این منطقه از بین ببرد و نفوذ و قدرت خود را گسترش دهد صد درصد در اشتباه مطلق است. هرکسی چاهی برای برادرش بکند خود در آن چاه می‌افتد. آنها‌یی که فکر می‌کنند شمشیر ارعاب بر بی‌گناهان بکشند خود محفوظ می‌مانند در خطایی مطلق هستند. امروز در دنیای اسلام در سوریه، لبنان، مصر، عراق، افغانستان، بحرین و در بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر نیاز به گفت‌وگو و تعامل داریم. ما امروز باید تمام توان خود را برای جلوگیری از ادامه خونریزی در امت اسلامی به بهانه‌های واهی به کار ببریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کسانی که با زشت‌ترین حربه یعنی حربه تکفیر در بین امت اسلامی فاصله می‌اندازند نه دوستان اهل سنت و نه دوستان تشیع هستند. آنها دشمنان اسلام، قرآن و پیامبر(ص) هستند.

وی با بیان اینکه قرآن بین ما پیوند ولایت برقرار کرده، گفت: باید پیوند ولایت در میان همه ما مسلمانان برقرار باشد و هرکس به این پیوند و ریسمان محبت و ولایت ضربه بزند مخالفت با اسلام،‌ قرآن و پیامبر اسلام را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه پیامبر اسوه حسنه برای ما است تاکید کرد که همه ما باید در راستای ایجاد اتحاد و وحدت در دنیای اسلام و و کشورهای اسلامی تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد N64549

وبگردی