آفتاب
رییس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان؛

سفر به استان‌ها برای شنیدن انتقادهای مردم است

سفر به استان‌ها برای شنیدن انتقادهای مردم است

همشهری آنلاین: رییس جمهوری چهارشنبه شب درگفت وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان، خدمت به مردم را عبادت خواند و گفت: سفر به استان ها برای شنیدن گله و انتقادهای مردم است.

ایران > دولت- همشهری آنلاین:
رییس جمهوری چهارشنبه شب درگفت وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان، خدمت به مردم را عبادت خواند و گفت: سفر به استان ها برای شنیدن گله و انتقادهای مردم است.

به گزارش ایرنا، حجت الااسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: رییس جمهوری فردی منتخب از سوی مردم است که باید حرف آنها را بشنود و مشکلاتشان را برطرف کند.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه دستگاه اجرایی باید با حضور در بخش‌های مختلف در سراسر کشور از نزیک روند اجرایی امور را ببیند، گفت: هرچند نمایندگان مجلس، وزیران و استانداران در استان‌ها حضور دارند اما این مساله مانع از سفر و بازدید رییس جمهوری از استان‌ها نیست.

روحانی در ابتدا، یاد و خاطره شهدای خوزستان و دفاع مقدس را گرامی داشت و افزود: خوزستان استان حماسه‌های ملی در صحنه مقاومت و ایستادگی است.

وی با یادآوری خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی و حضور دشمن در پشت دیوارهای اهواز، گفت: ˈآبادان، خرمشهر، هویزه، دزفول، بستان، سوسنگرد و اهوازˈ سمبل مقاومت در دوران دفاع مقدس هستند. به تعبیر امام راحل، مردم خوزستان دین خود را ادا کردند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در آن دوران، بخشی از خوزستان اشغال و ویران شد اما مردم، با همت بلندشان ایستادگی کردند و دشمن را بیرون راندند.

رییس دولت یازدهم، آزادسازی خرمشهر را از شیرین‌ترین روزهای پس از انقلاب نام برد و گفت: این شیرینی کمتر از حلاوت پیروزی انقلاب نبود.

** با رفع تحریم ها کشور جان تازه ای خواهد گرفت

رییس جمهوری در ادامه به آثار رفع تحریم ها در کشور اشاره کرد و گفت: در نخستین مرحله از رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران که از روزهای آینده اجرا می شود، کشور جان تازه ای خواهد گرفت و جهش بزرگی در اقتصاد رخ می دهد.

روحانی بر ضرورت توجه به نیروهای بومی در امر اشتغال تاکید کرد و افزود: در فرصت‌های اشتغال برابر در همه استان ها، اولویت با نیروی کار بومی است.

وی همچنین به رفع تبعیض در کشور به طور کامل تاکید کرد و گفت: صرف نظر از مسایل قومیتی و جنسیتی، باید از همه مردم استفاده کرد. مردم منابع ارزشمند ما هستند و این خواسته به حقی است که بومی‌ها در اشتغال اولویت داده شوند.

** پاسخ به پرسش های تلفنی شهروندان

رییس جمهوری در ادامه گفت وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان، به پرسش های تلفنی شهروندان برخی از شهرستان های این استان پاسخ داد.

یکی از شهروندان شهرستان مسجدسلیمان درباره بیکاری و وجود گازهای سمی زیرزمینی در این شهرستان که سلامت مردم را دچار مخاطره کرده است، پرسید.

رییس جمهوری پاسخ داد: باید به معضلات این شهر رسیدگی شود. وجود گازهای زیرزمینی در این شهرستان مشکلات زیست محیطی زیادی را برای مردم این شهر ایجاد کرده است بنابراین باید به فکر برنامه ریزی برای رفع این مشکلات بود.

روحانی ادامه داد: اکنون موضوع اشتغال مشکل سراسر کشور است اما خوزستان و مسجد سلیمان سرزمین انواع فرصت هاست که با استفاده از این فرصت ها می توان مشکل بیکاری را برطرف کرد.

وی، کشاورزی را یکی از فرصت های مهم برای اشتغالزایی در استان خوزستان دانست و گفت: در این زمینه پتانسیل های مهمی از جمله آب و منابع آبی گسترده در این استان وجود دارد.

رییس جمهوری افزود: صنایع بزرگی نیز در استان خوزستان وجود دارد ضمن آنکه صنعت گردشگری نیز یکی از فرصت های مهم ایجاد اشتغال در این استان است که باید از آن به طور بهینه استفاده کرد.

وی یکی از برنامه های مهم دولت یازدهم در بخش اقتصاد را ایجاد اشتغال عنوان کرد و افزود: اشتغال تنها در کنار توسعه بوجود می آید با این حال در مدت کوتاه از عمر دولت یازدهم، توانستیم قدم های کوچکی در راستای رفع مشکلات بیکاری برداریم.

روحانی گفت: براساس آمار موجود، میزان بیکاری تا 2.1 درصد کاهش یافته که قابل ملاحظه است.

رییس جمهوری، یکی از طرح های مهم برای کاهش بیکاری در شهرستان مسجد سلیمان را طرح های آلومینیوم و پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این طرح ها می تواند بخشی از مشکلات بیکاری در این شهرستان را برطرف کند.

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش دو تن از شهروندان ایذه و باغملک درباره ترمیم وضعیت راه های مواصلاتی پرخطر این مناطق که هرساله جان چند تن از شهروندان خوزستانی را می گیرد، گفت: در این زمینه با وزارت مسکن و شهرسازی هماهنگی شده تا همه راه های خطرناک در استان خوزستان بررسی و بودجه مورد نیاز برای احداث و ترمیم راه های پر خطر در سال آینده تخصیص داده شود.

رییس جمهوری، بودجه پیش بینی شده برای احداث و ترمیم راه های پرخطر استان خوزستان در سال آینده را 60 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این اعتبارات کافی نیست.

روحانی درباره پرسش یکی از شهروندان دزفول درباره دغدغه های مردم این شهرستان نسبت به مشکلات کشاورزی، اشتغال، نبود فرودگاه مستقل و وجود 25 پروژه نیمه تمام، گفت: در زمینه اشتغال، باید کارآفرینان وارد عمل شوند. باید فرهنگ کار در کشور زنده شود.

وی، از دزفول به عنوان شهر مقاومت نام برد و گفت: این شهرستان استعدادهای خوبی در بخش کشاورزی و گردشگری دارد لذا باید برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از این ظرفیت ها انجام شود.

** بررسی مسایل خوزستان در جلسه ویژه هیات دولت

رییس جمهوری در ادامه پاسخ به پرسش های مردمی تاکید کرد: در صورت لزوم، مسایل و مشکلات خوزستان درجلسه ویژه هیات دولت در تهران بررسی می شود.

روحانی افزود: چنانچه در این سفر نتوانستیم به برخی مسایل پاسخ دهیم تصور نشود این مسایل از دید دولت پوشیده می ماند. به استاندار خوزستان دستور خواهم داد تا همه مسایل این استان را پیگیری کند تا در صورت لزوم برای رسیدگی به آنها جلسه ویژه هیات دولت تشکیل شود.

** بررسی مشکل فاضلاب خوزستان به صورت ویژه

رییس جمهوری همچنین درباره مشکل فاضلاب خوزستان گفت: این مشکل به صورت ویژه ازسوی دولت بررسی می شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات طرح های مربوط به پروژه های فاضلاب استان خوزستان درسال آینده پیگیری می شود، افزود: دولت حل فوری مشکل فاضلاب خوزستان را در دستور کار دولت است.

رییس جمهوری گفت: در این ارتباط به وزیر کشور و استاندار خوزستان دستور خواهم داد که این مشکلات را با جدیت دنبال کند و در صورت دریافت موارد و پیشنهادات جدید، مورد بررسی و نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.

روحانی در عین حال با تاکید بر اینکه شهرستان های خرمشهر و آبادان باید جزو مناطق آزاد قرار گیرند، افزود: با دولت عراق لایروبی اروندرود را پیگیری می کنیم زیرا برای هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در این زمینه گام های لازم را بردارد زیرا به تجارت، کشاورزی استان و همچنین آبادانی عراق به ویژه بصره نقش مهمی دارد.

**گردشگری از ظرفیت های بسیار خوب اشتغالزایی است

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گردشگری را یکی از ظرفیت های بزرگ کشور در زمینه اشتغال و ارتباط های فرهنگی در داخل و خارج کشور عنوان کرد و گفت: در این حوزه نباید فقط به گردشگری خارجی تاکید کرد.

وی افزود: گردشگری یکی از راه های تسریع کننده حل بیکاری و سبب رونق اقتصاد کشور می شود.

وی تاکید کرد: دولت باید زمینه های گردشگری را فراهم و وزیرساخت هایی مانند جاده، راه آهن، فرودگاه و هتل های لازم را ایجاد کند اما بخش خصوصی و مردم نیز باید برای رونق این حوزه مهم اقتصادی وارد عرصه شوند.

رییس جمهوری با بیان اینکه درحال حاضر عمده گردشگری در کشور در بخش زیارتی یا تجارتی است، تاکید کرد که گردشگری سیاحتی نیز باید تقویت شده و توسعه یابد.

روحانی افزود: خوزستان زمینه هاو ظرفیت های گردشگری بالایی دارد که می توان با سرمایه گذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی، از این ظرفیت ها به نحو مطلوب بهره برد.

وی درباره سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور نیز گفت: در اصل مساله آب، سرمایه گذاری های خوبی در دولت های گذشته انجام شده و کانال ها و سدهای لازم احداث شده است. با این حال زمین های کشاورزی نیز باید آماده سازی وزهکشی شوند.

وی تاکید کرد: دولت تصمیم گرفته تا این برنامه ها را به طور ضربتی انجام دهد.

رییس جمهوری، برنامه دولت برای اجرای 550 هزار هکتار طرح کشاورزی معروف به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان را سه ساله عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح، گام بسیار بلندی برای توسعه کشاورزی استان خوزستان برداشته می شود.

به گفته وی، با اجرایی شدن این طرح، 300 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایجاد می شود.

**طرح دولت برای تامین آب آشامیدنی مردم خوزستان

رییس جمهوری در ادامه درباره برنامه دولت برای تامین آب آشامیدنی مردم این استان نیز گفت: در دولت های گذشته در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. با این حال در پنج ماه از فعالیت دولت یازدهم، برای تکمیل طرح های حوزه آب استان از جمله طرح غدیر اقدامات خوبی انجام شده است.

به گفته وی، وزیر نیرو قول مساعد داده است که آب آشامیدنی با کیفیت مناسب برای اهواز تا پایان هفته آینده در اختیار مردم قرار گیرد.

روحانی افزود: تامین آب آشامیدنی بقیه شهرهای خوزستان نیز در دستور کار وزرات نیرو قرار دارد و طرح های مربوط به آن طبق برنامه پیش می رود که برخی تا پایان سال آینده نهایی می شوند.

وی، داشتن آب آشامیدنی مناسب را حق مردم دانست و تاکید کرد که جزو نیازهای اولیه شهروندان است. بنابراین موضوع آب در اولویت های کاری دولت قرار گرفته است.

رییس جمهوری درباره درخواست یک شهروند خوزستانی در زمینه توسعه دامپروری در این استان نیز گفت: بحث صنعتی شدن دامپروری برای تمام کشور مطرح است و دولت کمک و حمایت لازم را در این زمینه ارایه می کند.

روحانی درباره مشکلات تالاب شادگان نیز گفت: مشکلات تالاب ها در کشور ناشی از خشکسالی و همچنین تامین نشدن حق‎آبه تالاب ها است. باید این حق آبه ها را تامین کرد تا مشکل تالاب ها از جمله تالاب شادگان برطرف شود.

وی ادامه داد: بحث مشکلات زیست محیطی فقط در این استان نیست بلکه در کشور کشور با این معضل مواجه ایم با این حال باید مشکل آلودگی های ورود پسماندهای کشاورزی و صنعتی به کارون برطرف شود.

شهروندی از «آغاجاری» در زمینه اختصاص سهمی از درآمد نفت برای عمران و آبادانی این منطقه نفتی پرسید که رییس جمهوری پاسخ داد: طبق قانون سهم نفت برای مناطق نفت خیز اختصاص می یابد. در واقع در این زمینه هرچه قانون مقرر کرده است را رعایت می کنیم. در موارد ضروری، به مجلس لایحه می دهیم تا این میزان افزایش یابد.

روحانی خاطرنشان کرد: شمار پروژه های ناتمام در کشور زیاد است به طوری که برای تکمیل آنها به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بنابراین دولت به ناچار در حد توان و براساس اولویت بندی برای پروژه ها، اعتبار در نظر می گیرد.

**دولت گزارش دقیقی از رفع مشکلات سد ˈگُتوندˈ به مردم می دهد

رییس جمهوری در ادامه درباره مشکلات سد گُتوند نیز گفت: از ابتدای دولت یازدهم، نگران مشکلات ایجاد شده در این سد بودیم از این رو با وزیر نیرو هماهنگ شده تا مشکلات این سد برطرف شود.

روحانی یادآورشد: متاسفانه سدی که باید برای مردم مایه امید باشد عامل نگرانی شده است.

وی تاکید کرد: دستور بررسی دقیق مشکلات این سد را می دهم تا گزارش دقیقی از آن تهیه و به مردم ارایه شود. از سوی دیگر تلاش می کنیم راه حل های موجود و ممکن را بیابیم تا نگرانی مردم برطرف شود.

رییس دولت یازدهم ضمن تشکر از مهمان نوازی مردم این استان، گفت: تمام موارد مطرح شده در این سفر را و همچنین قول هایی که داده ام با تمام جدیت پیگیری می کنم. زیرا اگر قولی داده شده بر مبنای کار کارشناسی بوده است از این رو قابل تحقق خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه موارد اعلام شده برای آبادانی این استان را عملیاتی کنیم، گام بزرگی برای توسعه استان برداشته می شود اما توسعه اصلی استان به دست مردم است. آنها باید به صحنه بیایند و سرمایه گذاری و تلاش کنند.

رییس جمهوری افزود: ارتباط من با مردم خوزستان همیشگی و پیوسته خواهد بود و دیدگاه های آنها از طریق نمایندگان مجلس، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان به من منتقل می شود.

کد N63325

وبگردی