آفتاب
یک استاد حوزه:

با وحدت می‌توان در مقابل هرگونه هجمه و تعارض ایستاد

با وحدت می‌توان در مقابل هرگونه هجمه و تعارض ایستاد

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اندیشه وحدت میان مذاهب اسلامی جزء مبانی و از اقتضائات گوهر اسلام است نه یک استراتژی موقت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایر ان (ایسنا)، با بیان این‌که «وحدت اسلامی یک ضرورت عقلی و یک حقیقت دینی است»، اظهار کرد: وحدت از یک منطق عقلی برمی‌خیزد. هر انسان فکوری می‌پذیرد که با وحدت می‌توان در مقابل هرگونه هجمه و تعارض ایستاد. به ویژه آنجا که اشتراکات، مبانی، اصول و اهداف فراوانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: مسلمانان امروز بیش از گذشته نیازمند وحدت هستند و امت مسلمان باید بداند با اتکا بر وحدت می‌توان از تمدن فراگیر غرب گذر کرد و تمدن اسلامی را همچون گذشته احیاء کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «از طریق یک سری اصول می‌توانیم به وحدت برسیم» گفت: ابتدا باید بدانیم که وحدت یک استراتژی و انتخاب سیاسی کوتاه مدت نیست که تنها به منظور تقابل با دشمنان اسلام توجیه پذیر باشد.

حسینی تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم به وحدت برسیم باید آسیب‌ها را بشناسیم و اصول و مبانی وحدت را بیابیم. در این راستا، قرآن و سیره معصومین کارگشاترین رمز وحدت اسلامی است. در آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید: همگی به ریسمان خدا قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت‏، چنگ زنید، و پراکنده نشوید!

وی ادامه داد: قرآن افزون بر دعوت مسلمانان به وحدت و همبستگی، تمام ادیان آسمانی را به وحدت فرا می‌خواند. در سوره آل‌عمران آیه 64 وارد شده که " ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم‏.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: توحید، نبوت، قیامت باوری و بسیاری از باورهای مشترک اسلامی از دیگر عناصر وحدت بخش میان مسلمانان است که می‌توانند ریسمانی باشند که برای وحدت باید به آن‌ها چنگ بزنیم. سیره، سنت و رفتار پیامبر و امامان معصوم از دیگر عوامل مهم در راستای تحقق وحدت است که باید به مثابه فصل‌الخطاب در دستور زندگی سیاسی و اجتماعی امت اسلامی قرار گیرد.

حسینی گفت: مهم‌ترین آسیب‌ها و موانع وحدت را باید جزم اندیشی، حق انگاری افراطی و بیش از آن سیاست‌های تفرقه انگیز دشمنان اسلام دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: مبانی اندیشه‌های اومانیستی، لیبرالیستی و نگاه رایج جهان غرب به دین و مفاهیم قدسی می‌تواند آسیب مهمی برای وحدت محسوب شود.

انتهای پیام

کد N63174

وبگردی