آفتاب

کشتی نظامی انگلیس به کاروان حمل مواد شیمیایی سوریه می پیوندد

کشتی نظامی انگلیس به کاروان حمل مواد شیمیایی سوریه می پیوندد

لندن - ایرنا - وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه با تشریح نقش این کشور در خلع سلاح شیمیایی سوریه، اعلام کرد: بزودی یک کشتی جنگی انگلیس به کاروان حمل مواد شیمیایی سوریه می پیوندد.

به گزارش ایرنا، ˈویلیام هیگˈ که در پارلمان انگلیس سخن می گفت، افزود: کشتی ˈایچ ام اس مونتروزˈ برای کمک به تامین امنیت انتقال نخستین محموله مواد شیمیایی سوریه بزودی به کشتی های دانمارکی و نروژی خواهد پیوست.

وی از روند خلع سلاح شیمیایی سوریه به عنوان یک نمونه موفق از همکاری های مستحکم بین المللی یاد کرد ولی در عین حال نسبت به چالش های پیش روی بحران سوریه هشدار داد.

وزیر خارجه انگلیس گفت: ما همچنین تجهیزات تخصصی در اختیار یک کشتی آمریکایی که قرار است بخشی از مواد شیمیایی سوریه را خنثی سازی کند، قرار خواهیم داد.

وی گفت: رژیم سوریه باید امکان انتقال هرچه سریعتر باقیمانده مواد شیمیایی آن کشور را به بنادر مربوطه فراهم کند تا اطمینان حاصل شود که همه این مواد تا پایان ماه ژوئن (اوایل تیرماه)، خنثی و نابود خواهند شد.

دولت انگلیس پیشتر نیز تایید کرده بود که بخشی از مواد شیمیایی سوریه برای خنثی سازی به این کشور منتقل می شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این باره گفت: ماموریت بین المللی برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه و کسب اطمینان نسبت به عدم تولید مجدد این گونه تسلیحات توسط آن کشور، اهمیت حیاتی دارد.

وی افزود: انگلیس به همراه کشورهای آمریکا، روسیه، چین، دانمارک، نروژ و فنلاند طی هفته ها و ماه های آینده در این ماموریت بین المللی نقش آفرینی خواهد کرد.

این سخنگو اعلام کرد: دولت انگلیس به عنوان بخشی از مشارکت خود در این برنامه، موافقت کرده است که 150 تن از مواد شیمیایی سوریه برای خنثی سازی و انهدام به این کشور منتقل شود.

وی گفت: این مواد با کشتی به یکی از بنادر انگلیس منتقل خواهد شد تا در دو سایت تجاری(غیرنظامی) کشور و به شیوه سوزندان، نابود شود.

اروپام**345
کد N58014

وبگردی