آفتاب

محقق صربستانی: تصویب پیشنهاد ایران برای جهان عاری از خشونت پیروزی اخلاق بود

محقق صربستانی: تصویب پیشنهاد ایران برای جهان عاری از خشونت پیروزی اخلاق بود

بلگراد- ایرنا- محقق و استاد دانشگاه صربستان گفت : تصویب پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران باعنوان دنیای عاری ازخشونت و افراط گرایی در مجمع عمومی سازمان ملل پیروزی دیپلماسی اخلاق مدار ایران است.

زوران میلوشویچ روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد با اشاره به اینکه تا کنون اسناد زیادی در سازمان ملل تصویب شده که طیف وسیعی از آنها در رابطه با مسایل اخلاقی است، افزود: ابتکار ریاست جمهوری ایران که نویدی برای تمامی ملت ها در اقصی نقاط جهان محسوب می شود، درهمین حال ندایی برای لزوم نظام جدید جهانی است.

وی افزود: روشن شدن حقانیت کشورها و برقراری عدالت و تلاش مستمر برای اجرای ابتکارهایی که تضمین کننده صلح درجهان هستند و همچنین سهیم بودن کشورها در حل و فصل مسایل جهانی از ضرورت های دنیای امروز به شمار می آیند که باید بر روی آنها کار کرد.

وی در این رابطه به ضرورت تغییرات اساسی در ساختار شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این نهاد بین المللی کاملا از چارچوب وظایف خود که برقراری صلح و کمک به ملت هایی است که تحت ظلم و ستم هستند کاملا دور و به یک دادگاه بین الملل تبدیل شده است که بدون اسناد واقعی کشورها را محاکمه می کند.

وی که نویسنده کتاب های متعدد در رابطه با تحولات بین المللی است، گفت: متاسفانه برخی کشورهای غربی با استفاده از قدرت های سیاسی، نظامی و مالی خود، نظام جهانی را به بی راهه برده اند و سیاست های خود را بر جهان تحمیل می کنند که حاصل چنین اقدام هایی قربانی میلیون ها نفر و ویرانی کشورها است.

پرفسور میلوشویچ با تاکید بر حمایت اکثریت قاطع کشورها از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: چنین حمایت راسخ کشورها نه تنها حقانیت ایران در صحنه بین المللی را ثابت می کند، بلکه دلیلی بر سیاست های اشتباه برخی از کشورها در اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران است.

پرفسور صرب اعمال تحریم بر کشورها را در تضاد با حقوق بین المللی و قوانین حقوق بشر دانست و گفت: تحریم نوعی خشونت محسوب می شود که قربانیان چنین سیاستی مردم هستند.

وی همچنین اشاره کرد: هیچ خشونت و یا افراط گرایی که موجب از بین بردن مردم و یا ویرانی کشورها می شود را نمی توان با هیچ دلیلی توجیه کرد و تمامی این خشونت ها و حمایت و یا تربیت کردن تروریست ناشی از منافع سیاسی و یا اقتصادی برخی از کشورها است.

وی در پایان گفت: ایران کشوری با فرهنگ و تمدن غنی است که در مبارزه با خشونت و افراط گرایی پیشرو است و تا کنون پیشنهادهای مختلفی را در این رابطه ارائه داده است که می بایستی حمایت و عملی شوند.

اروپام**2061** 1064
کد N57270

وبگردی