آفتاب

اداره امنیت مصر دستور شلیک به اخلال گران در همه پرسی قانون اساسی را صادر کرد

اداره امنیت مصر دستور شلیک به اخلال گران در همه پرسی قانون اساسی را صادر کرد

تهران- ایرنا- منابع امنیتی و ارتش مصر اعلام کردند به نیروهای امنیتی دستور شلیک فوری به سمت اخلالگران در همه پرسی قانون اساسی مصر داده شده است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه ˈعکاظˈ چاپ عربستان ، نیروهای امنیتی و ارتش مصر ،دستور شلیک به اخوان المسلمین و دیگر جریان های هم پیمان آنها را که قصد برهم زدن همه پرسی قانون اساسی را دارند صادر کرده است.

قرار است مصر همه پرسی درباره قانون اساسی تدوین شده از سوی دولت نظامی برگزار کند، این ششمین باری است که مصری ها از زمان سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور برکنار شده این کشور در سال 2011 به پای صندوق رای می روند.

بیش از 52 میلیون مصری واجد شرایط شرکت در این همه پرسی دو روزه هستند که قرار است روز سه شنبه (24 دی ) آغاز شود.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، رییس ارتش مصر از مصری ها حمایت از این قانون اساسی بازنویسی شده را خواستار شده است.

طبق قانون اساسی جدید تشکیل احزاب سیاسی مذهبی ممنوع شده است.

سیسی همچنین از مردم مصر خواست «به صورت یکپارچه» در همه پرسی قانون اساسی این کشور شرکت کنند، این همه پرسی را «گام نخست» در اجرای نقشه راه برای گذار سیاسی دانست که مورد نظر حاکمان مصر با حمایت ارتش است .

بر اساس این نقشه راه، همه پرسی قانون اساسی مقدمه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اواسط سال جاری میلادی خواهد بود.

خشونت ها و ناآرامی ها در مصر از 3 ژوئیه (12 تیر) پس از آن آغاز شد که ارتش این کشور محمد مرسی را از ریاست جمهوری برکنار کرد و در پی آن قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و مجلس سنای این کشور را منحل کرد.

از آن زمان تظاهرات ضد دولتی در سراسر مصر با وجود سرکوب شدید اخوان المسلمین و طرفداران مرسی ادامه دارد.

طرفداران رییس جمهور سابق خواستار تحریم همه پرسی قانون اساسی جدید شده اند.

جنبش جوانان 6 آوریل مصر در 8 ژانویه با تحریم این همه پرسی بر فراهم نبودن شرایط لازم برای برگزاری روند عادلانه انتخابات تاکید کرد.

ائتلاف ضد کودتا به رهبری اخوان المسلمین ماه گذشته انتخابات مصر را تحریم و اعلام کرد تظاهراتی را علیه این همه پرسی سازمان دهی خواهد کرد.

مترجمام** 1453 *1446
کد N56815

وبگردی