آفتاب

مصباحی‌مقدم:اقتصاد اسلامی به کاری جدی نیاز دارد

مصباحی‌مقدم:اقتصاد اسلامی به کاری جدی نیاز دارد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در عرصه پرداختن به حوزه عرفان اقتصاد اسلامی، با وجود همه محدودیت‌ها، تاکنون کارهای خوبی انجام شده ولی در این عرصه، نیازمند کاری جدی هستیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در آیین اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان که عصر امروز شنبه در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه من برای اقتصاد اسلامی حوزه‌هایی را قائل هستم، اظهار کرد: یکی از آنها «فلسفه و روش‌شناسی» است که برخی در این عرصه به خوبی کار کردند و باید دانست که این حوزه کلید ورود به مباحث اقتصاد اسلامی است.

وی افزود: «حوزه مکتب اقتصاد» نیز یکی دیگر از آن موارد است و کاری که شهید صدر انجام داده و مایه فخر علمای شیعه در میان علمای اسلام است، از جمله کارها در این حوزه از اقتصاد است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: «نظام اقتصادی اسلام» نیز یکی از حوزه‌هایی است که من برای اقتصاد اسلامی قائل هستم و همان مکتب اقتصادی به شکل تحقق یافته و نهادینه شدن آن در جامعه است.

مصباحی‌مقدم گفت:همچنین «حوزه علم اقتصاد» حوزه دیگری از اقتصاد اسلامی است که برخی این پرسش را مطرح کردند که آیا اسلام هم می‌تواند در این حوزه ورود پیدا بکند و در این زمینه شهید صدر می‌فرماید آنچه که به عنوان علم اقتصاد به وجود آمده، بر بستر مکتب اقتصادی و سرمایه‌داری است به این شکل که اول سرمایه‌داری به وجود آمده و سپس این علم براساس آن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه «فقه اقتصادی» یکی دیگر از آن حوزه‌ها است، ادامه داد: البته نباید به بهانه پرداختن به فقه اقتصاد،مسائل مختلف اقتصادی را از منظر فقه تبیین کنیم که در این صورت به آنچه که مدنظرمان است، نمی‌رسیم، بلکه مقصود از فقه اقتصادی، بحثی میان رشته‌ای با توجه به هم فقه و هم اقتصاد است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید دانست برخی کتب ما مانند «مکاسب» فقه است و نه اقتصاد و بحثی میان رشته‌ای نیست.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اندیشه‌های اقتصادی اندیشمندان اسلام،از دانشمندانی چون ابن خلدون و ابن مسکویه نام برد و گفت: همچنین برخی دیدگاه‌های غزالی و برخی از نظریات تعدادی از فراسفه را می‌توان از جمله اندیشه‌های اقتصادی اندیشمندان اسلامی عنوان کرد.

وی به عنوان هفتمین حوزه از حوزه‌هایی که برای اقتصادی اسلامی قائل است، از «مطالعات در مورد تحولات اقتصاد در تاریخ اسلام و جهان» یاد کرد و گفت: از این طریق گزارشی از تحولات اقتصادی در برهه‌ای از زمان را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب بزرگترین فعالیت‌ها در حوزه مطالعه اقتصاد اسلامی در حوزه بانکداری اسلامی و مکتب اقتصاد اسلامی رخ داده است و با همه عدم حمایت‌ها از پژوهش و آموزش در عرصه اقتصاد اسلامی صدها کتاب و پایان‌نامه در این عرصه چه در داخل و چه در خارج از کشور تدوین و منتشر شده و در صورت مراجعه به این آثار با انبوهی از اینگونه کتب و دیگر آثار روبه‌رو خواهیم شد.

مصباحی‌مقدم گفت: البته نسبت به آنچه که میسور و مقدور بوده، در برابر آنچه که در صورت وجود حمایت‌ها می‌توانست انجام شود، بسیار اندک است.

وی اظهار کرد: من در کارگروه اقتصاد شورای تدوین علوم انسانی به همراه جمعی از صاحبنظران به تدوین سرفصل‌ها در حوزه اقتصاد با رویکرد اقتصاد اسلامی مشغول هستیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:برای پرداختن به اقتصاد اسلامی نیازمند کاری جدی هستیم.

مصباحی‌مقدم اظهار کرد: در 20 سال پیش طی نامه‌ای به رهبری پیشنهاد تشکیل مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی تحت نظر رهبری را به ایشان پیشنهاد دادم و این مهم می‌تواند در شورای تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: به نظر من باید از مطالعات مختلف در عرصه اقتصاد اسلامی به صورت جدی حمایت کرد و از افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، نام برده شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان گفت: انصافا ایشان کارهای خوبی دارند و فردی دست به قلم هستند، محصول کار خود را خیلی سریع ادامه می‌دهد و کارهایشان روز به روز پخته‌تر می‌شود.

انتهای پیام

کد N53687

وبگردی