آفتاب

400 مایل از خاورمیانه در کنترل القاعده است

400 مایل از خاورمیانه در کنترل القاعده است

طبق گزارش‌های رسانه‌های عربی و انگلیسی و وب‌سایت‌های افراطیون، القاعده در حال حاضر بیش از 400 مایل از نواحی خاورمیانه از حلب سوریه تا فلوجه در مرکز عراق را در دست دارد که این بیشترین میزان نواحی تحت کنترل القاعده از زمان تشکیل آن است.


 




به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، ایمن الظواهری، رهبر القاعده در سال 2001 در نگارش شرح زندگانی خود با عنوان، "شوالیه‌هایی زیر پرچم پیامبر" نوشته بود که هدف اصلی القاعده، همیشه جایگزین کردن همه رژیم‌های عربی با مدل حکومتی طالبان در افغانستان بوده است.





اکنون به نظر می‌رسد که با کنترل فلوجه و بخشی از رمادی در استان الانبار عراق، ظواهری بیش از هر زمانی به هدف خود نزدیک شده است.





دولت اسلامی عراق و شام که یک گروه افراطی مرتبط با القاعده است، کنترل بخش‌های زیادی از نواحی حلب و ادلب سوریه را نیز در دست دارد و از ماه اوت شروع به تبلیغ تفسیر القاعده از اسلام در این نواحی کرده است.





علاوه بر این‌ها، گروه النصره نیز کنترل تقریبا 12 شهر سوریه را در اختیار داشته و در این مناطق چیزی شبیه یک دولت را به وجود آورده است.





به طور کلی گروه‌های مرتبط با القاعده در حال حاضر کنترل بیشتر نواحی شمالی، شمال غربی و بخش‌هایی از شرق سوریه را در مجاورت استان الانبار که تقریبا یک سوم خاک عراق است، در اختیار دارند.





این در حالی است که بسیاری از سوری‌ها با بسط القاعده در کشورشان مخالفند. در روزهای اخیر دولت اسلامی عراق و شام با ائتلافی از شورشیان سوری درگیری‌های داشته‌اند و به دنبال آن برخی شهرهای کلیدی از کنترل این گروه افراطی خارج شدند.





صدای روسیه نوشته است: هر چند که رقابت شورشیان سوریه با یکدیگر برای سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نشانه خوبی نیست، اما می‌تواند به آمریکا راه کمک کردن به گروه‌های "میانه‌روتر" شورشی را نشان دهد.





این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که آمریکا هر کاری را برای کمک به دولت عراق در مبارزه با القاعده خواهد کرد اما تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در این کشور مستقر نخواهند شد.







انتهای پیام




کد N53128

وبگردی