آفتاب

تحلیلگر مباحث سیاسی ترکیه : معادلات به ضرر جماعت گولن است

تحلیلگر مباحث سیاسی ترکیه : معادلات به ضرر جماعت گولن است

آنکارا- ˈروشن چاکرˈ کارشناس و تحلیلگر مباحث سیاسی خاورمیانه با دیدگاه های نزدیک به محافل اسلامی ترکیه می گوید : در حال حاضر معادلات به ضرر جماعت ˈ گولنˈ در ترکیه در حال تغییر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، وی امروز در مقاله ای در روزنامه ˈوطنˈ چاپ ترکیه با اشاره به اینکه در جنگ بین حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و ˈجماعت گولنˈ در روزهای نخست ، حزب حاکم متحمل ضرباتی شد و جماعت گولن پیروز میدان بود نوشت : با گذشت چند هفته در حال حاضر معادلات به ضرر جماعت گولن در حال تغییر است.

چاکر با اشاره به متوقف کردن یک تریلر حامل سلاح به مقصد سوریه در استان حاتای در روزهای نخست سال جاری میلادی نوشت: این مساله نشانگر آن بود که جنگ بین جماعت گولن و دولت آنکارا تنها منحصر به ادعاهای فساد مالی نیست و ابعاد بسیار جدی بین المللی نیز دارد.

عملیات متوقف کردن تریلر حامل مهمات و سلاح به مقصد سوریه در حاتای عملیاتی علیه دولت آنکارا در صحنه بین المللی خصوصا در مورد مساله سوریه و در دورانی که دولت آنکارا بدلیل سیاستهای ضد سوریه ای خود در انزوا قرار گرفته است ،بود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان اطلاعات ترکیه در صدر نهادهای وابسته به دولت آنکارا که بدلیل سیاستهای این دولت در تیررس انتقادهاست، قرار دارد می نویسد: بنیاد حق و آزادی های انسانی نزدیک به دولت آنکارا که برگزار کننده برنامه حرکت کشتی مرمره آبی به نوار غزه بود و از بزرگترین هماهنگ کنندگان کمک به سوریه است نیز در عملیات متوقف کردن تریلر به مقصد سوریه در تیررس قرار داشت و جماعت گولن با اجرای عملیات یاد شده، سازمان اطلاعات ، دولت آنکارا و بنیاد حق و آزادیهای انسانی را هدف قرار داد.

به نوشته چاکر نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه با پشتیبانی دولت آنکارا اجازه بازرسی از این تریلر را به دادستان حاتای ندادند ولی موفق به ممانعت از پخش شایعه های مختلف در زمینه محموله سلاح و مهمات در این تریلر نشدند.

چاکر با اشاره به اینکه آغاز عملیات علیه فساد و ارتشا در ازمیر در چند هفته گذشته دومین ضربه به دولت آنکارا بود ، نوشت: متعاقب این عملیات دولت مجددا روسای پلیس را برکنار و به تحقیقات ضربه زد ولی مانع از نارضایتی افکار عمومی در مورد مداخله دولت در امور قضایی نشد.

به نوشته این نویسنده این وضعیت در مورد شورای عالی قضات و دادستانها نیز صدق می کند و طرح پیشنهادی حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در مورد این شورا و نظارت وزیردادگستری بر شورا دیدگاه مردم ترکیه در مورد مداخله دولت در امور قضایی را شدت بخشیده است.

به نوشته چاکر، برکناری ˈ ذکریا اوزˈ کفیل سردادستان استانبول و آغاز کننده عملیات فساد و ارتشا و متعاقب آن سخنان تند اردوغان و مسوولین دولتی ترکیه علیه وی و تلاش برای سیاه نمایی وی و در بعد از آن سخنان اوز مبنی بر اینکه اردوغان شخصا از وی خواستار کناره گیری از پرونده تحقیقات شده و گفتن این نکته که اگر بلایی بر سر وی بیاید شهید خواهد بود؛ همگی ضربه ای به دولت بودند.

چاکر نوشت: بعد از آغاز عملیات فساد و ارتشا در 17 دسامبر ( 26 آذر )دولت آنکارا اقدام به برکناری روسای پلیس در شهرهای مختلف کرد و با روی کار آمدن ˈافکان آلاˈ به عنوان وزیر کشور جدید این مساله ابعاد گسترده تری بخود گرفت.

این نویسنده می نویسد: پاکسازی بوروکراتهای نزدیک به جماعت گولن از وزارتخانه های مختلف همانند وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت آموزش ملی چندان دور از انتظار نخواهد بود. حزب ˈعدالت و توسعهˈ به ویژه بعد از سال 2008 میلادی به بوروکراتهای نزدیک به جماعت گولن در ادارات دولتی بطور بسیار گسترده جای داده بود یعنی بوروکراتهایی که به دلیل نزدیکی به جماعت گولن در کادرهای دولتی قرار دارند امروز به دلیل مشابهی از کار برکنار می شوند.

به نوشته چاکر این تصفیه ها موجب تضعیف جماعت گولن در مقابل دولت آنکارا خواهد شد ولی گامهای دولت آنکارا در مسدود کردن منابع مالی جماعت گولن اهمیت بیشتری خواهد داشت و تلاش دولت در این زمینه آغاز شده است و این مساله موجب دوری ثروتمندان متمایل به جماعت گولن از این جماعت خواهد شد و این نیز سرآغاز روزهای سخت برای جماعت گولن خواهد بود.

خاورم**2012** 230 *1446
کد N52627

وبگردی