آفتاب
یک مقام آمریکایی مدعی شد :

ایران در ژنو2 شرکت نمی کند

ایران در ژنو2 شرکت نمی کند

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ایران نه به صورت رسمی و نه غیر رسمی در مذاکرات ژنو 2 شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالیم پست، این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در ادامه عنوان داشت : نظر به موضع ایران در مورد سوریه، نمایندگان این کشور در کنفرانس ژنو 2 نه به صورت رسمی و نه غیر رسمی شرکت نمی کنند.

این در حالی است که در هفته گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده بود شرکت ایران در حاشیه کنفرانس ژنو2 می تواند به پیشرفت آن کمک کند.

در همین رابطه "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با "فیصل مقداد"  معاون وزیر خارجه سوریه، با اشاره به موضع ثابت و قاطع ایران در مخالفت و بی‌معنی دانستن اعلام هرگونه پیش‌شرط برای حضور ایران در نشست ژنو 2 تاکید کرد: نقش و نفوذ ایران به عنوان بخش مهم و تاثیرگذار در روند حل و فصل مسائل و مشکلات در منطقه از جمله موضوع سوریه بر همگان روشن است و ایران براساس موضع اصولی خود از هیچ تلاشی برای کمک به حل و فصل بحران سوریه دریغ نخواهد کرد.

ظریف در  دیدار با فیصل مقداد با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی در خصوص حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و سوری- سوری و با اشاره به حساسیت و اهمیت روند تحولات جاری در منطقه، بر ضرورت همکاری و تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها بین دو کشور و دیگر کشورهای موثر و مهم در منطقه تاکید کرد.

در همین رابطه، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نیز در گفتگوی تلفنی هفته گذشته خود با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران، در خصوص اجلاس ژنو ۲ و تحولات مربوط به سوریه اظهار داشت: ایران به عنوان یک بازیگر اصلی باید در اجلاس حضور داشته باشد. ما هر گونه پیش شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم شرکایمان را در مورد حضور ایران قانع کنیم.

کد N51923

وبگردی