آفتاب

رییس دیوان عدالت اداری کشور: برخورد عقلانی با حوادث، وظیفه همه مسلمانان است

رییس دیوان عدالت اداری کشور: برخورد عقلانی با حوادث، وظیفه همه مسلمانان است

رییس دیوان عدالت اداری کشور، گفت: برخورد عقلانی با حوادث، وظیفه همه مسلمانان است تا از اختلاف و تفرقه در جامعه اسلامی جلوگیری شود.

رییس دیوان عدالت اداری کشور، گفت: برخورد عقلانی با حوادث، وظیفه همه مسلمانان است تا از اختلاف و تفرقه در جامعه اسلامی جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسگری (ع) اظهار کرد: امام حسن عسگری (ع) در سال 236 هجری در شهر مدینه متولد شدند و زمانی که 4 سال از سن مبارک‌شان گذشته بود، به همراه پدرشان امام هادی (ع) که به دستور متوکل از مدینه به سامرا تبعید شدند، به این مرکز نظامی آمدند و تا زمان شهادت نیز در همان جا بودند.

او افزود: علت تبعید به سامرا که یک محیط نظامی بود، ترس از ارتباط شیعیان با امام زمان خودشان بود و برای تحت نظر گرفتن هر چه بیش‌تر امام هادی (ع) و پس از آن، امام حسن عسگری(ع) این اقدام صورت گرفت.

منتظری تصریح کرد: امام حسن عسگری (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سن 22 یا به نقلی 23 سالگی به امامت رسیدند و نیمی از مدت 6 سال امامت خود تا زمان شهادت را در زندان و مابقی را نیز در سامرا و تحت نظر ماموران بودند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: امام حسن عسگری (ع) به دلیل نظارت شدیدی که از سوی حاکمان بنی‌امیه برایشان بود، نتوانستند به حج مشرف شوند، این در حالی است که یکی از معجزات ایشان طی‌الارض و رفتن به گرگان بود که در آن زمان جرجان نام داشت و در حضور شیعیان مسایل و مشکلات آن‌ها را طرح و بررسی کردند که افراد با رجوع به کتب تاریخی موثق و معتبر می‌توانند اطلاعات کامل این سفر را مورد مطالعه قرار دهند.

منتظری با بیان این که ارتباط کم امامان هادی (ع) و حسن عسگری (ع) با مردم به نوعی زمینه‌سازی برای پذیرش امام غایب در جامعه بود، خاطرنشان کرد: این ارتباطات محدود بخشی به دلیل سخت‌گیری‌های نظامی حاکمان جور زمان بود و بخشی نیز برای آماده‌سازی اذهان عمومی جامعه برای پذیرش امام غایب در جامعه و زمینه‌سازی برای امامت امام دوازدهم، حضرت مهدی (عج) بوده است.

رییس دیوان عدالت اداری کشور، گفت: یکی از مواردی که موجب نگرانی امام حسن عسگری (ع) را فراهم کرد، بروز اختلافات اعتقادی و یا طرز تفکر و گرایشات مختلف در پی گسترش شیعیان در بلاد مختلف اسلامی بود.

وی با بیان این که این اختلاف نظرها را در جامعه امروز نیز می‌توان دید، تصریح کرد: این اختلاف‌نظرها و تفاوت دیدگاه‌ها در جامعه اسلامی اگر به درستی هدایت نشود موجب بروز شکاف و حتی درگیری در جامعه اسلامی خواهد شد که به صلاح جامعه اسلامی نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به سخنی از امام حسن عسگری (ع) تاکید کرد: این امام می‌فرمایند که خداوند، قرآن و پیامبران را برای هدایت انسان‌های متعقل و فهیم نازل کرده است، بنابراین وظیفه همه افراد بشری، تعقل بر اساس اصول عقلی و انتخاب بهترین راه با تمسک به قرآن و اصولی است که مورد تاکید پیامبران و ائمه بوده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: امام حسن عسگری (ع) مردم جامعه را در سه گروه تقسیم‌بندی کرده بودند که این سه گروه را در جوامع امروز نیز شاهد هستیم که گروه اول مردمی هستند که در مسیر مستقیم حرکت می‌کنند. گروه دوم مردمی هستند که موج سوارند و با سوار شدن بر حوادث و جریان‌های جامعه حرکت می‌کنند و از خود اراده و هدف مشخصی ندارند که سرانجام این افراد شکست است و گروه سوم نیز کسانی هستند که شیطان بر آن‌ها چیره شده و از همه ابزارهایی که در اختیار دارند با دادن رنگ و لعاب دینی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند.

منتظری با تاکید بر این که امام حسن عسگری (ع) وظیفه افراد را مشخص کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تمسک به مسیر اسلامی و برخورد عقلانی وظیفه همه مسلمین است که در جامعه امروز با رعایت این نکات و حرکت در مسیری که امام خمینی(ره) مشخص کرده‌اند، می‌توان در برابر استعمارگران و در رأس آن‌ها آمریکا و اسراییل غاصب، پیروز نهایی میدان شد.

انتهای پیام

کد N51116

وبگردی