آفتاب
تحولات آسیا/

احضار ملوانان ایتالیایی به دادگاه هند/ تصمیم اندونزی برای خرید جنگنده های روسی

احضار ملوانان ایتالیایی به دادگاه هند/ تصمیم اندونزی برای خرید جنگنده های روسی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: احضار ملوانان ایتالیایی به دادگاه دهلی نو، حمایت اندونزی از فلسطین و تصمیم اندونزی برای خرید جنگنده های روسی از جمله خبرهای مربوط به شرق قاره آسیا به شمار می روند.

بنگلادش

خبرگزاری فرانسه با اشاره به افزایش ناآرامی ها در بنگلادش گزارش داد که در پی بازداشت چهار نفر از شخصیت های برجسته اپوزیسیون بنگلادش، خالده ضیاء رهبر معترضان با متهم کردن شیخه حسینه به "قتل دموکراسی" خواستار کناره گیری نخست وزیر و برگزاری انتخابات دوباره شد.

این رسانه غربی از ادامه از کشته شدن 626 نفر در جریان ناآرامی ها در بنگلادش، حمله به حوزه‌های رای‌ گیری و آتش زدن آنها خبر داد.

با وجود آنکه خالده ضیاء مشارکت پایین مردم را به "انقلاب خاموش" تشبیه کرده است نخست وزیر پیروزی حزب عوامی لیگ را اخلاقی و قانونی خوانده است.

با وجود آنکه آمریکا و انگلیس در ادامه دخالت های خود در امور داخلی مسائل کشورهای دیگر خواستار برگزاری انتخابات مجدد شده اند، بان کی‌ مون دبیرکل سازمان ملل بر لزوم از سرگیری مذاکرات و دستیابی طرفین به راه حل سیاسی تاکید کرده است.

اندونزی

به نوشته رویترز، وزارت دفاع اندونزی همچنین امروز چهارشنبه از تصمیم این کشور برای تعویض جنگنده‌ های اف-5 Tiger فرسوده با جنگنده‌ های سوخو-35 ساخت روسیه و خرید 16 فروند جنگنده مدرن سوخوی روسی برای نیروی هوایی خبر داد.

خبرگزاری رسمی اندونزی نیز می نویسد که مارتی ناتالگاوا وزیر خارجه این کشور در تشریح برنامه های سال 2014 اندونزی اعلام کرد این کشور در سال جاری از فلسطین بیشتر حمایت می کند و این موضوع را با صراحت در دومین همایش همکاری بین کشورهای آسیای شرقی برای توسعه فلسطین در ماه فوریه اعلام می کند.

مارتی ناتالگاوا در ادامه بر حل دپیلماتیک و انجام گفتگوهای مسالمت آمیز برای پایان دادن به خشونت های سوریه تاکید کرد.

هند

رسانه ها همچنین از احضار دو ملوان ایتالیایی به دادگاهی در دهلی نو خبر دادند که به اتهام قتل دو ماهیگیر هندی در فوریه 2012 در ساحل کرلا در جنوب هند بازداشت شده و هم اکنون به قید وثیقه آزاد شده و در سفارت ایتالیا در دهلی نو زندگی می کنند.

درحالیکه ملوانان تاکید کردند ماهیگیران را با دزدان دریایی اشتباه گرفته اند، دهارمش شارما قاضی جلسه ویژه دادگاه هند خواستار حضور ماسیمیلیانو لاتوره و سالواتوره گیرون در دادگاه شده است.

احضار این افراد به دادگاه درحالیست که با وجود دادن اجازه برای سفر ملوانان به ایتالیا برای شرکت در انتخابات و بازگشت به دهلی نو تا 22 مارس به هند، عدم بازگشت این افراد باعث تیرگی روابط دو کشور شده است.

کد N48873

وبگردی