آفتاب

نویسنده ترکیه ای :اردوغان ارتش را دوباره به صحنه سیاست ترکیه بازمی گرداند

نویسنده ترکیه ای :اردوغان ارتش را دوباره به صحنه سیاست ترکیه بازمی گرداند

آنکارا- ˈحسن جمالˈ روزنامه نگار و نویسنده ترکیه ای روز چهارشنبه در مطلبی نوشت که ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه ارتش را مجددا به صحنه سیاست ترکیه باز می گرداند.

به گزارش ایرنا ، وی در مقاله ای در پایگاه اینترنتی ˈتی24ˈ ترکیه با اشاره به سخنان ˈیالچین آکدوغانˈ مشاور عالی نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه علیه ˈ ارتش ملیˈ ترکیه توطئه کردند و متعاقب آن سخنان اردوغان در باره اینکه مسیر تجدید دادرسی در دعاوی براندازی را برای ارتشیان بازخواهد کرد، نوشت : نخست وزیر ترکیه از متهمان براندازی دولت آنکارا حمایت کرده و بطور غیرمستقیم به نظامیان ترکیه می گوید ˈ من خوب هستم ولی جماعت گولن با تشکیل دولت موازی علیه ارتش ملی دست به اقدام زده بودˈ.

جمال نوشت: نخست وزیر ترکیه در پی عملیات علیه فساد و ارتشاء که در 17 دسامبر در استانبول آغاز شد به تلاش افتاده و در پی نشان دادن تغییر مواضع خود است .

به نوشته این نویسنده ،برخی گروه ها در داخل ارتش ترکیه از روند 28 فوریه و کودتای سفید علیه ˈنجم الدین اربکانˈ نخستین نخست وزیر اسلامگرای این کشور در پی انجام یک کودتای مستقیم بودند و به تلاش های خود در این زمینه حتی بعد از بدست گرفتن قدرت توسط حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ نیز ادامه دادند و به تلاشهای براندازی دولت تحت عناوین ˈارگنه کنˈ ؛ ˈپتک آهنینˈ و ˈ دختر موطلاییˈ ادامه دادند.

این روزنامه نگار نوشت : اردوغان با نادیده گرفتن تمامی این مسایل در حال حاضر توسط مشاور عالی خود از توطئه بر علیه ˈارتش ملی ˈ برای نجات خود و کشاندن نظامیان به صف حزب حاکم سخن می گوید.

نخست وزیر ترکیه برای فراموش کردن تحقیقات فسادمالی و ارتشاء سعی در قرارگرفتن درصف آنانی که علیهˈاراده ملیˈ توطئه کرده بودند،است.

به نوشته این روزنامه نگار،گشوده شدن راه مجدد مداخله نظامیان درصحنه سیاسی ترکیه یک راه خطرناک است که با گشوده شدن آن از سوی اردوغان وی در چاهی که خود کنده خواهد افتاد.

خاورم**2012** 230**1856
کد N48851

وبگردی