آفتاب

حمله وزیر دفاع سابق آمریکا به کاخ سفید

حمله وزیر دفاع سابق آمریکا به کاخ سفید

"رابرت گیتس" با انتشار کتابی در خصوص خاطرات دوران وزارت خود در پنتاگون استراتژی های نظامی کاخ سفید بویژه در خصوص افغانستان را به باد انتقاد گرفته و رئیس جمهور آمریکا و معاون وی را به ناکارآمدی در این خصوص متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، "رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق آمریکا در این کتاب که "وظیفه: خاطرات یک وزیر در جنگ" نام دارد به صراحت از استراتژی نظامی "باراک اوباما" در افغانستان انتقاد کرده و می نویسد که اوباما اعتقادی به این استراتژی نداشت و بجای آنکه در مورد طرح افزایش نیرو برای پایان دادن به بحران تمرکز کند بر طرح خروج از افغانستان تمرکز داشت.

رابرت گیتس که در دور دوم ریاست جمهوری جرج بوش و دور اول وزارت اوباما وزیر دفاع آمریکا بود در بخش دیگری از کتاب خود می نویسد که اوباما اعتمادی به فرماندهان نظامی خود نداشت و با بی میلی در مورد اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان برای احیای طرح جنگ با طالبان سخن می گفت.

گیتس در این کتاب همچنین تاکید می کند که در مورد حمایت اوباما از ارتش تردیدی ندارد اما معتقد است که به عملیات ارتش در افغانستان اعتقادی نداشته است.

بر اساس این گزارش، گیتس در کتاب خود علاوه بر اوباما، "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا را نیز مورد انتقاد قرار داده و به صراحت اعلام می کند که بایدن اطلاع خاصی در مورد تحولات بین المللی ندارد و در طول چهار دهه گذشته در این حوزه اشتباهاتی را داشته است.

این انتقاد در حالی است که بایدن تا پیش از انتخاب به عنوان معاون اول رئیس جمهور، برای چندین سال ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده داشت و از او به عنوان یکی از کارشناسان اصلی حوزه سیاست خارجی در آمریکا یاد می کنند.

کد N47937

وبگردی