آفتاب

انگلیس صد سال پس از جنگ جهانی اول هنوز درگیر میراث آن است

انگلیس صد سال پس از جنگ جهانی اول هنوز درگیر میراث آن است

سال 2014 میلادی برای انگلیس سال یادآوری‌ خاطرات جنگ جهانی اول و بیانگر آن است که این کشور همچنان درگیر میراث برجای مانده از جنگ سال 1914 است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنوز در انگلیس مناقشاتی درباره میهن پرستی، مسئولیت تاریخی و شایعاتی درباره آموزش تاریخ وجود دارد به طوری که "مایکل گاو"، وزیر آموزش انگلیس در مقاله‌ای که برای روزنامه دیلی میل نوشته عنوان کرده که سریال تلویزیونی "افعی سیاه" و سایر سریال‌های هجوآمیز ساخته شده درباره جنگ جهانی اول که در آن بیش از هشت میلیون سرباز کشته و میلیون‌ها غیرنظامی جان باختند، یک "برنامه مزخرف" است و سریال‌هایی از این دست سرشار از اشتباهات فاجعه آمیزی است که توسط یک فرد نامربوط و ناآگاه ساخته شده است.

فصل اول این سریال که حالا "روآن اتکیسنون"، بازیگر معروف انگلیسی ملقب به "مستر بین" در آن بازی می‌کند، در سال 1989 میلادی از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد. اگرچه این سریال با استقبال گسترده‌ای از مردم بریتانیا مواجه شده اما دولت لندن و همچنین وزیر آموزش انگلیس هم‌چنان علاقه‌ای به آن ندارند.

وزیر آموزش انگلیس در مقاله خود در روزنامه دیلی میل نوشت که این سریال یک عامل برای معرفی غلط آنچه که اتفاق افتاده محسوب می‌شود و باعث بی‌اعتبار کردن ارزش‌هایی چون میهن پرستی، عزت و افتخار و دلاوری می‌شود.

وی برخلاف نظر برخی مورخان که درباره عامل آغاز جنگ اختلاف نظر دارند، افزود: جنگ جهانی اول تنها به خاطر جنگ طلبی و رفتار خصمانه آلمان به راه افتاد و جامعه بین‌المللی را درگیر کرد.

در همین حال اظهارات وزیر آموزش انگلیس از سوی تونی رابینسون، بازیگر دیگر این سریال تلویزیونی و فعال مشهور حزب مخالف کارگر مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری اسکای نیوز با اعلام اینکه سریال "افعی سیاه" دیدگاه کودکان را درباره جنگ جهانی اول شکل می‌دهد، گفت: من فکر می‌کنم که وزیر آموزش تنها یک اشتباه مرتکب شده باشد. آموزگاران از این سریال به عنوان یک وسیله آموزشی در مدارس در کنار گردش و بردن دانش آموزان به مناطق جنگی فلاندرز، ‌منطقه‌ای که هم اکنون میان بلژیک، فرانسه و هلند تقسیم شده و در خلال جنگ‌ جهانی اول صحنه درگیری‌های مداوم بود و خواندن اشعار مرتبط استفاده می‌کنند.

همچنین سخنگوی آموزش حزب کارگر، وزیر آموزش انگلیس را به تلاشی احمقانه برای از میان برداشتن لحظه‌ای برای مناظره محترمانه و اثرگذار در جامعه متهم کرد.

انتهای پیام

کد N47655

وبگردی