آفتاب
تحولات هند/

آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای/ انتقاد دهلی نو از نخست وزیر ژاپن

آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای/ انتقاد دهلی نو از نخست وزیر ژاپن

آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، کشته شدن 9 نفر بر اثر آتش سوزی در بمبئی و انتقاد دهلی نو از نخست وزیر ژاپن از جمله خبرهای مرتبط با هند به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری هند گزارش داد که این کشور یک موشک زمین به زمین موسوم به پریتوی 3 با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را در منطقه اودیشا با موفقیت آزمایش کرد.

بر اساس این گزارش هند پیشتر در دسامبر گذشته موشک پریتوی 2 را با موفقیت آزمایش کرده بود.

ارتش هند اعلام کرد که موشک پریتوی 3 دارای برد 350 کیلومتری با قابلیت حمل کلاهک هسته ای بوده و یک تن وزن دارد.

از سوی دیگر هند در 14 سپتامبر نیز یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرد که توانایی رسیدن به پکن و بیشتر مناطق اروپا را داشت. آزمایشهای موشکی هند معمولا با واکنش فوری پاکستان روبرو می شود.

شینهوا نیز گزارش داد که هند و میانمار قول دادند تا اختلافات ارضی خود را به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو حل کنند.

پی تی آی نیز گزارش داد که امروز چهارشنبه بر اثر آتش سوزی در نزدیکی یک خط راه آهن در بمبئی دستکم نه نفر کشته شدند.

ان دی تی وی نیز گزارش داد که هند نیز به جمع منتقدین شینزو آبه به خاطر بازدید از یابود کشته شدگان جنگ جهانی دوم در توکیو پیوست و اعلام کرد ژاپن باید از  تاریخ و گذشته عبرت بگیرد.

در معبد یاسوکنی سربازان، پرستاران دوران جنگ، کسانی که از شرم شکست در انتهای جنگ جهانی دوم دست به خودکشی زدند و نیز 14 نفر که گفته می شود مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، مدفون هستند.

این دیدار 30 دقیقه ای موجی از انتقادهای همسایگان ژاپن را به دنبال داشته است. دولت های چین، کره شمالی و کره جنوبی اقدام نخست وزیر ژاپن را یادآور قدرت امپریالیستی ژاپن در گذشته دانسته و آن را محکوم کردند.

گلوبال تایمز نیز گزارش داد در جریان حمله شبه نظامیان در منطقه کشمیر تحت کنترل هند یک افسر عالیرتبه هندی کشته و چهار  پلیس دیگر زخمی شدند و شبه نظامیان نیز پس از این حمله متواری شدند.

کد N47385

وبگردی