آفتاب

برگزاری همایش نقش زنان در نیم قرن نهضت امام خمینی (ره)

برگزاری همایش نقش زنان در نیم قرن نهضت امام خمینی (ره)

همایش نقش زنان در نیم قرن نهضت امام خمینی (ره) پانزدهم بهمن ماه از سوی انجمن زنان مبارز مسلمان در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با سخنرانی مرضیه دباغ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه جلالوند مدیرعامل انجمن زنان مبارز مسلمان صبح امروز در نشست خبری که به این منظور برگزار شده بود، با اعلام این خبر اظهار کرد: در این نشست که با همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود چهارده مقاله در حوزه‌های مختلف ارائه خواهد شد که 10 مقاله آن از طرف شرکت‌کنندگان ایرانی و چهار مقاله آن از طرف شرکت‌کنندگان خارجی خواهد بود.

وی با اشاره به محورهای مختلف این همایش از جمله قیام پانزده خرداد و عوامل پدیدآورنده آن، نقش زنان در نهضت انقلاب اسلامی، مبانی فقهی و نظری حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و ... گفت: سخنران ویژه این همایش مرضیه دباغ رییس هیات مدیره انجمن زنان مبارز مسلمان است.

مدیرعامل انجمن زنان مبارز مسلمان همچنین تصریح کرد: در این همایش پیام علما خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز قرائت خواهد شد و ما به دنبال این هستیم که پیام مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور را نیز در این همایش داشته باشیم.

جلالوند با بیان این‌که تعدادی مهمان خارجی از کشورهای اروپایی در این نشست شرکت خواهند کرد، گفت: در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاهی از محصولات حوزه زنان نیز برپا خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد این انجمن، با بیان این‌که انجمن زنان مبارز مسلمان از سال 87 فعالیت خود را با ثبت پروانه خود در وزارت کشور به عنوان NGO آغاز کرده است، گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم 517 زن در جریان مبارزات مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی در زندان‌های پهلوی بودند و ما به شناسایی این افراد پرداختیم و بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد کردیم و با 100 عضو فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل انجمن زنان مبارز مسلمان همچنین با بیان این‌که مرامنامه و اساسنامه این انجمن توسط هیات رییسه آن تهیه و تدوین شده است، گفت: رییس هیات مدیره انجمن خانم دباغ هستند.

جلالوند در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا این انجمن قصد ندارد که خاطرات این زندانیان زن قبل از انقلاب را منتشر کند،تصریح کرد: در حال حاضر در کشور نسل جدید فقط با پنج شش نفر از زندانیان زن قبل از انقلاب اسلامی آشناست و این انجمن از طریق سایت اسطوره‌های صبر که از سال 1390 راه‌اندازی کرده، تلاش کرده که این زندانیان را معرفی کند.

وی همچنین با بیان این‌که رسانه‌ها نقش مهمی در آشنا کردن هر چه بیشتر جامعه با این زنان دارد و باید اقدام به معرفی آنها بکنند، گفت: در معرفی این زنان و رنج‌هایی که در زندان‌ها کشیده‌اند نباید فقط به دهه فجر اکتفا کرد.

مدیرعامل انجمن زنان مبارز مسلمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شکنجه‌هایی که زنان مبارز قبل از انقلاب در زندان‌ها کشیده‌اند، به بخشی از سخنان امام (ره) در مورد زنان اشاره کرد و افزود: امام(ره) فرموده‌اند که مرد از دامن زن به معراج می‌رود. آیا دختر ایرانی در سال 92 می‌داند معراج کجاست؟

جلالوند با طرح این پرسش که در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مورد زنان به چه میزان به منویات رهبری و امام توجه شده است، گفت: چه اتفاقی در کشور ما در حوزه زنان رخ داده است که در حال حاضر افتخار این شده که یک زن برود مشاور املاک یا راننده تاکسی و بی‌آرتی شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر به نحوی دیگر شاهد استفاده ابزاری از زنان هستیم، یادآور شد: رهبری بارها تاکید کرده‌اند که خود خانم‌ها کاری کنند که شغل‌هایی به آنها واگذار نشود که مقام آنها را پایین بیاورد و دچار خدشه کند. ما در این ارتباط چقدر کار کرده‌ایم؟

مدیرعامل انجمن زنان مبارز مسلمان گفت: جای تاسف است که در رسانه‌ها فلان مسئول زن می‌آید و می‌گوید که تازه کام زن‌ها از حضور در عرصه مدیریتی داشت شیرین می‌شد که یک دفعه اعلام کردند که زنان نمی‌توانند در املاک حضور پیدا کنند.

جلالوند افزود: اگر امام(ره) در خرداد سال 1342 گفت به داد اسلام برسید، اگر امروز نیز بودند می‌گفتند که به داد اسلام برسید، علمای اسلام به داد اسلام برسید. چه می‌شود که دختر امروزی ما مترصد این است که به وسایل آرایشی دسترسی پیدا کند و در جامعه خود را به نحو دیگری نشان دهد. کجای کار ما غلط بوده است. چه شد که چنین اتفاقی افتاد؟ الان چه بر سر ما آمده که پز ما در ارتباط با زنان شده حضور در فلان مجمع اروپایی.

وی با بیان این‌که راه برون‌رفت از مشکلاتی که اکنون در این زمینه وجود دارد بازگشت جدی و عمل به تعالیم اسلام و قرآن و رسول الله است، تصریح کرد: مگر ما نکات ناب در ارتباط با زنان در اسلام و تعالیم اسلامی کم داریم که بخواهیم به مسائل دیگر در این زمینه متوسل شویم و ادای روشنفکری در بیاوریم.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدفضل‌الله موسوی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست خبری با مقایسه شرایط قبل از و بعد از انقلاب، تاکید کرد: ما بعد از انقلاب در زمینه‌های مختلف از جمله علمی و معنوی رشد کردیم.

وی با اشاره به مبارزات زنان و مردان ایرانی در دوران رژیم شاهنشاهی و شکنجه‌هایی که علیه زندانیان در آن دوران صورت می‌گرفت، افزود: علیرغم شرایط خفقان آن دوران،‌ زنان و مردان مبارز سعی می‌کردند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و آگاهی را در جامعه گسترش دهند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که انقلاب اسلامی بر محور نه شرقی، نه غربی تکیه داشت و مردم در انقلاب گفتند که ما می‌خواهیم روی پای خود بایستیم، گفت:‌ به خاطر همین است که در طول این سال‌ها ما آماج حملات مختلفی بوده‌ایم.

موسوی اضافه کرد: ما الان زنان، مردان و جوانان با ایمان زیادی در کشور داریم، ولی توقع‌مان این است که بیشتر از این باشد. دختران و پسران ما بیش از پیش در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کنند.

وی با بیان این که مقام و ارزشی که زن دارد به واسطه زن بودن آن است، گفت: مقام و ارزش به این نیست که مثلا افتخار کنیم یک زن خلبان داریم یا یک رییس‌جمهور؛ اگر این زنان بتوانند با حفظ ارزش زن بودن خود به این مقام‌ها دست پیدا کنند آن وقت آن ارزش مهم است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که زن نباید وسیله و ابزاری برای تجارت باشد، گفت: مقام زن خیلی بالاتر از این مسائل است و باید مقام زن بیش از پیش روشن شود.

در این نشست مطبوعاتی تعدادی از اعضای هیات رییسه انجمن زنان مبارز مسلمان که قبل از انقلاب در زندان‌های پهلوی مورد شکنجه قرار گرفتند از جمله اختر رودباری، رضوان دباغ، فاطمه حسینی، حمیده نان‌کلی، به بیان برخی از خاطرات خود از مبارزات‌شان و اهداف‌شان برای این مبارزات پرداختند.

انتهای پیام

کد N45907

وبگردی