آفتاب

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره):‌با گسترش فعالیت احزاب تصدی‌گری دولت کمتر می‌شود

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره):‌با گسترش فعالیت احزاب تصدی‌گری دولت کمتر می‌شود

یک عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره)با بیان این‌که در هشت سال گذشته دولت تمایلی به شنیدن مواضع نخبگان، احزاب، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان نداشت، اظهارکرد:خوشبختانه دولت یازدهم این فضا را تغییر داده و ما شاهد رفتارهای مدنی پسندیده‌ای از سوی دولتمردان هستیم.

حمید قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که باید ساز و کارها و الزامات مرتبط با مردم‌سالاری را در کشور بپذیریم، اظهار کرد: یکی از این ساز و کارها وجود احزاب است.

وی افزود: احزاب بر قدرت نظارت می‌کنند، برنامه‌ و راهکارهای مختلف برای اصلاح و شفاف کردن امور ارائه و نیروهای سیاسی و اجرایی را تربیت می‌کنند، بنابراین وجود احزاب در کشور ضروری است.

این فعال سیاسی به جلسه روز گذشته احزاب و تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه وزیر کشور نزدیک به چهار ساعت به مواضع احزاب گوش کرد. این رفتار وزیر کشور بسیار پسندیده بود. در زمان پیامبر مشرکان پیامبر را به دلیل گوش کردن به حرف‌های مردم مسخره می‌کردند، اما آیه‌ای نازل شد که پیامبر را به خاطر این امر تحسین کرد. در واقع مدیران و حاکمان جامعه باید شنونده باشند و بتوانند در یک بستر منطقی هم بگویند و هم بشنوند. در چنین فضایی سوءتفاهم‌ها حل می‌شود.

این عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) همچنین با بیان این که دولت و احزاب باید به فرهنگ تحزب پایبند باشند، تصریح کرد: باید احزاب در یک بستر قانونی و شفاف عمل کنند. از سویی دولت هم باید احزاب را به رسمیت بشمارد و حقوق قانونی آن‌ها را رعایت کند. به نظر می‌رسد دولت و احزاب در یک بستر شفاف قانونی و مبتنی بر تعامل می‌توانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به این که تخصیص یارانه به احزاب در دولت آقای خاتمی فتح بابی برای کمک به احزاب بود، خاطرنشان کرد: در تمام کشورهایی که احزاب فعال حضور دارند تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال در ازای کرسی‌هایی که در پارلمان به دست می‌آورند امتیازاتی مثل موافق مالیاتی یا ساختمان برای فعالیت را به دست می‌آورند. در واقع به میزانی که احزاب در اداره امور کشور مشارکت می‌کنند باری از دوش حاکمیت و دولت بر می‌دارند و از تصدی‌گری دولت کم می‌کنند. وقتی احزاب این نقش را برعهده می‌گیرند باید تسهیلاتی هم دریافت کنند.

به گفته وی باید یارانه‌ها به شکل منطقی ساماندهی شود تا هم کمکی به احزاب باشد و هم موجب وابستگی احزاب به دولت نشود. با این اقدام دیگر احزاب برای تامین هزینه‌های خود با سرمایه‌داران زد و بند نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ابزارهای توسعه باید همراه با پیشرفت و توسعه جوامع به کار گرفته شود. تحزب نیز یکی از نیازهای امروز جامعه ماست. ما تجربه کار حزبی کم داریم چون ما سابقه استبداد در کشور داشته‌ایم اما با پیروزی انقلاب اسلامی فضای کار حزبی به کشور بازگشت و ما باید اکنون از این فضا استفاده کنیم و آن را گسترش دهیم زیرا تحزب از الزامات مردم‌سالاری است.

قزوینی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به گسترش فعالیت‌های حزبی در کشور خاطرنشان کرد:‌اکنون حتی اصولگرایانی مثل باهنر معتقدند ما می‌توانیم دولت حزبی داشته باشیم. در گذشته اگر این عبارت را اصلاح‌طلبان به کار می‌بردند با تبلیغات منفی مواجه می‌شدند، اما اکنون ما می‌بینیم که حتی اصولگراها هم به ضرورت کار حزبی در کشور پی برده‌اند.

انتهای پیام

کد N41170

وبگردی