آفتاب
مفاخر اسلام

آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، مجتهد اخلاق

آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، مجتهد اخلاق

دیگر داشتیم آماده می‌شدیم که خبر "بهبودی کامل" شما را ارسال کنیم ... اصلا فکر کنم که یک روز قبلش بود که خبر از بهبودی نسبی شما دادند ولی خبر بسیار غافل گیرمان کرد... اینکه شما رفتید و ما ماندیم بدون شما و آن نوای نگران و منتظرتان ... در عصر انتظار.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله‌ حاج‌آقا مجتبی تهرانی از جمله مراجع عظام تقلید و استادان بزرگ اخلاق در دوران معاصر کشور ما بودند که حتی در شهر محل زندگی خود، تهران کمتر شهرت یافته و معروف بودند. بسیاری از کسانی که با ایشان در ارتباط بوده‌اند بخش بسیاری از این موضوع را خواسته خود آن "مرد اخلاقی" می دانند.

در ادامه به نکاتی پیرامون زندگی آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی پرداخته می‌شود:

ولادت

آیت‌الله‌العظمی حاج‌ آقا مجتبی تهرانی در سال 1316 ه. ش در خانواده‌ی اهل علم، معرفت و شهادت در تهران به دنیا آمد. پدر وی مرحوم "آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی" از شاگردان مرحوم "حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی" و از جمله فقهای به نام بود.

تحصیل و استادان

آیت‌الله‌ آقا مجتبی تهرانی از 5 سالگی به مکتب رفت و در 10 سالگی بخشی از مقدمات را در مدرسه "حاج‌ ابوالفتوح" تهران گذارند. سپس 3 سال به همراه پدر خود به مشهدالرضا(ع) عزیمت کرد و به صورت خصوصی از محضر "ادیب نیشابوری" بهره برد.

نبوغ و پشتکار

جدیت و پشتکار وی در تحصیل علوم دینی تا آن حد بود که به گفته خودشان، در زمان تحصیل سطح، دو مرتبه کل کتاب "وسائل‌الشیعه" را مطالعه کرد و در سن 25 سالگی به درجه اجتهاد رسید.

مقبولیت علمی وی در نزد استاد خود به اندازه‌ای بود که امام خمینی(ره) اجازه داد تقریرات درس "بیع‌" خود را آقا مجتبی جمع آوری کرده و به صورت مستقل منتشر کند، در همین ایام کتاب "مکاسب محرمه" و همچنین دو جلد "رسائل اصولی" امام راحل توسط "حاج آقا مجتبی" تنظیم و منتشر شد.

پس از درگذشت آیت‌الله العظمی بروجردی و زعامت و مرجعیت امام خمینی(ره)، حاج آقا مجتبی از سوی امام مسوول جمع آوری فتاوا و تنظیم نسخه صحیح "رساله علمیه" و "مناسک حج" وی شد.

این شاگرد با استعداد در راستای جمع آوری و تدوین رساله امام(ره) با استاد خود نیز هم‌بحث شد.

حاج‌ آقا مجتبی تهرانی علاوه بر یادگیری "فقه و اصول" در محضر امام خمینی(ره)، چندین سال از مشرب اخلاقی و عرفانی وی نیز بهره برد و در ایام تبعید حضرت امام(ره) به همراهی برخی دیگر از شاگردان وی کتابخانه امام خمینی(ره) را در قم دایر کردند.

مهاجرت به نجف

آقا مجتبی تهرانی در سال 1347 ه . ش به نجف هجرت کرده و سه سال به تحصیل در محضر استادانی چون "امام خمینی(ره)"، "آیت‌الله العظمی خویی" و "آیت‌الله العظمی حکیم" مشغول بوده و اجازاتی هم از ایشان دریافت کرد و همچنین در آن ایام به تدریس "کفایه" و بعضی از دیگر دروس اشتغال داشت.

بازگشت به ایران و فعالیت‌های انقلابی

آیت‌الله‌ آقامجتبی تهرانی اواخر سال1349 ه . ش به امر امام خمینی(ره) به تهران بازگشته و در "مسجد جامع بازار" به اقامه نماز جماعت و تشکیل جلسات اخلاق و تفسیر قرآن برای جوانان مبادرت ورزید. برگزاری جلسه‌های محرمانه با برخی انقلابیون، جلسات جامعه اخلاق و روشنگری مردم کوچه و بازار، سرّ تاکید امام بر حضور وی در تهران را برملا می‌سازد.

تدریس خارج

آیت‌الله‌ آقامجتبی تهرانی دروس خارج خود را از سال 1357 در منزل خویش و با حضور برخی از فضلای تهران آغاز کرد و در سال 1364 با قبول تولیت "مدرسه مروی" توسط آیت‌الله مهدوی‌کنی، این دروس را مجددا در این مدرسه آغاز کرد.

برجستگی‌های علمی و عملی

در قوت علمی این فقیه بزرگوار همین نکته کافی است که در مدت عمر شریف خود بیش از 32 مرتبه کتب "اربعه شیعه" را مرور کرد و از طرف دیگر اغلب جلسات عمومی "اخلاق" وی که از سال 1359 ه . ش به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شد. مأمن بی‌نظیری برای سالکان و عاشقان بود.

رحلت

سرانجام این مرجع عالیقدر و فقیه وارسته و استاد بزرگ اخلاق پس از 40 سال تلاش در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب تشیع، در 13دی ماه 1391 ه . ش پس از گذراندن دوره طولانی بیماری در آستانه اربعین سالار شهیدان از دیار باقی سفر کرد و در صحن و سرای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آرام گرفت.

منبع:

منشورات معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه

انتهای پیام

کد N37471

وبگردی