آفتاب

هنگ کنگی‌ها حق رای می‌خواهند

هنگ کنگی‌ها حق رای می‌خواهند

در حالیکه دولتمردان هنگ کنگ سرگزم حل مناقشه بر سر انتخاب رهبران آتی این منطقه در یک روند طولانی اصلاحات سیاسی هستند، ده‌ها هزار تن از مردم این دولت شهر امروز (چهارشنبه) با شرکت در یک راهپیمایی خواستار حق رای عمومی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان دهندگان این تظاهرات می‌گویند بیش از 50 هزار تن در اعتراضات روز اول سال نو شرکت کردند.

این اعتراضات کمتر از یک ماه پس از یک رای گیری رسمی عمومی برای سیستم انتخابات آتی این شهر صورت گرفت.

جانسون یئونگ، نماینده «جبهه حقوق بشر مدنی»، سازمان دهنده این راهپیمایی، گفت: این اعتراضات به دولت و حزب حاکم کمونیست چین اجازه می‌دهد تا بدانند که مردم هنگ کنگ یک دموکراسی واقعی نیاز دارند.

پکن متعهد شده که هنگ کنگ، مرکز مهم تجاری و منطقه نیمه خودمختار چین قادر خواهد بود تا در سال 2017 میلادی رهبر خود را انتخاب کند.

این بدان معنا است که هنگ کنگ می‌تواند برای نخستین بار رهبری داشته باشد که به وسیله انتخابات سراسری انتخاب می‌شود. بر اساس سیستم کنونی، فرماندار هنگ کنگ توسط کمیته حامی پکن انتخاب می‌شود. اما منتقدان می‌ترسند که دموکرات‌ها و منتقدان پکن اجازه کاندیداتوری در این روند را نداشته باشند.

یکی از نگرانی‌های مهم این است که پکن فهرست نامزدهایی که می‌توانند برای انتخابات 2017 کاندیدا شوند را کنترل خواهد کرد.

یئونگ گفت: سال 2014 میلادی و مذاکرات کنونی در خصوص سیستم آتی دموکراتیک این دولت شهر «جنگی» است که باید در آن پیروز شویم. این آخرین باری است که می‌توانیم با حزب کمونیست چین مذاکره کنیم و باید این جنگ را ببریم. این راهپیمایی به حزب کمونیست چین پیام واضح و دقیقی می‌دهد مبنی بر اینکه اگر شما به ما دموکراسی واقعی را ندهید، با واکنش مستقیم مردم مواجه خواهید شد.

دولت هنگ کنگ هشدار داده که اگر تصویب اصلاحات ناکام بماند، تحولات آتی این دولت شهر به تعویق می‌افتد.

انتهای پیام

کد N35964

وبگردی