آفتاب

پیام انتخاب «سفیر» عربستان در ایران چیست؟

پیام انتخاب «سفیر» عربستان در ایران چیست؟

به نظر می‌رسد روابط ایران و عربستان شاهد برداشته شدن گام‌هایی دیپلماتیک در جهت نزدیکی روابط است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه‌ الریاض چاپ عربستان در خبری با عنوان «نشانه‌های گشایش در روابط تهران –ریاض» نوشت: روز گذشته روابط عربستان و ایران شاهد برداشته شدن گام‌هایی دیپلماتیک در راستای نزدیکی روابط با تهران بود و این در حالی است که تهران اخیرا بارها از زبان مسوولان رده اولش از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌اش اعلام کرده است که خواهان سفر به عربستان است.

به نوشته این روزنامه، با توجه به وضعیت نامشخص روابط تهران –ریاض، مساله انتخاب عبدالرحمن الشهری به عنوان سفیر عربستان در ایران نمی‌تواند منفی باشد؛ چراکه وضعیت روابط دو کشور در درجه اول در سطح دیپلماتیک آن مشخص می‌شود.

به نوشته الریاض، انتخاب سفیر الشهری در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران بارها خواستش را برای بهبود روابط با همسایگان ایران اعلام کرده بود؛ چراکه معتقد است تنها گشایش روابط با آمریکا و کشورهای غربی برای از بین بردن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کافی نیست. هم‌چنین ایران می‌داند که برای نشان دادن وجهه‌اش به جهان به روابطش با کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیاز دارد. در عین حال این کشورها نیز از اهمیت نقش ایران و تاثیر آن بر مسایل منطقه‌ای و این که این کشور تا چه اندازه می‌تواند نقش مثبتی را در منطقه ایفا کند، مطلعند.

محمد السلمی از کارشناسان امور ایران در عربستان در گفت‌وگو با الریاض گفت که اقدام عربستان در انتخاب و معرفی فردی به عنوان سفیر می‌تواند در چهارچوب حسن نیت این کشور در قبال دولت جدید در ایران تلقی شود و این‌که با وجود تنش در روابط تهران –ریاض ، عربستان به دنبال راه حل‌هایی برای مسایل فیمابینی و اختلاف نظرها بر سر مسایلی از جمله سوریه ، لبنان و غیره است.

الریاض افزود که تعیین عبدالرحمن الشهری به عنوان سفیر در حالی است که وی پیش از این رییس اداره امنیت وزارت امور خارجه عربستان بوده است و پرونده‌های امنیتی زیادی از جمله ترور خلف العلی، دیپلمات عربستانی در بنگلادش، کمیته شناسایی عاملان قتل چهار عربستانی در نیجر را در اختیار داشته است.

به ادعای السلمی، عربستان با انتخاب سفیر در ایران توپ را به زمین تهران انداخته است و از آن‌جا که بنابر گفته رسانه‌ها، عربستان یکی از مهمترین دلایل نرسیدن به توافق و راه حل سیاسی در خصوص سوریه است، تعیین سفیر جدید، پیامی برای کنفرانس ژنو دو به شمار می‌رود و علاوه بر آن خط روشنی را برای دیپلماسی عربستان ترسیم می‌کند و آن این که مواضعش در قبال بحران سوریه مواضعی انسانی است و اختلافات سیاسی‌اش با ایران کاملا به دور از مساله سوریه است و می‌توان برای حل مساله سوریه تلاش کرد.

انتهای پیام

کد N35675

وبگردی