آفتاب

تظاهرات حامیان و مخالفان اخوان‌المسلمین مصر

تظاهرات حامیان و مخالفان اخوان‌المسلمین مصر

در حالی که تعدادی از شهروندان مصری حامی وزیر دفاع مصر برای اعلام حمایت از وی در میدان التحریر در قاهره تجمع کردند، حامیان اخوان‌المسلمین به تظاهرات و راهپیمایی‌های خود در برخی از شهرهای مصر ادامه دادند.

در حالی که تعدادی از شهروندان مصری حامی وزیر دفاع مصر برای اعلام حمایت از وی در میدان التحریر در قاهره تجمع کردند، حامیان اخوان‌المسلمین به تظاهرات و راهپیمایی‌های خود در برخی از شهرهای مصر ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تعدادی از مصری‌های حامی عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر با تجمع در میدان التحریر در قاهره، حمایت خود از قانون اساسی را اعلام کرده و از السیسی خواستند تا در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده و با "تروریسم" مبارزه کنند.

تظاهرکنندگان شعارهایی همچون "السیسی رئیس‌جمهور من است" و "آری به قانون اساسی" سر داده و عکس‌هایی از وزیر دفاع مصر در دست گرفتند.

این در حالی است که تظاهرات و راهپیمایی‌های شبانه حامیان اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر ادامه دارد.

حامیان اخوان‌المسلمین در المنصوره واقع در استان "الدقهلیه" راهپیمایی شبانه‌ای برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی، خواهان محاکمه عاملان کشتار تظاهرکنندگان شده و سرکوب دانشجویان دانشگاه‌ها به ویژه در الازهر را محکوم کردند.

در منطقه "المعادی" واقع در قاهره تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن شعارهایی علیه حکومت نظامی و اقدامات نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان سر دادند و خواهان آزادی بازداشت شدگان شدند.

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که از طرفداران اخوان‌المسلمین است نیز پس از نماز عصر، از مسجد "الدعوه"، راهپیمایی گسترده‌ای را در الفیوم برگزار کرد و یورش‌ها و بازداشت‌ها و حملات نیروهای امنیتی به دانشجویان دانشگاه‌ها را محکوم کرد.

حامیان محمد مرسی در سواج، زنجیره‌های انسانی تشکیل داده و اقدامات نیروهای امنیتی در دانشگاه‌ها و حمله آنها به دانشجویان به ویژه در دانشگاه الازهر را محکوم کردند.

در همین راستا نیروهای امنیتی مصر در جریان متفرق کردن تظاهرات مخالفان نظام جدید مصر در مقابل مسجد الحصری در شهر "6 اکتبر"، 11 دختر از جمله سه دختر کم سن و سال را بازداشت کردند.

خانواده‌های این دختران از بازداشت فرزندانشان به همراه زندانیان کیفری و عدم برخورد با آنها به عنوان افرادی کم سن و سال انتقاد کردند.

فعالان مصری در فضای مجازی فیلمی را منتشر کردند که در آن نیروهای امنیتی مصر دختران دانشجو در دانشگاه الازهر را کتک زده و سپس تعدادی از آنها را به دلیل برگزاری تظاهرات، در داخل محوطه دانشگاه بازداشت کردند.

در همین راستا دادگاه کیفری "باب الشعریة" 136 تن از حامیان اخوان‌المسلمین را به اتهام درگیری‌ها در میدان "رامسز" به دو سال حبس و پرداخت جریمه‌ محکوم کرد.

در همین راستا یک منبع مصری اعلام کرد که نیروهای امنیتی 79 تن از اعضای اخوان‌المسلمین را در شش استان به اتهام حمله به مراکز پلیس و تحریک به خشونت، بازداشت کردند.

از سوی دیگر رئیس دادگاه کیفری "الخانکه" که مسئول محاکمه چهار افسر متهم به کشتار دهها تن از حامیان مرسی است، تصمیم گرفت تا از بررسی این مسئله خودداری کند.

در همین راستا، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مجددا نسبت به تصمیم دولت مصر مبنی بر این که اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی معرفی کرده است، اظهار نگرانی کرد.

وی خاطرنشان کرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با نبیل فهمی، همتای مصری‌اش تماس تلفنی برقرار کرده و با وی در همین خصوص صحبت کرد.

انتهای پیام

کد N34540

وبگردی