آفتاب

علی مطهری خواستار محاکمه همزمان موسوی ، کروبی و احمدی نژاد شد

علی مطهری خواستار محاکمه همزمان موسوی ، کروبی و احمدی نژاد شد

وی افزود: قوه قضاییه مستقل، قوه ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند؛ این در حالی است که قوه قضاییه ما به عنوان مثال پس از گذشت چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا «علی مطهری» در نطق میان دستور جلسه علنی روی یکشنبه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مساله تمام شود، به نتیجه نمی رسد چون آنها اگرچه ممکن است به خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می دانند این در حالی است که توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می کند.

وی تاکید کرد: به آنها گفته اند که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی نژاد است بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانند.

مطهری گفت: تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هرچه می خواهد اتهام می زند و تحلیل می کند، این بحران حل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: این سه نفر که یکی هیزم فتنه را آورد و دو تای دیگر آن را شعله ور کردند، محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا آشکار شود و آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

مطهری با گرامیداشت 9 دی گفت: در این روز راهپیمایی خودجوش اقشار ملت ایران اعم از هواداران کاندیدای پیروز و معترضان به نتیجه انتخابات، نشانه رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران بود که قطع از نظر تخلفات دو طرف فتنه به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

وی ادامه داد: جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال از آن ماجرا هنوز مساله فتنه حل نشده و ورد زبان ها است؛ بهتر است رییس قوه قضاییه به جای شعار دادن درباره فتنه به حل آن بپردازد.

مطهری تاکید کرد: حل این موضوع مستلزم وجود یک قوه قضاییه مستقل است نه قوه ای که از این نهاد و آن دسته از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.

وی افزود: قوه قضاییه مستقل، قوه ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند؛ این در حالی است که قوه قضاییه ما به عنوان مثال پس از گذشت چهار سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رییس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.



** حصر خانگی توجیه قانونی ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه «دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند»، گفت: حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد.

مطهری افزود: احکام سخت گیرانه زندانیان سیاسی سال 88 نیز مطلب دیگری است که باید قوه قضاییه پاسخگو باشد؛ آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بودند؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضاییه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است لذا نیاز به بازبینی دارد.

مطهری تصریح کرد: رییس قوه قضاییه پاسخ دهد که مثلا جرم آقایان مصطفی تاج زاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی (ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبودند آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیت المال قطع نکرد.

وی ادامه داد: در این زمینه، روحانیت بویژه مراجع تقلید قم و دانشگاهیان نسبت به سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چندسال اخیر حاکم شده است، بهراسند؛ باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند.

مطهری تاکید کرد: نخبگان جامعه باید قوه قضاییه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری بر فضای رعب و تفرقه ای که عده ای بخاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند، فائق آید و مساله فتنه را به پایان برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: وحدت ملی ما پشتوانه ای برای مذاکرات هسته ای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود.



**روزنامه جای نقد احکام مسلم اسلام نیست

نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: به روزنامه ها تذکر می دهم که جای نقد احکام مسلم اسلام، روزنامه آن هم صفحه اول آن نیست؛ کاری نکنید که بهانه به دست عده ای برای محدودکردن فضای آزادی بیان بیفتد.

مطهری در عین حال افزود: اینگونه مباحث می تواند در نشریات تخصصی همراه با پاسخ از سوی اسلام شناسان مطرح شود.

وی با بیان اینکه این مباحثات باعث آشکارتر شدن بیشتر گوهر اسلام شود، ادامه داد: به قول شهید مطهری، «امثال کسروی با نقدهایشان به اسلام، به اسلام خدمت کردند چون باعث شدند علما به تکاپو بیفتند و درباره فلسفه احکام بحث کنند و برتری اسلام آشکار گردد.».

مطهری تاکید کرد: مرجع قانونی رسیدگی به این امور هیات نظارت مطبوعات است و قوه قضاییه نباید راسا اقدام کند.



** درباره نتیجه مذاکرات هسته ای عجولانه قضاوت نشود

نماینده مردم تهران در مجلس درباره مذاکرات هسته ای ایران نیز گفت: نباید درباره نتیجه این مذاکرات عجولانه قضاوت کرد که همه چیز از دست رفت یا همه چیز به دست آمد بلکه همه چیز در اختیار ماست و به مذاکرات آینده بستگی دارد.

مطهری افزود: مقاومت مردم و قدرت منطقه ای ایران، غرب را پای میز مذاکره کشاند؛ روزنامه لس آنجلس تایمز چند روز بعد از مذاکرات ژنو نوشت« تحریم بیشتر ایران امکان پذیر نبود؛ اگر توافق ژنو را انجام نمی دادیم، آنوقت تحریم ها شروع به ضعیف شدن می کرد».

وی ادامه داد: این مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرد؛ چیزی که کشورهایی مثل عربستان یا رژیم نامشروعی مثل اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند.

وی با بیان این که فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیا است گفت: ما حرف های زیادی با دنیا داریم درباره حرف های خانوادگی، نظام جزایی، حقوق بشر و سبک زندگی و... که ابلاغ این پیام ها نیازمند ارتباط فعالتر در مجامع جهانی است.



** فلسطین مساله اصلی ما با غرب است

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: مساله اصلی ما با غرب، مساله فلسطین است؛ اگر این مساله نبود، غربی ها به مساله انرژی هسته ای ما هم کاری نداشتند؛ لذا همه باید روحیه مقاومت، حماسه و مجاهدت خود را حفظ کنیم و آینده خود را به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم.

وی افزود: باید مذاکرات را یک امر حاشیه ای بدانیم و نتیجه آن هر چه باشد، ما به دنبال تحقق آرمان های انقلاب اسلامی از جمله آزادی قدس شریف و سرزمین اسلامی فلسطین هستیم.

مطهری ادامه داد: مذاکرات هسته ای صرفا یک اتمام حجت با دنیا و مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان دادیم؛ حال اگر آنها کارشکنی کردند و حتی جنگی رخ داد مردم ما مقاوم تر و دنیا نیز با ما همراه تر خواهد بود.



** لزوم مقابله با پدیده «بانوان ساپورت پوش»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در سطح تهران و برخی شهرها بی تفاوت است؛ این چه نوع پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟

وی تاکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حجاب اسلامی استاندارد گذشته از چادر، عبارت بود از شلوار و مانتو تا زانو و روسری یا مقنعه و دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست، انجام دهد.

مطهری ادامه داد: بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه یابد مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

سیام 2025**1535
کد N31103

وبگردی